دانشجویان دانشگاه آمریکایی افغانستان، در کردستان عراق بلاتکلیف‌اند

طالبان دانشگاه آمریکایی افغانستان را به دانشگاه اسلامی افغانستان تبدیل کردند

دانشجویان در دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل، ۲۰۱۸-www.linkedin.com/company/auaf

شماری از دانشجویان دانشگاه آمریکایی افغانستان که با فروپاشی دولت جمهوری از افغانستان به کردستان عراق رفتند تا تحصیل خود را در دانشگاه آمریکایی عراق-سلیمانیه ادامه دهند، در بلاتکلیفی رها شده‌اند. این دانشجویان با سلطه طالبان بر افغانستان به کمک برهم صالح، رئیس‌جمهوری پیشین عراق، و گروهی به نام صندوق آینده افغانستان، به کردستان عراق منتقل شدند و به آنان گفته شد تا زمانی که زمینه سفر آنان به آمریکا فراهم می‌شود، به تحصیل خود در کردستان عراق ادامه دهند.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اکنون با گذشت دو سال از حضور این دانشجویان در عراق، ۲۳ تن از آنان بلا‌تکلیف‌اند و تلاش‌هایشان برای سفر به آمریکا و ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آمریکا، بی‌نتیجه مانده است. این دانشجویان به کمک بورسیه تحصیلی قطر برای افغانستان، از دانشگاه‌های آمریکایی برگه پذیرش برای ادامه تحصیل دریافت کرده‌اند، اما صادر نشدن ویزا باعث شده است که سرنوشت آنان در ابهام باقی بماند.

شماری از این دانشجویان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفتند که آنان نگرانی عمیق در مورد تلف شدن فرصت‌های تحصیلی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از حدود ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه آمریکایی افغانستان که در سال ۲۰۲۱ به کردستان عراق منتقل شدند، ۸۰ نفر از آنان در جریان دوسال گذشته به آمریکا رفتند و اکنون در ۴۵ دانشگاه سرگرم تحصیل‌اند. این دانشجویان ویزای ویژه مهاجرت به آمریکا را دریافت کردند، اما ۲۳ نفر از این دانشجویان هنوز ویزا دریافت نکرده‌اند و همچنان در بلاتکلیفی در کردستان عراق به سر می‌برند.

مهاجمان انتحاری طالبان در سال ۲۰۱۶، به ساختمان دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل حمله کردند که به کشته شدن ۱۳ نفر از دانشجویان و استادان و مجروح شدن ۴۵ تن دیگر منجر شد. این حمله که با واکنش‌های گسترده مواجه شد، به فعالیت دانشگاه آمریکایی در افغانستان آسیب جدی وارد کرد.

با این حال، دانشجویان دانشگاه آمریکایی افغانستان که در عراق بلاتکلیف‌اند می‌گویند درباره از دست رفتن فرصت‌های تحصیلی در آمریکا نگران‌اند، چون با صادر نشدن ویزا، دست‌کم یک‌سال تحصیلی آنان هدر رفته است.

یکی از این دانشجویان که در گزارش نامی از او برده نشده است، گفت: «ما افغان‌ها تقریبا همه چیز را از دست دادیم و این بورس تحصیلی در ایالات متحده یک فرصت بسیار بزرگ برای ما است.»

برای دانشجویان دانشگاه آمریکایی افغانستان بازگشت به وطنشان ناممکن است، چون طالبان همه کارکنان و دانشجویان این دانشگاه را همکار ایالات متحده آمریکا می‌داند. طالبان پس از سلطه بر افغانستان، نام دانشگاه آمریکایی افغانستان را به دانشگاه اسلامی افغانستان تبدیل کردند و ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، گفت پس از این مباحث اسلامی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

هرچند طالبان هنوز نتوانسته‌اند این دانشگاه را فعال کنند، اما براساس ادعای ندا محمد ندیم، قرار است این دانشگاه به یکی از مراکز مهم ترویج افکار و عقاید دینی تبدیل شود.

بیشتر از جهان