مستندی که از راز مرگ شاهدخت دایانا پرده برمی‌دارد

سازندگان مجموعه جدید با عنوان «تحقیق درباره دایانا: مرگ در پاریس»، به بررسی «یادداشت میشکان» می‌پردازند

شاهدخت دایانا حدس زده بوده است که ممکن است در تصادف ساختگی رانندگی بمیرد - Torsten BLACKWOOD / AFP

بر اساس مستند جدیدی، یادداشتی از شاهدخت دایانا که نشان می‌دهد او حدس زده بوده است که ممکن است در تصادف ساختگی رانندگی بمیرد، شش سال پس از تصادفی که منجر به مرگش شد، به دست بازرسان فرانسوی رسیده است.

این مجموعه در مورد «یادداشت میشکان» که به قلم مشاور حقوقی شاهدخت ولز در سال ۱۹۹۵ نوشته شده است، ادعاهایی مطرح می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، محتوای این یادداشت، گفته‌های دایانا در ملاقاتی است که با ویکتور میشکان و منشی شخصی خودش در آن زمان داشته است.

طبق این ادعا، دیانا گفته است که یک منبع آگاه به او خبر رسانده که تلاش‌هایی برای «خلاص شدن از شر او» تا آوریل ۱۹۹۶ در جریان است و قرار است او را در یک تصادف رانندگی بکشند یا مجروح کنند.

شاهدخت ولز ۳۱ اوت ۱۹۹۷ در تصادف رانندگی در پاریس جان باخت. دودی الفاید، شریک زندگی‌ او، هنری پل، و راننده‌اش، نیز در آن تصادف کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصور بر این بود که پل تحت تاثیر الکل و داروهای تجویزی بوده است و استعلامی در سال ۲۰۰۸، نتیجه‌گیری کرد که دایانا به علت رانندگی «شدیدا سهل‌انگارانه» و غیرقانونی کشته شده است.

در این مستند جدید با عنوان «تحقیق درباره دایانا: مرگ در پاریس»، اسناد بازرسی‌ پلیس پس از آن تصادف بررسی می‌شود و این مستند قرار است در آستانه بیست و پنجمین سالگرد کشته شدن دیانا، پخش شود.

میشکان ظاهرا یادداشت خود را در سال ۱۹۹۷ به ماموران ارشد پلیس کلان‌شهری تسلیم کرده بود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، طبق ادعای این مجموعه مستند، تا شش سال بعد یادداشت را به مقام‌های فرانسوی مسئول تحقیق در مورد این تصادف تحویل ندادند.

به گزارش این روزنامه، در این مجموعه مستند همچنین ادعا شده است که برادران و خواهران دایانا نیز بیش از یک دهه بعد از نوشته شدن این یادداشت از آن باخبر شدند و شاهزاده ویلیام و هری هم تا مدت‌های طولانی از آن خبر نداشتند.

در این مستند که محصول مشترک شبکه ۴ و دیسکاوری پلاس است، داستان به صورتی «جذاب و طبق روال تحقیقات جنایی [و پزشکی قانونی] پلیس» روایت می‌شود و بررسی می‌کند که «چطور افراد قدرتمند، مطبوعات، و اینترنت به خلق و دامن زدن به نظریه‌های توهم توطئه دست زدند تا واقعیت‌ها پنهان بماند و اصل حقیقت مورد تردید قرار گیرد.»

این مستند حاوی مصاحبه‌هایی با کارآگاهان هر دو نیروی پلیس است که برخی از آن‌ها نخستین بار است که علنی [در این‌باره] سخن می‌گویند.

این مجموعه مستند همچنین «پاسخ‌خواهی سیری‌ناپذیر» مردم را بررسی می‌کند که «به طرز بی‌سابقه‌ای توجه به مطبوعات و تکثیراتاق‌های گفت‌وگو در اینترنت را برانگیخت که در آن گمانه‌زنی در باره علت واقعی مرگ دایانا به یکی از نخستین احساسات همه‌گیر در دوران اولیه اینترنت تبدیل شد.»

«تحقیق درباره دایانا: مرگ در پاریس» از ۲۱ اوت در شبکه ۴ و ای‌ال‌ال۴ پخش می‌شود.

© The Independent

بیشتر از فیلم