آمریکا در نشست‌ ماهانه شورای امنیت، سلاح‌های شیمیایی سوریه را در کانون توجه قرار می‌دهد

سفیر ایالات‌ متحده آمریکا: «دولت بشار اسد درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی به جهان دروغ گفته است»

سفیر ایالات‌ متحده گفت به تلاش‌ها برای پاسخگو کردن دولت بشار اسد ادامه می‌دهیم-AFP

ایالات‌ متحده آمریکا و متحدانش، روز سه‌شنبه ۸ اوت، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعهد شدند به‌رغم مخالفت‌های روسیه و چین، در نشست‌های ماهانه شورا، خودداری سوریه از پاسخگویی به برنامه سلاح‌های شیمیایی‌اش را در کانون توجه قرار دهند و درباره آن صحبت کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت گفت دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، «به‌تناوب» به جامعه بین‌الملل و بازرسان سازمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی دروغ گفته است. او همچنین تایید کرد که سوریه دست‌کم در ۹ مورد، از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده است.

سفیر ایالات‌ متحده در ادامه افزود دولت آمریکا همان‌طور که پس از پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، در پی حمله‌های مرگبار شیمیایی سال ۲۰۱۳ در غوطه، سوریه را تحت فشار قرار داد، اینک نیز به تلاش‌ها برای پاسخگو کردن دولت بشار اسد ادامه می‌دهد.

روسیه و چین در نشست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل متحد از صحبت درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه خودداری کردند و مدعی شدند که این سخنان تکراری باید کاهش پیدا کند.

الحکم دندی، معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، نیز گفت کشورش از نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متعجب شده است. این مقام دولتی سوریه با بیان اینکه هیچ تحولی رخ نداده است که برگزاری این نشست را ضروری کند، آمریکا را متهم کرد که از پرونده سلاح‌های شیمیایی به‌نفع «برنامه خصمانه» علیه سوریه بهره‌برداری می‌کند.

الحکم دندی با طرح این ادعا که سوریه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرده است، استفاده از این سلاح‌ها در غوطه را که به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر منجر شد، «دروغ» خواند و ادعا کرد ارتش سوریه هیچ‌گونه سلاح شیمیایی ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دندی در ادامه افزود: «سوریه با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که بر اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی نظارت می‌کند، همکاری کرده است.» او در عین‌ حال بازرسان این سازمان را به «سیاسی بودن»، «استفاده از روش‌های کاری غیرحرفه‌ای» و «استانداردهای دوگانه» متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست شورای امنیت سازمان ملل، آددیجی ایبو، معاون دبیرکل خلع سلاح سازمان ملل متحد، «شکاف‌ها، ناهماهنگی‌ها و تناقض‌ها» در گزارش سوریه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را یادآور شد و گفت که پرسش‌ها درباره فعالیت مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه و یک مرکز تولید سلاح‌های شیمیایی در این کشور بی‌پاسخ مانده‌اند.

ایبو همچنین خواستار «پاسخ‌گویی فوری» سوریه به همه سوال‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد و گفت سوریه باید پیشنهادهایی برای اجرای بهتر تعهداتش ارائه کند. او همچنین افزود سازمان منع سلاح‌‌های شیمیایی منتظر شنیدن خبر ازسرگیری رایزنی‌ها در دمشق است.

سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز ضمن ابراز تاسف از برنامه سلاح‌های شیمیایی سوریه، گفت: «ما نباید تسلیم خستگی یا بدتر از آن، بی‌تفاوتی شویم. رژیم اسد از سلاح‌های کشتارجمعی علیه مردم خود استفاده کرد و ما نمی‌گذاریم از پاسخ‌گویی فرار کند.»

سوریه در سال ۲۰۱۳، تحت‌ فشارهای بین‌المللی، به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پیوست. با این‌ حال، همواره از همکاری با ناظران و بازرسان این سازمان امتناع می‌کند. همچنین، به‌رغم شواهدی که استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی را اثبات می‌کند، مدعی است که هیچ‌گاه از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده است.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸، تاسیسات مرکز تحقیقات شیمیایی سوریه را هدف حملات هوایی قرار داد و اعلام کرد که این حملات برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را تا سال‌ها عقب انداخته است.

موسسه تحقیقاتی آلما در اسرائیل به‌تازگی با انتشار گزارشی، اعلام کرد که حملات آمریکا اگرچه در برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه اختلال ایجاد کرد، به توقف کامل آن منجر نشد و اینک با گذشت پنج سال، فعالیت‌های سوریه و جمهوری اسلامی در این مناطق در حال افزایش است. موسسه تحقیقاتی آلما همچنین افشا کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد با تسلط بر صنعت سلاح‌های شیمیایی سوریه و تولید تسلیحات پیشرفته‌تر، حزب‌الله لبنان را در جنگ با اسرائیل تقویت کند.

بیشتر از جهان