طالبان مانع از سفر دانشجویان زن دانشگاه آمریکایی به قطر شدند

قرار بود ۲۰۰ دانشجوی دختر از افغانستان ترم پاییز را در دانشگاه آمریکایی قطر بگذرانند

طالبان دانشجویان دختر را به دلیل نداشتن محرم شرعی از سفر به دوحه منع کردند- عکس: @SilenAasi/twitter

طالبان ده‎‌‌ها تن از دانشجویان دانشگاه آمریکایی افغانستان را که قصد داشتند عصر پنجشنبه، سوم شهریور، برای ادامه تحصیل در شعبه جدید دانشگاه آمریکایی به دوحه بروند، از سفر بازداشتند. گفته می‌شود این دختران به دلیل نداشتن محرم شرعی از سوار شدن به هواپیما منع شده‌اند.

رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان پیش‌تر گفته بود که قرار است ۳۰۰ دانشجو که ۲۰۰نفرشان دخترند، ترم پاییز را در دانشگاه آمریکایی قطر که به‌تازگی بازگشایی می‎‌‌شود، بگذرانند.

خبرگزاری میدل‌ایست آی، روز جمعه، چهارم شهریور (۲۶ اوت)، گزارش داد ۱۲۰ دانشجوی دانشگاه آمریکایی افغانستان که روز پنجشنبه عازم دوحه بودند، پس از آنکه تمام بازرسی‎‌های امنیتی را سپری کردند و از نظر اسناد و مدارک سفر هیچ مشکلی نداشتند، پیش از سوار شدن به هواپیما متوقف شدند. این خبرگزاری به نقل از یکی از دختران دانشجو نوشت که همه دانشجویان بلیت الکترونیکی، ویزای قطر و نسخه‌ای از مکاتبات انجام‌شده بین دانشگاه آمریکایی و خود را داشتند و مدارکشان مشکلی نداشت.

یکی از دختران دانشجو که طالبان به او اجازه سفر ندادند، گفت که طالبان آن‌ها را از دم پلکان هواپیما برگرداند‌ه‌ و حدود چهار ساعت در ترمینال به حالت بازداشت نگه داشته‌اند. او افزود: «به ما توهین و تحقیرمان کردند و حتی موبایل‌هایمان را بررسی کردند.»

پس از ساعت‎‌‌ها بازرسی از این دانشجویان، حدود ۶۲ نفر از آنان به خانه برگردانده شدند و عده‌ای دیگر که گفته می‎‌‌شود دانشجویان پسر بودند، به دوحه رسیدند.

خبرگزاری میدل‌ایست آی نوشت که در این مورد از وزارت خارجه طالبان پاسخ خواسته‌اند اما به آن‌ها هیچ جوابی داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یان بیکفورد، رئیس دانشگاه آمریکایی، اوایل اوت به یک رسانه آمریکایی گفت که قرار است شعبه جدید دانشگاه آمریکایی افغانستان در قطر افتتاح شود. او خبر داد: «ما برای ترم پاییز حدود ۳۰۰ متقاضی جدید از افغانستان داریم که ۲۰۰تای آن‌ها دخترند و قرار است همه به قطر بیایند.» کلاس‌های درسی این دانشگاه به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

دانشگاه آمریکایی افغانستان هم‌زمان با سقوط نظام جمهوری و تسلط طالبان بر افغانستان، تعطیل شد. شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه در بحبوحه خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان از این کشور خارج شدند و به گفته رئیس این دانشگاه، حدود ۵۰ تن از آنان اکنون در آمریکا مستقرند و اغلب در دانشگاه بارد نیویورک به تحصیل ادامه می‌دهند.

با این حال، شماری از این دانشجویان هنوز در افغانستان‌اند و برخی هم در بهار ۲۰۲۲ به شکل آنلاین در این دانشگاه ثبت‌نام کردند. یان بیکفورد اوایل ماه اوت گفت که قرار است تمام دانشجویان دختر و شماری از دانشجویان پسر که تازه ثبت‌نام کرده‌اند از افغانستان خارج شوند و برای ترم پاییز در قطر باشند. اما به نظر می‌رسد طالبان اجازه نداده‌اند دانشجویان دختر به ترم پاییز برسند.

در سال‌های اخیر، دانشگاه آمریکایی افغانستان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین شعبه‌های دانشگاه آمریکایی در منطقه بود. ساختمان این دانشگاه که در ناحیه دارالامان شهر کابل واقع است، پس از تسلط طالبان خالی شد و هنوز مشخص نیست که برای چه منظوری استفاده خواهد شد.

گروه طالبان در سال ۲۰۱۶، حمله‌ای خون‌بار به این دانشگاه ترتیب دادند که به کشته شدن دست‌کم ۱۷ تن و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن منجر شد. پس از آن حمله تروریستی، این دانشگاه حدود هشت ماه تعطیل بود اما دوباره کار خود را از سر گرفت تا اینکه در اوت ۲۰۲۱  کاملا تعطیل شد.

طالبان از بدو ورودشان به افغانستان، مدارس دخترانه را در مقطع متوسطه و عالی تعطیل کردند و مانع از ادامه تحصیل دختران شدند. آنان همچنین با اعمال محدودیت‌ برای پوشش زنان، ممنوع کردن سفر بدون محرم شرعی و کار در مکان‌های عمومی و دیگر فعالیت‌ها، عرصه  را بر زنان افغان تنگ و تنگ‌تر کرده‌اند.

بیشتر از جهان