دولت پاکستان از ملا هبت‌الله خواست در فرمانی علنی، جنگ در پاکستان را حرام اعلام کند

شماری از اعضای طالبان افغان، در جنگ علیه دولت پاکستان حضور دارند

عکس‌های مفتی نور ولی محسود، شهباز شریف و ملا هبت‌الله آخوندزاده-AFP

با افزایش حمله‌های مرگبار تروریستی در پاکستان، دولت این کشور از ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، خواست در فرمان رسمی و علنی، جنگ در پاکستان را حرام اعلام کند. این درخواست در جریان سفر آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، به کابل که اوایل مرداد صورت گرفت مطرح شد.

اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، به نقل از منابع آگاه در دولت پاکستان، نوشت که در پیام دولت پاکستان به رهبر طالبان آمده است که حکم حرام بودن جنگ در پاکستان باید براساس توافق‌نامه دوحه، که طالبان را ملزم به مبارزه با تروریسم می‌داند، صادر شود.

آصف درانی در این سفر، در ملاقات با رهبران طالبان، از این گروه خواست که به تعهدات توافق‌نامه دوحه پایبند بمانند. توافق‌نامه دوحه در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ و در پی حدود یک سال مذاکره میان طالبان و دولت ترامپ، به امضا رسید. در این توافق‌نامه، طالبان متعهد شدند که روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند. دولت آمریکا نیز متعهد شد که ظرف ۱۴ ماه پس از امضای توافق‌نامه، نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

نیروهای آمریکایی در اوت ۲۰۲۱ ظرف دو هفته عملیات تخلیه نظامی، از افغانستان خارج شدند، اما روابط طالبان با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان، شبه‌نظامیان آسیای میانه و چین همچنان برقرار است و سایر کشورها بارها در این مورد از طالبان انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های طالبان به آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان، گفتند که ملا هبت‌الله فرمانی در مورد حرام بودن جنگ در پاکستان صادر کرده‌ است. اوایل هفته جاری، ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در سخنرانی در مقر وزارت دفاع طالبان، که با حضور فرماندهان این گروه انجام شد، جنگ در پاکستان حرام را دانست و گفت دستور ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، نیز همین است. او گفت اگر کسی از اعضای طالبان برای جنگ به خارج از افغانستان می‌رود، این فقط جنگ است نه جهاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمان رهبر طالبان در مورد حرام بودن جنگ در پاکستان علنی نشده است و فقط در نشست‌های رسمی با حضور فرماندهان این گروه، به آنان تذکر داده شده است. با این حال، مقام‌های پاکستانی از طالبان خواستند که فرمان حرام بودن جنگ در پاکستان باید علنی و عمومی شود، چون تنها در این صورت می‌تواند در وضعیت جنگ در پاکستان تاثیرگذار باشد.

طالبان افغانستان و پاکستان، که متحدان دیرینه در جنگ و آشوب در این دو کشورند، در دو سال گذشته نیز دوشادوش یکدیگر آتش جنگ را در بخش‌هایی از پاکستان شعله‌ور کرده‌اند. مقام‌های پاکستانی از همدستی و حمایت طالبان افغانستان از تحریک طالبان پاکستان خشمگین‌اند. ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، روز دوشنبه در نشستی با حضور سران قبایل، گفت افغان‌ها در جنگ علیه دولت پاکستان و در خشونت‌های اخیر سهم دارند و باید جلو گسترش این خطر گرفته شود.

روز پنجشنبه ۱۲ مرداد، وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد سه مهاجمی که در ۱۲ ژوییه، به یک قرارگاه نیروهای پاکستانی در منطقه ژوب ایالت خیبرپختونخوا حمله کردند شهروندان افغانستان و از ساکنان قندهار بودند. اجساد این مهاجمان پس از شناسایی و تحقیق، به سفارت افغانستان در اسلام‌آباد تحویل داده شد.

هم‌زمان، حنا ربانی کهر، معاون وزارت خارجه پاکستان، گفت حضور افغان‌ها در جنگ علیه دولت پاکستان تثبیت شده است و مدارک لازم در این زمینه در اختیار مقام‌های حکومت طالبان در کابل گذاشته شده است. او ابراز امیدواری کرد که مقام‌های حاکم در کابل، برای جلوگیری از حضور شهروندان افغان در جنگ علیه دولت پاکستان اقدام کنند.

در اوایل سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از مهاجمان انتحاری طالبان در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفتند با پایان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، تصمیم دارند برای ادامه «جهاد» به پاکستان بروند. همچنین منابعی گفتند که رهبر طالبان به مهاجمان انتحاری این گروه توصیه کرد بود که اگر خواهان «ادامه جهادند»، به کمک «برادران پاکستانی» خود بشتابند. به باور آن‌ها، ملا هبت‌الله به‌دلیل نگرانی‌هایی که از پیوستن مهاجمان انتحاری این گروه به داعش خراسان داشت، به آنان توصیه کرد که می‌توانند به تحریک طالبان پاکستان که از متحدان این گروه است، ملحق شوند.

مفتی نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، در زمستان ۲۰۲۱ و در یک پیام ویدیویی گفت تحریک طالبان پاکستان و گروه طالبان افغانستان یکی‌اند و از ابتدا، با هم متحد و یکپارچه بودند. او گفت تصور اینکه این دو گروه جدا از هم‌اند و برنامه‌های متفاوتی دارند اشتباه است.

تحریک طالبان پاکستان که در زمستان ۲۰۰۷ از ادغام چند گروه شبه‌نظامی فعال در پاکستان تشکیل شد، در دو سال گذشته اقدام به حمله‌های مرگباری علیه دولت پاکستان کرده است. بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، با فروپاشی دولت افغانستان، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان به شهرهای شمال‌شرق این کشور سرازیر شدند. در دو سال گذشته، شماری از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان در انفجار بمب و حمله‌های هدفمند در شرق افغانستان کشته شدند و در چند مورد، ارتش پاکستان پناهگاه‌های آنان در خاک افغانستان را هدف قرار داد، اما هسته رهبری این گروه همچنان قدرتمند مانده است.

تحریک طالبان پاکستان علاوه بر اینکه از افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن استفاده می‌کند، به سلاح‌های به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و دولت پیشین افغانستان نیز دست یافته است. در عکس‌ها و ویدیوهای تبلیغی که این گروه منتشر کرده است، مشاهده می‌شود که اعضای این گروه به همان سلاح‌هایی مجهزند که طالبان افغانستان در اختیار دارند.

با این حال، هنوز مشخص نیست رهبر طالبان فتوای درخواستی دولت پاکستان در مورد حرام بودن جنگ در این کشور را علنی صادر می‌کند یا خیر.

بیشتر از جهان