تهدید تازه ابراهیم رئیسی: بساط بی‌حجابی را جمع می‌کنم

فرمانده نیروی انتظامی مازندران از استخدام ۴۰۰ پلیس زن برای «تذکر لسانی حجاب» در سواحل خبر داد

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد، در سخنانی تهدید‌آمیز علیه مخالفان حجاب اجباری، خطاب به وابستگان حکومت گفت: «بساط کشف حجاب در جامعه حتما جمع می‌شود، هیچ نگران نباشید.»

رئیس ‌دولت سیزدهم که در همایشی با نام «شهدای مدافع حرم» سخنرانی می‌کرد، با طرح این ادعا که خانواده‌های شهدا از بی‌حجابی‌ در جامعه «ابراز نگرانی‌» کرده‌اند، گفت: «برخی از افراد بی‌حجاب غافل‌اند و بی‌اطلاع و باید به آن‌ها آگاهی دهیم.»

ابراهیم رئیسی در ادامه اتهام‌زنی‌های مقام‌های حکومتی علیه مخالفان حجاب اجباری، مدعی شد که برخی افراد بی‌حجاب با «برنامه دشمن» آمده‌اند. او به سخنان علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی، استناد کرد و افزود: «دشمن با برنامه‌ریزی در این میدان آمده است و ما هم باید با برنامه‌ریزی به میدان برویم و کار کنیم.»

رئیس دولت جمهوری اسلامی روز ۱۵ مرداد نیز در جلسه هیئت‌ دولت، حجاب اجباری را «هنجار فرهنگی» در جامعه خواند و مدعی شد «کشف حجاب، هنجارشکنی و شکستن حریم عمومی جامعه و معضلی است که باید رفع شود». او پیش‌تر در جلسه شورای اجتماعی کشور گفته بود که باید هزینه «کشف‌حجاب» و «هنجارشکنی» را افزایش داد. 

مقام‌های حکومتی ایران که از نافرمانی آشکار زنان ایران و مخالفت گسترده آن‌ها با حجاب اجباری به‌شدت خشمگین‌اند، هم‌زمان با تلاش‌ها برای تصویب قوانین انتقام‌جویانه علیه زنان، تهدیدهایشان را نیز افزایش داده‌اند.

روزنامه کیهان، که مدیرمسئول آن را علی خامنه‌ای تعیین می‌کند، در یادداشتی که روز چهارشنبه منتشر شد، مخالفان حجاب اجباری را «اقلیت هنجارشکن» خواند و به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد با آن‌ها «برخورد عبرت‌آموز» کند.

پیش‌ از آن نیز رسول فلاحتی، امام‌جمعه رشت، مخالفت با حجاب اجباری را «پدیده‌ای شوم» توصیف کرده و گفته بود که «امت حزب‌الله و زنان محجبه» منتظر یک اشاره‌اند تا جلوی «کشف حجاب» را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، شماری از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌های حکومتی، از بررسی پنهانی «لایحه حجاب و عفاف» در مجلس دفاع کرده‌اند. حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه بررسی لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی مجلس ممکن بود آن را به سرنوشت طرح صیانت دچار کند، گفت این لایحه را باید نمایندگانی نهایی کنند که تجربه تفهمیم اتهام یا کار قضایی دارند.

در همین زمینه، سید جواد حسینی‌کیا، نماینده کرمانشاه، با طرح این ادعا که رسیدگی به این لایحه در صحن علنی مجلس «زمان‌بر» بود، گفت لایحه به‌صورت تخصصی در کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی با «بهره‌مندی از نظرات کارشناسان» بررسی می‌شود.

این نماینده مجلس که با سایت جماران گفت‌وگو می‌کرد، درباره اینکه کارشناسان از چه طیفی انتخاب می‌شوند و چه کسانی‌اند توضیحی نداد اما محسن برهانی، حقوقدان منتقد حکومت، لایحه حجاب و عفاف را «مایه ننگ» خواند و گفت محمدباقر قالیباف، جلیل محبی و موسی غضنفرآبادی، رئیس و دو نماینده مجلس، بیشترین نقش را در این لایحه داشته‌اند.

به گفته برهانی، آن‌ها «لایحه‌ای را که قوه قضاییه آماده کرده بود، کنار گذاشتند، شخصی ظرف مدت سه‌ روز نوشته‌ای را آماده کرد و دور هم نشستند و تمامش کردند.»

مسئولان و وابستگان جمهوری اسلامی که این روزها بسیاری از امور کشور را معطل موضوع حجاب کرده‌اند، هم‌زمان با بگیروببندهای حکومتی، به انتفاع مالی از این بخش نیز چشم دوخته‌اند. پس از افشای استخدام ۴۰۰ «حجاب‌بان» در مترو تهران با حقوق ماهی ۱۲ میلیون تومان، حسن مفخمی، فرمانده نیروی انتظامی مازندران، گفت که ۴۰۰ «پلیس افتخاری زن» به‌ خدمت گرفته شده‌اند تا روزانه هفت ساعت در سواحل، به مخالفان حجاب اجباری «تذکر لسانی» بدهند.

پیش از آن نیز غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد و عضو فراکسیون تنقیح قوانین و مقررات در مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن افشا کرد هنگام بررسی لایحه عفاف و حجاب، فرماندهان نیروی انتظامی و مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی بر سر درآمد حاصل از جریمه‌های رعایت نکردن حجاب اجباری با یکدیگر مشاجره کرده‌اند.

زنان ایرانی پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، دست به نافرمانی مدنی گسترده زدند و حجاب اجباری را کنار گذاشتند. به‌رغم تلاش‌های حاکمیت برای بازگرداندن وضعیت به قبل از زمان کشته شدن مهسا امینی، نافرمانی مدنی مخالفان حجاب اجباری همچنان ادامه دارد و دامنه‌اش روزبه‌روز وسیع‌تر می‌شود.

ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند آشکار می‌کنند که حاکمیت در رویارویی با مخالفان حجاب اجباری، اختیارات زیادی به وابستگانش داده است. این افراد که حکومتی‌ها آنان را «آمران به معروف» می‌نامند، با مخالفان حجاب اجباری در شهرهای مختلف درگیری ایجاد می‌کنند و با فحاشی، اتهام‌زنی و برخورد فیزیکی، می‌کوشند آن‌ها را به رعایت حجاب وادار کنند.