سوریه گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را رد کرد

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نیروهای دولتی سوریه را مقصر این حمله تلقی کردند و به تلافی آن حملات هوایی را علیه نیروهای دولتی سوریه آغاز کردند

سوریه، روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن)‌، بیانیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در‌مورد نقش نیروی هوایی سوریه در بمباران شهر دوما در سال ۲۰۰۸ با استفاده از گاز کلر را رد کرد. محققان این سازمان معتقدند که نیروی هوایی سوریه گاز کلر را علیه ساکنان شهر دوما هنگام قیام آن‌ها علیه حکومت بشار اسد استفاده کرده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در‌پی یک ماموریت حقیقت‌یاب در‌مورد حمله ۷ آوریل ۲۰۱۸، گزارش مفصلی تهیه کرده است. کارکنان و امدادگران پزشکی می‌گویند بیش از ۴۰ نفر در آن حمله کشته شدند. بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روزها بعد به محل حمله رفتند. 

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نیروهای دولتی سوریه را مقصر این حمله تلقی کردند و به تلافی آن حملات هوایی را علیه نیروهای دولتی سوریه آغاز کردند. سوریه و متحد کلیدی‌اش، روسیه، هرگونه حمله شیمیایی در آن زمان را تکذیب می‌کنند. 

شهر دوما هدف نهایی حملات گسترده حکومت سوریه برای پس گرفتن کنترل غوطه شرقی در نزدیکی دمشق از شورشیان بود. میلاد عطیه، نماینده سوريه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، به خبرنگاران گفت این سازمان نسبتا «مواضع غربی» دارد و مغرضانه موضع می‌گیرد. او گفت: گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بیشتر متکی به اطلاعات به‌دست‌آمده از کشورهای ضد سوریه و برخی دیگر از رسانه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی است که سازمان‌های تروریستی اداره می‌کنند. او افزود: «این گزارش حاوی اتهام‌های دروغین با هدف افزایش فشار و بالا بردن مواضع غربی ضد سوریه است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده سوريه در این سازمان ادعا کرد که اين گزارش «بی‌نظم، با نقص‌های جدی» و اتهام‌های دروغينی همراه است که بر اعتبار آن تاثیر می‌گذارد. هرچند او هيچ نمونه‌ای يا مدرکی برای تایید اظهارات خود ارائه نداد.

سازمان ملل متحد در تلاش برای تضمین پاسخگویی به جنایات در سوریه، کمیسیونی با عنوان «سازوکار بین‌المللی، بی‌طرفانه و مستقل» تاسیس کرده است. این کمیسیون موظف است شواهد مربوط به جرائم را جمع‌آوری و تحلیل کند و پرونده‌هایی برای محاکمه در «دادگاه‌های ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی که در آینده صلاحیت رسیدگی به این جرائم را مطابق با قوانین بین‌المللی دارند» آماده کند.

با این حال، میلاد عطیه آمريکا و کشورهای غربی را به مداخله سياسی در کميسيون سازمان ملل متحد متهم کرد.

آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، هفته گذشته در بيانيه مشترکی با همتايان بريتانيایی، فرانسوی و آلمانی خود گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را ستود و از روسیه، متحد کلیدی سوریه، خواست تا «از حمایت از سوریه در برابر پاسخگویی در‌مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی دست بردارد.»

بیشتر از جهان