پرورش گاوهایی که کمتر آروغ می‌زنند؛ راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

دام‌ها ۱۴.۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای کره زمین را به خود اختصاص می‌دهند و متان پس از دی‌اکسید کربن دومین گاز گلخانه‌ای عمده به شمار می‌رود

آروغ زدن یکی از منابع اصلی انتشار گاز متان از طریق گاو است-Britannica

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره پرورش گاوهایی که روند رشد و حیاتشان ضرر کمتری به محیط زیست می‌رساند، نوشت که در مزرعه‌ای در کانادا در بهار آینده گوساله‌هایی به دنیا خواهند آمد که با هدف زیست‌محیطی تولید کمتر گاز متان از طریق آروغ زدن، پرورش داده شده‌اند. 

بن لوویت، کشاورز ساکن در اونتاریو، از طریق لقاح مصنوعی و با استفاده از اسپرم یک نوع گاو که با روش‌های ژنتیکی، گاز متان کمتری تولید می‌کند، در ماه ژوئن ۱۰۷ گاو را بارور کرد. 

لوویت گفت: «پرورش انتخابی برای تولید کمتر گازهای کربن، مادامی که جنبه‌های ژنتیکی دیگر را قربانی نکند، یک پیروزی است.»

دانشمندان و کارشناسان صنعت گاوداری می‌گویند که ورود ژنتیک تجاری در دسترس برای تولید گاوهای شیری که متان کمتری منتشر می‌کنند، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین عوامل و منابع تولید گازهای گلخانه‌ای را تضعیف کند. 

آروغ زدن یکی از منابع اصلی انتشار گاز متان از طریق گاو است. شرکت ژنتیکی «سمکس» که اسپرم گاو کم‌متان را به کشاورز کانادایی فروخت، می‌گوید که این ویژگی می‌تواند تولید گاز متان در گاوداری‌های تولید لبنیات کانادا را سالانه ۱.۵ درصد و تا سال ۲۰۵۰، ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت در بهار امسال شروع به بازاریابی برای اسپرم گاوهایی با تولید متان کم در ۸۰ کشور کرد و توانست در اولین مرحله آن‌ها را به مزرعه‌هایی در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اسلواکی بفروشد. 

یک استاد علوم دام در دانشگاه دیویس کالیفرنیا گفت که اگر این روش به طور گسترده استفاده شود، نژاد اصلاح‌شده و کم‌متان گاوهای شیرده می‌تواند تاثیر عمیقی بر تولید گازهای گلخانه‌ای در کره زمین داشته باشد. 

برخی از مقام‌های صنایع لبنی هنوز در مورد پرورش گاوهای کم‌متان متقاعد نشده‌اند و می‌گویند که این خصیصه دستکاری‌شده در گاوها ممکن است به مشکلات گوارشی در آن‌ها منجر شود. 

رویترز به نقل از سازمان کشاورزی کانادا، نوشت که هنوز سازوکار سنجش تولید گاز متان را ارزیابی نکره است، اما کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق دام، اهمیت بسیار بالایی دارد. 

دام‌ها ۱۴.۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای کره زمین را به خود اختصاص می‌دهند و متان پس از دی اکسید کربن دومین گاز گلخانه‌ای عمده به شمار می‌رود.  

در حالی که کشاورزان می‌توانند برای کاهش تولید متان به گاوها مواد افزودنی بدهند، اما اثرشان به محض اینکه گاوها از خوردن آن‌ها دست بکشند از بین می‌رود و این مواد برای استفاده در ایالات متحده تایید نشده‌اند. 

مواد پرورش گاوهایی که متان کمتری تولید می‌کنند، محصول مشارکت میان شرکت سمکس و شرکت کانادایی لاکتانت است و بر اساس تحقیقات دانشمندان کانادایی به دست آمده است. 

لاکتانت در ماه آوریل اولین ارزیابی ملی ژنومی متان در جهان را منتشر کرد. این شرکت نتایج ارزیابی گاوهای شش هزار مزرعه را که حدود ۶۰ درصد گاوداری‌های لبنی کانادا می‌شود، منتشر کرد. 

دانشمندان بازدم گاوها را برای اندازه‌گیری متان ثبت کردند و سپس داده‌ها را با اطلاعات ژنتیکی و نمونه‌های شیر مقایسه کردند.

دولت کانادا در حال حاضر هیچ مشوقی برای پرورش گاوهای کم‌متان به دامداری‌ها نمی‌دهد و برخی از کشورها و شرکت‌های مواد غذایی در جهان روش‌هایی را برای تشویق کشاورزان بابت حرکت به سوی دام‌هایی که گازهای گلخانه‌ای‌ کمتری تولید می‌کنند اتخاذ کرده‌اند از جمله نیوزیلند از سال ۲۰۲۵ قرار است برای تولید گاز متان از دامدارها مالیات بگیرد. 

شرکت نستله و شرکت‌ مادر رستوران‌های برگر کینگ نیز از طریق تغییر تغذیه دام‌ها تلاش می‌کنند تولید متان در گاوهای خود را کاهش دهند. 

بیشتر از جهان