آنچه که جمهوری اسلامی برای عراق آرزو دارد

حمله آمریکا به حشد شعبی می تواند باعث تغییر در نتیجه انتخابات عراق به نفع ایران شود

عراقی های معترض در تظاهراتی در شهر نجف در حال سوزندان پرچم آمریکا برای محکوم کردن حملات شب گذشته هواپیماهای آمریکایی به چندین پایگاه متعلق به تیپ های حزب الله در نزدیکی القائم، ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹- AFP

تظاهرات مردم عراق یک جهت و یک هدف داشت؛ زدودن نفوذ ایران در عراق. این هدف برای مردم در ساقط کردن سیاستمداران فاسد و دست نشانده از قدرت، بهبود وضع اقتصاد و معیشت و پایان فرقه گرایی خلاصه می شد. با وجود خشونت بسیاری که نیروهای دولتی و شبه نظامیان وابسته به گروههای شیعی بر علیه تظاهرکنندگان بکار گرفتند، خشم عریان مردم عراق از بیکاری، نبود امنیت و دولت فرقه گرا، با وجود صدها کشته و هزاران بازداشتی مهار نشد.

کنسولگری ایران سال پیش در بصره و در جریان تظاهرات اخیر در قلب شهرهای شیعه نشین در نجف و کربلا به آتش کشیده شد و از عراق تا لبنان، مردم تظاهر کننده یکصدا فریاد می زنند: ایران برو بیرون.

برای جمهوری اسلامی دشوار بود که بعد از سرمایه گذاری گزاف بر روی سیاستمداران و گروههای شبه نظامی و نظامی وابسته به خود در عراق، سقوط نفوذ و خاتمه حضور سیاسی خود را شاهد باشد. در شرایطی که نخست وزیر این کشور عادل عبدالمهدی استعفا داده و رییس جمهور، برهام صالح نیز طرح استعفای خویش را به دلیل عدم موفقیت در معرفی نخست وزیری تازه به پارلمان این کشور، پیشنهاد کرده است، بدیهی ترین اقدام جمهوری اسلامی تحریک گروههای شبه نظامی وابسته به خویش و ایجاد مشکلات جدید در عراق است.

حشد شعبی در زمان ظهور داعش توسط فرماندهان عراقی نزدیک به سپاه قدس ایران، ابومهدی المهندس تشکیل شد. نیروهای ائتلاف در آن روزها از تشکیل حلقه ای مردمی جهت مقابله با داعش استقبال کردند، اما هدف نظام ایران فرای تشکیل گروهی مردمی و موقت در برهه ای خاص از زمان بود.

با تجربه ای که جمهوری اسلامی از ایجاد حزب الله در لبنان داشت، در عراق این گروه شبه نظامی را شبیه به نیروهای ارتش یک کشور تجهیز و آموزش دادند که پس از خاتمه قائله داعش، این گروه از هم نپاشد و مانند حزب الله نیز وصله ای ناچسب به ارتش به نظر نرسد. حشد شعبی توسط پارلمان عراق جزوی از ارتش این کشور شناخته شد و با وجود مخالفت های آمریکا و غرب منحل نگردید.

امروز این شبه نظامیان تروریست طبق قانون بخشی از ارتش عراق بشمار می روند و از مواجب و حقوق دولتی برخوردار هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با خاتمه حضور داعش در عراق، رویارویی آمریکا با شبه نظامیانی که ساخته و پرداخته سپاه قدس ایران بودند، حتمی به نظر می رسید بخصوص که در یکسال گذشته حملاتی از جانب گروههای شبه نظامی وابسته به حشد شعبی به پایگاههای آمریکا در عراق انجام گرفته است

اما حمله اخیر به پایگاه آمریکا با ۳۰ راکت در کرکوک که باعث کشته شدن یک نظامی پیشین آمریکا و مجروح شدن ۶ نظامی آمریکایی شد، با هدف تحریک آمریکا برای حمله متقابل انجام گرفت.

تظاهرات مردم عراق داشت به سویی می رفت که تغییرات عمده و سیاسی چشمگیری را در این کشور شکل دهد، که حمله اخیر آمریکا به مواضع حشد شعبی می تواند، باعث انحراف افکار عمومی و تغییر در نتیجه انتخابات این کشور به نفع جمهوری اسلامی و روی کار آمدن نخست وزیری وابسته و نزدیک به ایران شود.

حشد شعبی بر اساس اساسنامه پارلمان عراق، جزئی از ارتش این کشور به شمار می رود و در شرایط فعلی حمله آمریکا را می توان حمله به ارتش عراق نیز تلقی کرد. از سوی دیگر طبق توافق بین ایالات متحده و دولت عراق، مسئولیت حفظ امنیت مراکز سیاسی و نظامی دولتهای میهمان بر عهده دولت عراق بوده که در تامین آن کوتاهی شده و دولت آمریکا را مجبور به اقدامی تلافی جویانه کرده است.

حمله گروههای تروریستی به پایگاههای آمریکا که چتر حفاظت دولتی عراق را بر سر خود دارند و از سوی دیگر اقدام تلافی جویانه آمریکا، هر دو باعث بالاگرفتن تنش بین آمریکا و عراق خواهد شد و در نهایت جهت افکار عمومی را منحرف و باعث تامین هدف جمهوری اسلامی خواهد بود.

رفتار ایران در سالهای اخیر نشان داده که به آسانی با چنین حملاتی از جانب آمریکا بر علیه مواضع و گروههای وابسته به خود در منطقه کوتاه نیامده و ای بسا که چنین حملاتی باعث لجاجت بیشتر آنها در ایجاد بحران های جدید در منطقه شود.

مقامات نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد موج خبری و انحراف سمت و سوی تظاهرات و اعتراضات مردمی در عراق که باعث سرشکستگی شان شده بود و همچنین تحریک آمریکایی ها، در پی ایجاد تنش بین عراق و آمریکا هستند. آنچه که امروز آرزو می کنند، آغاز درگیری بین حشد شعبی و ایالات متحده آمریکا برای ایجاد مشکلات تازه در منطقه است. 

بیشتر از سردبیری