شاهدخت دایانا یک پیراهن عروسی زاپاس داشت که هرگز دیده نشده است

لباس عروسی اضافی برای اینکه اگر احیانا اطلاعات محرمانه لباس اصلی درز کرد، دوخته شد

بانو دایانا و چارلز، شاهزاده ولز، در ایوان کاخ باگینگام، ۲۹ ژوییه ۱۹۸۱‌ـ AFP

به گفته الیزابت امانوئل، طراح لباس، شاهدخت دایانا ممکن بود تاریخ مد را با لباس عروس زاپاس خیرکننده‌ای که هرگز دیده نشده است، از نو بنویسد.

این طراح بریتانیایی در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه هلو (!Hello) تایید کرد که او با پیراهن دوم، خود را از لحاظ راهبردی برای بدترین پیشامد احتمالی پیش از عروسی این عضو جدید خانواده سلطنتی در سال ۱۹۸۱ آماده کرده بود. شاهدخت دایانا با لباس خوش‌دوخت جذابی که هنوز در ذهن طرفداران شیفته مد حک شده است، در کلیسای جامع سنت پل با شاه چارلز سوم ازدواج کرد. با وجود این، اگر خبر لباسش درز می‌کرد، احتمالا با این پیراهن مرواریددوزی‌شده با دنباله ۸ متری و ۱۰ هزار پولک‌دوزی صدفی‌رنگ وارد راهرو مفروش به فرش قرمز [کلیسا] نمی‌شد.

امانوئل گفت: «لباس عروسی اضافی برای اینکه اگر احیانا اطلاعات محرمانه لباس اصلی درز کرد، دوخته شد. خوشبختانه، هرگز از آن استفاده نشد.»

امانوئل برای این لباس «اضافی» از طراحی اولیه دایانای ۲۰ ساله الهام گرفت، و به یقه هفت مشابه [پیراهن اصلی] که لبه‌ چین‌دار داشت، آستین‌های پفی، و دامن بزرگ این طرح دیده‌نشده اشاره کرد. پیراهن جایگزین از «تافته ابریشمی شیری کمرنگ با دالبرهای گلدوزی‌شده در لبه و آستین‌ها» بود و روی بالاتنه چسبانش مرواریددوزی ظریف شده بود. 

اگرچه امانوئل و شوهر سابقش، دیوید، که همراه او هر دو لباس را طراحی کرده بود، همیشه می‌خواستند شاهدخت دایانا همان پیراهنی را بپوشد که پوشید، افزایش توجه به عروسی سلطنتی توسل به تدابیر سختگیرانه‌ را ایجاب می‌کرد. نه تنها جزئیات لباس‌ها فوق‌محرمانه بود، مدل‌ها نیز در استودیوی امانوئل در خیابان بروک، می‌فر نگهداری می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیزابت اشاره کرد: «ما پیراهن را هر شب در یک کمد فلزی قرار می‌دادیم که دو نگهبان، جیم و برت، از آن محافظت می‌کردند. بنابراین، یک نفر ۲۴ ساعته آن‌جا بود و ما کرکره تمام پنجره‌ها را می‌بستیم و نخ‌های رنگی قلابی توی سطل‌های زباله می‌ریختیم چون مردم سطل‌های ما را می‌گشتند.»

دیوید سال ۲۰۲۱ در گفت‌و‌گو با ئی‌! نیوز (E! News)، روند طولانی سه‌ماهه طراحی ظاهر شاهدخت دایانا در عروسی‌اش را بازگو کرد و متذکر شد که «دوره‌ای خارق‌العاده» بود.

دیوید اذعان کرد: «او با لقب لیدی دایانا اسپنسر وارد می‌شد، و شاهدخت ولز خارج می‌شد. بنابراین، این پیراهن بایستی جوان‌پسند و ملیح، اما در عین حال پرزرق‌و‌برق می‌بود زیرا قرار بود شاهدخت خاندان سلطنتی بشود. نمی‌توانست یک پیراهن مختصر ساده و کم‌جنجال تنش کند.»

الیزابت، که اکنون ۷۰ ساله است، نمی‌داند لباس جایگزین که شاهدخت ولز هرگز تنش نکرد کجاست. الیزابت درست قبل از چهل‌و‌دومین سالگرد ازدواج این زوج سلطنتی، به نشریه هلو گفت: «نمی‌دانم کجا رفت. ناپدید شد.» با این حال، هنگامی که شاهدخت دایانا به‌طرز غم‌انگیزی درگذشت، لباس اصلی‌اش برای شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری باقی ماند. این لباس تاریخی در کاخ کنزینگتون قرار دارد.

جامه فاخر عروسی شاهدخت دایانا که طراحی‌ و دوختش فکرشده بود، فقط یکی از نمونه‌های ظاهر درخور توجه او بود که موج در مد ایجاد می‌کرد و مسیر برخی مدهای خاص در سال‌های بعد را مشخص می‌کرد. این زن متولد سندرینگام به مظهر ظرافت بی‌پیرایه پیراهن‌های بلند با برش ساده، کت‌های چسبان، و زیورآلات شیک تبدیل شد. عشق او به زینت‌های زنانه مانند گره پاپیونی، مروارید، و دامن کلوش (پپلوم) از جمله مشخصه‌های سبک لباس معروف این عضو خاندان سلطنتی بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی