طالبان خانه یک عضو پیشین مجلس را ویران کردند و خود او را به زندان انداختند

پاینده محمد عرب، سال گذشته به دعوت طالبان و با دریافت این تضمین که به او آسیبی نمی‌رسد از ایران به افغانستان بازگشت

پاینده محمد عرب، نماینده استان سرپل در مجلس نمایندگان در دولت پیشین افغانستان-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

طالبان در استان سرپل در شمال افغانستان، خانه حاجی پاینده محمد عرب، عضو مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان، را ویران کردند و خود او را به زندان انداختند.

منابع مطلع در سرپل به ایندیپندنت فارسی گفتند که حاجی پاینده محمد عرب که از چهره‌های بانفوذ در این استان است، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به ایران پناه برده بود و در ژوییه ۲۰۲۲، به دعوت «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» که از طرف طالبان اداره می‌شود، با تضمین اینکه به او آسیبی نمی‌رسد، به افغانستان بازگشته و نامه عفو عمومی رهبر طالبان را نیز دریافت کرده بود.

«کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» در اوایل سال ۲۰۲۲ ایجاد شد و شیخ شهاب‌الدین دلاور رهبری این کمیسیون را برعهده دارد. این کمیسیون با هدف دعوت از مقام‌های دولت پیشین افغانستان که با فروپاشی دولت جمهوری به کشورهای مختلف مختلف جهان پناه بردند، ایجاد شد. این کمیسیون در ۱۴ ژوییه سال گذشته، در توییتی اعلام کرد که حاجی پاینده محمد عرب، در تماسی که با این کمیسیون داشت، به افغانستان بازگشت.

حاجی پاینده محمد عرب، در دور پانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان به نمایندگی از مردم سرپل حضور داشت و تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، به‌عنوان مشاور «ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان» به رهبری عبدالله عبدالله فعالیت می‌کرد.

منابع آگاه در سرپل گفتند حاجی پاینده محمد عرب اوایل ژوئن به فرماندهی پلیس طالبان در سرپل احضار و در آنجا بازداشت و ناپدید شد. اعضای خانواده این عضو پیشین مجلس نمایندگان، پس از جست‌وجو در نهادهای امنیتی طالبان دریافتند که او به زندان طالبان در شهر شبرغان منتقل شده است و در وضعیت دشوار نگهداری می‌شود.

در دو ماه گذشته، تلاش‌های خانواده و بستگان پاینده محمد عرب برای آزادی او از زندان طالبان بی‌نتیجه مانده است.

یک منبع مطلع گفت طالبان پس از آنکه عرب را به زندان انداختند، خانه او را در منطقه سیدآباد عربیه در مرکز سرپل ویران کردند. این خانه سه طبقه داشت و در زمین شخصی او ساخته شده بود. طالبان به ساکنان روستای سیدآباد عربیه که حدود ۵۰۰ خانواده در آن سکونت دارند و بیشتر آنان از بستگان پاینده محمد عرب‌اند، شش ماه مهلت دادند تا خانه‌های خود را تخلیه کرده و به پشتون‌های روستای همجوار واگذار کنند.

خانه متعلق به پاینده محمد عرب،  در روستای سیدآباد عربیه در مرکز سرپل-ارسالی به ایندیپندنت فارسی
 

در اردیبهشت ماه، اعضای قبیله اسحاقزی با هجوم به روستای سیدآباد عربیه تلاش کردند خانه‌های ساکنان این روستا را ویران و زمین‌ها و خانه‌ها را تصاحب کنند، اما با اعتراض و ایستادگی مردم این هجوم متوقف شد.

پاینده محمد عرب از ساکنان همین روستا است و مردان قبیله اسحاقزی مدعی‌اند که این روستا متعلق به آنان است و سال‌ها پیش به زور غصب شده است.

به نقل از منابع آگاه، پس از اعتراض و ایستادگی ساکنان روستای سیدآباد عربیه در مقابل مردان قبیله اسحاقزی که با حمایت طالبان به این روستا هجوم برده بودند، طالبان پاینده محمد عرب را به اتهام اینکه در وادار کردن مردم به اعتراض برای حفاظت از خانه‌های خود نقش داشته است، بازداشت کردند.

یکی از این منابع آگاه گفت: «مردان قبیله اسحاقزی همچنین به پاینده محمد عرب اتهام وارد کردند که او حدود ۳۰ سال پیش، یکی از اعضای این قبیله را به قتل رسانده است. افراد شاکی هیچ سند و شواهدی ارائه نکرده‌اند و فقط با همین اتهام، عرب بازداشت و زندانی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه افزود که پس از بازداشت و زندانی شدن پاینده محمد عرب، متنفذین و ساکنان روستای سیدآباد عربیه از طرف مردان قبیله اسحاقزی و طالبان، به پرونده‌سازی متهم شدند و به آنان مهلت داده شد که تا شش ماه دیگر خانه‌های خود را تخلیه کنند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، خانواده‌ها و قبایل پشتون در شهرهای مختلف از جمله سرپل، جوزجان، بلخ، تخار، سمنگان، فاریاب، قندهار، دایکندی و برخی مناطق دیگر مدعی شدند که افرادی در حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش، زمین‌های آنان را غصب کرده و اکنون باید این زمین‌ها پس گرفته شوند. دادگاه طالبان تاکنون در چندین مورد ساکنان روستاهای تخار و دایکندی را وادار به تخلیه کرده و به افراد شاکی سپرده‌ است. سال گذشته، حدود ۴۰۰ خانواده از یک روستا در تخار وادار به تخلیه خانه‌های خود شدند و خانه‌ها و زمین‌های روستا به افرادی از قبایل پشتون واگذار شد.

با این حال، نزدیکان پاینده محمد عرب با ابراز نگرانی از وضعیت او می‌گویند که طالبان به تعهدی که در مورد تضمین امنیت او داده بودند، عمل نکردند و بدون درنظر گرفتن اینکه او با اعتماد به دعوت این گروه به افغانستان بازگشته است، او را به زندان انداختند.

احمدالله وثیق، سخنگوی کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و رئیس تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان، حدود یک ماه پیش در پیامی ویدیویی گفت که تاکنون حدود ۵۰۰ تن از مقام‌های دولت پیشین افغانستان به دعوت طالبان به افغانستان بازگشتند و همه آنان از امنیت کامل برخوردارند.

وثیق در حالی این ادعا را مطرح کرد که تاکنون چندین تن از مقام‌های دولت پیشین که به دعوت طالبان به افغانستان بازگشتند، در حوادثی مرموز به قتل رسیدند. روز یکشنبه گذشته، یما خالدی، از فرماندهان نظامی دولت پیشین در سرپل که به دعوت طالبان از ایران به سرپل بازگشته بود، به دست افراد منسوب به طالبان به قتل رسید.