عضو دادگاه عالی طالبان: جهاد در خارج از افغانستان «فرض» نیست

حکومت پاکستان از ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، خواسته است که با صدور فرمانی رسمی و علنی جنگ در پاکستان را «حرام» اعلام کند

بخشی از نیروهای طالبان برای جنگیدن به خارج از افغانستان می‌روند- AFP

مفتی عبدالرئوف، عضو دادگاه عالی طالبان، از جنگجویان این گروه خواست برای «جهاد» به خارج از افغانستان سفر نکنند و این کار «جهاد» نیست.

او در پیامی ویدیویی می‌گوید از بسیاری از اعضای طالبان درخواست جنگیدن در خارج از افغانستان دریافت کرده است، اما از آن‌ها می‌خواهد برای «جهاد» نروند.  

ملا عبدالرئوف گفت که «جهاد» بر امیر و افراد این گروه در خارج از آن کشور «فرض» نیست. 

او گفت: «مطلق جنگیدن در مملکت دیگر برای مردم افغانستان جهاد نیست. برای مردم جهاد نیست، چون قدرت ندارند. برای جهاد کردن به امر امیر نیاز است و برای امیر ما هم جهاد فرض نیست، که قدرت ندارد.» 

این فتوای مقام بلندپایه طالبان در حالی صادر شده است که مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که شماری از شهروندان افغان در حمله‌های «تروریستی» در آن کشور دخیل‌اند.  

اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، به‌تازگی گزارش داده است که حکومت پاکستان از ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، خواسته است که با صدور فرمانی رسمی و علنی جنگ در پاکستان را «حرام» اعلام کند، اما این پیام رهبر طالبان علنی نشده و فقط در نشست‌های رسمی با حضور فرماندهان این گروه مطرح شده است.  

حکومت پاکستان متهم است که با حمایت از طالبان، شهروندان افغان را برای جنگیدن با حکومت پیشین افغانستان با عنوان «جهاد» تشویق کرده است. سربازگیری از شهروندان افغان بیشتر در مدرسه‌های دینی پاکستان صورت می‌گرفت و آن‌ها را برای جنگیدن به افغانستان می‌فرستادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، جنگجویان طالبان بدین باور رسیده‌اند که «جهاد» آنها در آن کشور پایان یافته است، اما آن‌ها همچنان می‌خواهند که در جنگ‌های دیگری شرکت کنند. بیشتر نیروهای طالبان جز جنگیدن و کشتار تجربه دیگری ندارند. به همین دلیل، تلاش می‌کنند به جنگ‌ بروند. گفته می‌شود که برخی از نیروهای واحد انتحاری طالبان «از اینکه در جنگ‌ها کشته نشده‌اند مایوس‌اند و می‌خواهند در جنگ‌های بیشتری شرکت کنند تا به خواستشان برای «شهید شدن» برسند».  

پلیس جامو و کشمیر هند به‌تازگی ادعا کرده است که یک شهروند افغانستان و عضو واحد بدر شبکه حقانی را به اتهام فعالیت‌های تروریستی در آن کشور بازداشت کرده است. در گزارش رسانه‌های هندی آمده است که این فرد در هفتم اوت غیرقانونی وارد هند شده و احتمالا به‌عنوان راهنما برای تردد تروریست‌ها در مسیرهای ورود به خاک هند فرستاده شده است. 

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان الهام‌بخش گروه‌های تروریستی در منطقه شده است که آن‌ها هم با پیروی از استراتژی‌های طالبان می‌توانند حکومت‌ها را براندازند. یکی از این گروه‌ها تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) است که روابط نزدیکی با حکومت طالبان دارد. تی‌تی‌پی شانه به شانه طالبان با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌اش جنگیده است.  

پس از ماه نوامبر و پایان آتش‌بس تی‌تی‌پی با حکومت پاکستان، حمله‌های این گروه افزایش چشمگیری یافته است. بخش عمده عملیات آن‌ها در ایالت‌های خیبرپختونخوا متمرکز است. حکومت پاکستان در شرایطی‌ که با بحران شدید مالی مواجه است، قادر به عملیات گسترده نظامی برای سرکوب تی‌تی‌پی نیست.

اسلام‌آباد از طالبان می‌خواهد که برای تامین امنیت در پاکستان همکاری کنند و به گروه‌های تروریستی اجازه ندهند از قلمرو افغانستان استفاده کنند. حکومت طالبان نیز در بیانیه‌های خود تاکید کرده است که به هیچ گروه یا کشوری اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند. 

بیشتر از جهان