تلاش رهبری فلسطین برای برقراری آرامش پایدار در اردوگاه عین‌الحلوه

گروه‌های افراطی می‌کوشند اختیار اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان را در دست بگیرند

نیروهای مسلح جنبش فتح در اردوگاه عین‌الحلوه- النهار

با وجود بازگشت آرامش به اردوگاه عین‌الحلوه در جنوب لبنان پس از درگیری‌های خونینی که چند روز به‌طول انجامید، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بر این باور است که «علت تجدید این درگیری‌ها همچنان پابرجا است». این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین برخی طرف‌های خارجی را به تلاش برای بر هم زدن ثبات بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان متهم می‌کند.

در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از تجدید درگیری‌ها و حفظ ثبات در اردوگاه عین‌الحلوه و اطراف آن، عزام احمد، یکی از مقام‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روز یکشنبه ۶ اوت ۲۰۲۳ (۱۵ مرداد) وارد بیروت شد.

تلاش برای برقراری ثبات و آرامش

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، با عزام احمد درباره اوضاع اردوگاه عین‌الحلوه و اقدام‌های لازم برای برقراری ثبات و آرامش گفت‌وگو کرد. سفر عزام احمد به لبنان یک هفته پس از آغاز درگیری‌های ناشی از ترور سرتیپ ابواشرف عرموشی، فرمانده امنیت ملی فلسطین، و چهار تن از همراهانش در شهر صیدا در جنوب لبنان صورت گرفت.

نهاد امنیت ملی فلسطین، که اساس آن را جنبش فتح تشکیل می‌دهد، اداره کامل اکثر بخش‌های اردوگاه عین‌الحلوه را در دست دارد، در حالی‌ که برخی از محله‌های این اردوگاه در اختیار گروه‌های مسلحی است که آن‌ها را گروه‌های تروریستی توصیف می‌کنند.

در همین حال، اشرف دبور، سفیر دولت فلسطین در لبنان، اظهار داشت که عزام احمد خواستار دستیابی به وضعی است که جلوگیری از آغاز مجدد تنش‌ها را تضمین کند و ثبات و امنیت را در اردوگاه و اطراف آن تامین و حفظ کند. او افزود که هیئت کار مشترک فلسطینی در لبنان «برای شناسایی عوامل ترور عرموشی و تحویل آن‌ها به دادگاه برای محاکمه کمیته‌ای تشکیل داده است، و این هیئت اسامی افراد مظنون را می‌داند».

تلاش برای در اختیار گرفتن اردوگاه

اشرف دبور تاکید کرد که گروه‌های تروریستی هدف‌هایی فراتر از ترور عرموشی دارند و هدف عمده‌ آن‌ها سلطه بر برخی از بخش‌های اردوگاه و بازگرداندن آن به هرج‌ومرج گذشته است که همه‌روزه شاهد ترورهای سازمان‌دهی‌شده بودیم. او گفت که این گروه‌ها با «طرف‌های خارجی تماس دارند و بر هم زدن ثبات اردوگاه در دستور کار آن‌ها قرار دارد». این مقام فلسطینی در حالی‌ که از بردن نام طرف‌های خارجی یادشده خودداری کرد، گفت: «گروه‌های تروریستی در چارچوب بخشی از تفاهم‌های قبلی در برخی از محله‌های اردوگاه مستقر شده‌اند،» مشروط بر اینکه «دست به هیچ اقدامی نزنند که به امنیت و ثبات اردوگاه لطمه بزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف دبور اظهار داشت که سازمان آزادی‌بخش فلسطین با تلاش نیروهای امنیت ملی و همکاری هیئت کار مشترک فلسطینی در لبنان، در سال‌های گذشته توانست امنیت و آرامش را در اردوگاه‌ها حفظ کند، با این حال، «شماری از گروه‌های تروریستی در برخی از موارد از مفاد تفاهم‌نامه‌ها سرپیچی کردند، اما سازمان آزادی‌بخش فلسطین کنترل اوضاع را در دست گرفت و موفق به تامین امنیت شهروندان فلسطینی ساکن این اردوگاه‌ها شد.»

سفیر فلسطین ضمن تاکید بر اینکه ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از «اقدام‌های نیروهای امنیتی لبنان برای حفظ نظم و قانون» حمایت می‌کند، گفت: «ما مهمان هستیم و مهمانان باید به اصول و قوانین کشور میزبان احترام بگذارند.»

البته چند ساعت پس از آغاز درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه، محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، و سرلشکر الیاس بیسری، مدیرکل اداره کل امنیت عمومی لبنان، تماس‌های تلفنی گرفت و با آن‌ها صحبت کرد.

حضور موقت فلسطینیان در لبنان

در همین حال، محمود عباس تاکید کرد که حضور شهروندان فلسطینی در لبنان «موقتی است و آن‌ها فقط تا زمان بازگشت به خانه‌هایشان، که با توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی از آنجا رانده و آواره شده‌اند، در لبنان حضور خواهند داشت.»

از سوی دیگر، ماجد کیالی، پژوهشگر سیاسی، درگیری‌های عین‌الحلوه را تلاشی برای ایجاد ائتلافی متشکل از یک طرف لبنانی با طرف‌های فلسطینی دانست و افزود این گروه می‌کوشد پرونده فلسطین در لبنان را در دست بگیرد و از آن برای تامین منافع خود بهره‌برداری کند.

کیالی افزود که این تلاش‌ها با برخی اقدام‌هایی که در جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین با هدف تضعیف مقبولیت رهبری فلسطین جریان دارد تلاقی می‌کند. کیالی گفت: «با این حال، هیچ طرف فلسطینی نمی‌تواند از این تلاش، که با تلاش‌های گذشته در جنگ‌های قبلی اردوگاه‌های لبنان مشابهت دارد، پیروز بیرون آید.»

همچنین، جهاد طه، سخنگوی جنبش حماس، اعلام کرد که تلاش‌های رهبران این جنبش به دستیابی به آتش‌بس دائمی در اردوگاه عین‌الحلوه کمک کرده است. او گفت این تلاش‌ها به رهبری اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و رهبری جنبش در لبنان صورت گرفت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه