وزیر امور خارجه کویت در میانه تنش‌ها بر سر میدان گازی آرش به ایران دعوت شد

عربستان سعودی و کویت در بیانیه‌ای مشترک بر حقوق انحصاری خود از میدان گازی آرش تاکید کرده‌اند

تهران می‌گوید ۴۰ درصد میدان گازی آرش در آب‌های ایران است-ایرنا

هم‌زمان با انتشار بیانیه مشترک کویت و عربستان سعودی که بر «مالکیت انحصاری» این دو کشور بر میدان گازی آرش تاکید داشت، شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت، از دعوت همتای ایرانی‌اش برای سفر به تهران خبر داد.

عربستان سعودی و کویت، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد، در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر تاکید کردند که به‌طور مشترک حق بهره‌برداری انحصاری از میدان گازی آرش را دارند. به گزارش رویترز، دو کشور همچنین از جمهوری اسلامی خواستند برای تعیین مجدد مرزهای آبی وارد مذاکره شود. آن‌ها همچنین تاکید کردند که «با هم» و به‌عنوان «یک طرف»، با ایران مذاکره می‌کنند.

مقام‌های تهران می‌گویند ایران نیز از میدان گازی آرش سهم دارد و توافق‌نامه‌ای که کویت و عربستان سعودی سال گذشته برای توسعه میدان گازی آرش امضا کردند، غیرقانونی است.

اینک در بحبوحه تنش‌ها بر سر این میدان گازی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از همتای کویتی خود برای سفر به تهران دعوت کرده است. براساس اطلاعیه وزارت امور خارجه کویت، شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح هنگام پذیرایی از سفیر جدید ایران، این دعوت‌نامه را دریافت کرده است.

میدان گازی آرش که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس آن را «الدوره» می‌نامند، موضوع اختلاف جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی و کویت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های اخیر مقام‌های عربستان سعودی و کویت به‌تناوب در‌خصوص حقوق انحصاری این دو کشور از میدان گازی آرش تاکید کردند. در پیوند با همین موضوع، اوایل تیرماه، سعد البراک، وزیر نفت کویت، خواستار اعتبارسنجی مستندات تهران در‌خصوص مرزهای آبی شد. او همچنین اعلام کرد کشورش بهره‌برداری از این میدان را بدون منتظر ماندن برای پیوستن ایران به مذاکرات تعیین حدود مرزی، آغاز می‌کند.

از سوی دیگر، تهران می‌گوید حدود ۴۰ درصد میدان گازی آرش داخل مرزها و آب‌های ایران است. جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه طی سخنانی گفت:«ذره‌ای از حق ایران در بهره‌برداری از میدان آرش کوتاه نمی‌آییم.»

پیش از او نیز مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفته بود:«‌ایران از منافع خود در میدان گازی آرش کوتاه نمی‌آید و اگر به هر دلیلی مذاکرات با عربستان سعودی و کویت به نتیجه نرسید، آن را در چارچوب حقوقی مشخص با حضور نهادهای بین‌المللی دنبال می‌کنیم.»

یک شرکت ژاپنی، سال ۱۹۶۷، میدان گازی آرش در شمال خلیج‌ فارس را کشف کرد. کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره‌برداری از این میدان گازی است و شرکت ملی نفت ایران نیز سال‌ها پیش یک حلقه چاه اکتشافی در این منطقه حفر کرد.

براساس توافق جدید کویت و عربستان سعودی، ریاض می‌تواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب (حدود ۳۰۵ میلیون مترمکعب) گاز طبیعی و بیش از ۸۰ هزار بشکه نفت از این میدان استخراج کند.

کارشناسان نفت و انرژی می‌گویند حتی به فرض اینکه جمهوری اسلامی در مذاکره با کشورهای همسایه پیروز شود، به‌دلیل نداشتن سرمایه و فناوری نمی‌تواند از میدان گازی آرش بهره‌برداری کند.