پاکستان شهروندان افغان را به ‌«دست داشتن در حمله‌های تروریستی» متهم کرد

وزیر دفاع طالبان گفت اگر کسی به نیت «جهاد» از افغانستان بیرون می‌رود، کارش «جهاد» نیست

رئیس ستاد ارتش پاکستان در جریان سخنرانی در پیشاور -ISPR

ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، دوشنبه، ۷ اوت (۱۶ مرداد)، شهروندان افغان را به «دخالت در رویدادهای تروریستی» پاکستان متهم کرد و گفت که این حرکت‌ها برای صلح و ثبات منطقه ضرر دارد.  

وزارت امور خارجه پاکستان نیز پنجشنبه، سوم اوت، گفته بود که شهروندان افغان در حمله ماه گذشته در منطقه ژوب پیشاور دست داشته‌اند. 

به گزارش رسانه‌های پاکستان، ژنرال عاصم منیر هنگام بازدید و دیدار با بزرگان قبیله‌ای در ایالات خیبرپختونخوا گفت که دست داشتن شهروندان افغان در حمله‌های تروریستی در پاکستان مخالف توافقنامه صلح دوحه است.  

توافقنامه دوحه میان طالبان و ایالات متحده آمریکا در فوریه ۲۰۲۰ به امضا رسید و طبق آن، طالبان متعهد شدند که به گروه‌های تروریستی اجازه ندهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، گفت که اگر کسی به نیت «جهاد» از افغانستان بیرون می‌رود، کارش جهاد نیست. او از نیروهای طالبان خواست که برای حمایت از حکومت این گروه در افغانستان، بیشتر تلاش کنند.  

این اظهارات ملا یعقوب پس از ادعای مقام‌های پاکستانی مبنی بر دست داشتن شهروندان افغان در حمله‌های تروریستی در پاکستان بیان شد. 

فرمانده ارتش پاکستان همچنین بار دیگر ادعا کرد که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در افغانستان آزادی عمل دارد.  

او گفت: «پاکستان برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی و حفاظت از شهروندان خود، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.» 

به گزارش رسانه‌های پاکستان، بزرگان قومی در خیبرپختونخوا نیز به رئیس ستاد ارتش پاکستان اطمینان دادند که دیدگاه‌های تی‌تی‌پی برای هیچ قبیله‌ای پذیرفتنی نیست و آنان در کنار حکومت پاکستان ایستاده‌اند. 

رئیس ستاد ارتش پاکستان گفت: «نیروهای ما با موفقیت با تروریسم مقابله می‌کنند تا محیطی باثبات و صلح‌آمیز برای توسعه اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنند.» 

حکومت پاکستان همواره روابط نزدیکی با طالبان افغان داشته است و طی دو دهه جنگ و شورشگری طالبان در افغانستان، از این گروه حمایت کرده است. با این حال، با اینکه پاکستان رسما از حکومت طالبان خواسته است که تهدید تی‌تی‌پی را برطرف کنند، طالبان نپذیرفته‌اند که مبارزه علیه تی‌تی‌پی را در دستورکار قرار دهند.  

بیش از ۹ ماه است که گروه تحریک طالبان پاکستان حمله‌های خود را در در این کشور، به‌ویژه در ایالت خیبرپختونخوا، افزایش داده است. تی‌تی‌پی در مناطق قبایلی پاکستان خواستار برپایی حکومت شبیه به «امارت اسلامی طالبان» افغانستان است. از سوی دیگر، حکومت پاکستان با بحران شدید مالی مواجه است و افزایش هزینه‌های نظامی در این مقطع زمانی برای مقابله با گروه‌های تروریستی، برای آن دشوار است.

بیشتر از جهان