طالبان دو خبرنگار رادیو کلید را در ننگرهار بازداشت کردند

در حال حاضر دست‌کم شش خبرنگار در زندان طالبان به سر می‌برند

در تصویر از راست به چپ، جان‌آغا صالح و فقیرمحمد فقیرزی، خبرنگاران رادیو کلید که در استان ننگرهار بازداشت شده‌اند - مرکز خبرنگاران افغانستان 

مرکز خبرنگاران افغانستان، عصر روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، طی بیانیه‌ای از بازداشت دو خبرنگار رادیو کلید در شهر جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار در شرق افغانستان خبر داد. در این بیانیه آمده است که نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان فقیرمحمد فقیرزی و جان آغا صالح، خبرنگاران رادیو کلید در جلال‌آباد را بعد از ظهر پنجشنبه بازداشت کرده‌اند.

منابع محلی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که فقیرزی و صالح، حوالی ساعت ۳ بعد‌از‌ظهر پنجشنبه، هنگامی که در دفتر رادیو کلید حضور داشتند، به دست نیروهای طالبان به دلایل نامعلومی بازداشت شدند. اتهام‌های این دو خبرنگار مشخص نیست و مقام‌های اداره محلی طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهار‌نظری نکرده‌اند.

البته این نخستین مورد از بازداشت‌های بی‌دلیل خبرنگاران در ننگرهار نیست. نیروهای طالبان پیش از این نیز شماری از خبرنگاران محلی در این استان را بدون ارائه دلیل مشخص، بازداشت کرده‌اند. اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، دی‌ماه گذشته، خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی را به‌مدت چهار ماه بازداشت کرد.

طالبان دو هفته پیش نیز به دفتر رادیو و تلویزیون محلی همیشه بهار در شهر جلال‌آباد حمله کردند و کارمندان این شبکه را مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز خبرنگاران افغانستان در واکنش به بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران به دست طالبان، ضمن انتشار خبر بازداشت دو خبرنگار رادیو کلید، از ادارات محلی طالبان خواسته است که هر گونه شکایت از خبرنگاران را بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری کنند.

به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، در هفته جاری سه خبرنگار به دلایل نامعلومی بازداشت شده‌اند. سید وحدت‌الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری دولتی باختر در شهر غزنی، روز یکشنبه ششم اوت، بازداشت شد و تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.

طالبان در دو سال گذشته صدها خبرنگار را به دلایل مختلف بازداشت کرده‌اند و این بازداشت‌ها از یک ساعت تا چندین ماه و حتی یک سال، طول کشیده است. در حال حاضر نیز علاوه بر ابدالی، فقیرزی و صالح که به‌تازگی بازداشت شده‌اند، سه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای دیگر نیز در اسارت طالبان به سر می‌برند.

یکی از این خبرنگاران، مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی است که از ماه ژانویه در زندان طالبان به سر می‌برد و تلاش‌های مداوم سازمان خبرنگاران بدون مرز و فعالان فرانسوی برای آزادی او تاکنون بی‌نتیجه بوده است. مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین نوشته است که دو خبرنگار دیگر نیز در اسارت طالبان‌اند که به دلایل امنیتی از فاش شدن نام‌هایشان خودداری شده است.

بیشتر از