تغییرات اقلیمی و ابداع ماسک جذب متان از آروغ گاو‌ها

تقریبا یک‌سوم تمام گازهای گلخانه‌ای از طریق دام‌ وارد جو می‌شود و گاوها مقصر اصلی‌اند

متان در ۲۰ سال اولی که به جو راه می‌یابد بیش از ۸۰ برابر قدرت گرمایش زمین دی‌اکسیدکربن دارد - RCA/Zelp

گاوها برای سیاره ما مشکل بزرگی‌اند. هرچند تعداد زیادی از انسان‌ها از خوردن گوشت گاو و مجموعه فرآورده‌های شیری لذت می‌برند، باید فضایی نیز برای پرورش گاوها و تولید غذا برای تغذیه آن‌ها پیدا کنیم. این کار غالبا با از بین بردن جنگل و تبدیل آن به مزارع و کشت دانه‌هایی مثل سویا انجام می‌شود.

در همین حال، این ۱.۶ میلیارد گاو ابرهای متان تولید می‌کنند که یکی از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای است- متان در ۲۰ سال اولی که به جو راه می‌یابد بیش از ۸۰ برابر قدرت گرمایش زمین دی‌اکسیدکربن دارد.

تقریبا یک‌سوم تمام گازهای گلخانه‌ای از طریق دام‌ وارد جو می‌شود و گاوها مقصر اصلی‌اند. درمجموع حدود یک‌چهارم گرمایش جهانی در اثر متانی است که از منابع مختلف فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود.

اما شرکتی به نام زلپ، پیشنهاد کرده است برای گاوها سرپوشی بگذارند که بتواند «خنثی‌سازی متان» را قبل از ورود به جو در منبع [تولید] آن انجام دهد.

با استفاده از این سرپوش که شبیه ماسک صورت است، متان موجود در بازدم گاو از یک سازوکار آسانگر [مکانیسم کاتالیزوری] عبور می‌کند که در آن اکسیداسیون رخ می‌دهد و در نتیجه ترکیبی از دی‌اکسیدکربن و بخار آب تولید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

[موفقیت] این طرح بستگی به آن دارد که این نقاب‌ها دائم روی صورت گاوها باشد، که بالای بینی آن‌ها را می‌پوشاند اما دهانشان را آزاد می‌گذارد.  

به گفته این وب‌سایت، این طرح پیشتر روی حیوانات زنده در بریتانیا، ایرلند، آرژانتین و هلند آزمایش شده است.

این شرکت ادعا می‌کند گاوهایی «که از این دستگاه استفاده می‌کنند هیچ تغییری در رفتار یا سطح کورتیزول خونشان دیده نشده و بر تغذیه، الگوهای بازده یا نشخوارشان – که حساس‌ترین شاخص‌های استرس حیوان به شمار می‌روند، تاثیری نگذاشته است.»

آن‌ها گفتند: «خنثی‌سازی انتشار گاز متان سریع‌ترین راه برای توقف تغییرهای اقلیمی است.»

اکنون استفاده از ماسک‌ها تولید متان را تا ۵۳ درصد کاهش می‌دهد. این شرکت قصد دارد تا سال آینده این رقم را به ۶۰ درصد برساند.

طبق گزارش‌ها، شاهزاده چارلز از این فناوری حمایت می‌کند.

شاهزاده در هیئتی حضور داشت که زلپ را یکی از چهار برنده جایزه دانشجویان کالج سلطنتی هنر، که بخشی از طرح ابتکاری بازارهای پایدار شاهزاده است انتخاب کرد.

سر جانی آیو، رییس کالج سلطنتی هنر و مدیر ارشد پیشین طراحی [محصولات] اپل، نیز در هیئت داوران حضور داشت.      

این هفته شاهزاده و سر جانی از نمایشگاهی بازدید کردند که در آن طرح‌های کالج سلطنتی هنر به نمایش درآمد و شاهزاده این اختراع را «شگفت‌انگیز» خواند.

طبق گزارشی که در تلگراف منتشر شد او به برندگان گفت: «نمی‌توانم بگویم چقدر به همکاری با کالج سلطنتی هنر افتخار می‌کنم، به‌ویژه بعد از دیدن ایده‌های درخشانی که بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان ارائه کردند.»

«می‌توانم بگویم این طرح به‌دلیل فوریتی که برای مقابله با بحرانی که از تمام جهات با آن مواجه‌ایم حیاتی است و چیزی که ایده‌های آن‌ها ارائه می‌کند از لحاظ یافتن راه‌حل‌های سریع چقدر مهم است.»

«فقط امیدوارم در نتیجه این امر و جلب توجه بیشتر به کاری که انجام می‌دهید، شانس بیشتری داشته باشیم که در زمان کوتاه‌تری در این نبرد پیروز شویم. فقط می‌توانم برایتان آرزوی موفقیت کنم. خیلی تبریک می‌گویم، شگفت‌انگیز است.»

مشاوران اقلیمی مستقل سازمان ملل متحد و دولت بریتانیا، کمیته تغییرات اقلیمی گفته‌اند که مردم باید از خوردن گوشت خودداری کنند تا با این کار به اهداف اقلیمی جهانی کمک کنند.      

© The Independent

بیشتر از جهان