دست‌کم ۱۰ مخزن در آتش‌سوزی پتروپالایش گهر سوخت

رئیس آتش‌نشانی دورود عصر چهارشنبه گفت آتش‌سوزی گسترده در پتروپالایش گهر پس از هشت ساعت مهار شد

به گفته مقام‌های استان لرستان، آتش‌سوزی در شرکت «پتروپالایش گهر»، هشت سال ادامه داشت و علتش «نامشخص» است - Irna

رئیس سازمان آتش‌نشانی دورود در استان لرستان اعلام کرد که در پی آتش‌سوزی گسترده و هشت ساعته در «پتروپالایش گهر»، دست‌کم ۱۰ مخزن این واحد تولید فراورده‌های بنزینی در آتش سوخته است.

هم‌زمان، رئیس ستاد مدیریت بحران لرستان گفت که به‌علت احتمال وقوع انفجار، شهرک صنعتی دورود و مناطق مسکونی اطراف این شهرک تخلیه شده است.

آیت جمالی فولادوند، رئیس آتش‌نشانی دورود، عصر چهارشنبه ۱۱ مرداد گفت که آتش‌سوزی گسترده در پتروپالایش گهر دورود پس از هشت ساعت مهار شده است، اما تا کنون علت وقوع این آتش‌سوزی «مشخص نبوده و بررسی‌ها برای مشخص شدن دلیل آن» ادامه دارد.

اما مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان، گفت که «در حال حاضر ۹۵ درصد حجم آتش‌سوزی پتروپالایش گهر کنترل شده است» و این آتش‌سوزی «تا ساعاتی دیگر به طور کامل مهار» خواهد شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان همچنین در مورد «احتمال وقوع انفجار در شهرک صنعتی دورود» هشدار داد و گفت: «با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی در واحد تولید مواد بنزینی شهرک صنعتی دورود، احتمال انفجار دور از انتظار نیست و به همین منظور، تمامی واحدهای اطراف این کارخانه تخلیه» شده است.

آتش‌سوزی گسترده در شرکت پتروپالایش گهر، که تولیدکننده فراورده‌های بنزینی و در شهرک صنعتی دورود در استان لرستان واقع است، از ساعت یازده صبح چهارشنبه ۱۱ مرداد آغاز شد.

مقام‌های درود در ساعت‌های اولیه وقوع این آتش‌سوزی اعلام کردند که به‌علت «حجم گسترده آتش‌سوزی و شدت باد، کنترل و مهار آن دشوار است.»

ده‌ها نیروی آتش‌نشان و دست‌کم ۲۰ خودرو آتش‌نشانی فقط در ساعت اولیه این آتش‌سوزی به شهرک صنعتی درود اعزام شدند. در همان ساعت اول، خبرگزاری ایسنا گزارش داد که حداقل «دو نفر مصدوم ناشی از این حریق به بیمارستان هفت تیر دورود منتقل» شده‌اند.

پس از آن، مصطفی موسوی نصر، فرماندار دورود، خبر داد که از پتروشیمی اراک درخواست شده است که با اعزام ماشین‌های فوم‌پاش به مهار آتش‌سوزی گسترده در پتروپالایش گهر کمک کند.

همچنین، به گفته مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان، برای مهار کردن این آتش‌سوزی ده‌ها خودرو و تیم آتش‌نشانی از شهرهای دیگر استان لرستان و همچنین از استان مرکزی به شهرک صنعتی درود اعزام شده‌اند. علاوه بر تجهیزات استان لرستان، از امکانات پتروشیمی اراک و پالایشگاه شازند نیز استفاده شده است. نیروهای متخصص از پتروشیمی شازند نیز سهم مهمی در مهار آتش‌ داشته‌اند.

پازوکی با اشاره به تخلیه شهرک صنعتی درود و برخی مناطق مسکونی اطراف آن گفت که با توجه‌ به اینکه روستای داریاب، با حدود ۸۰۰ خانوار ساکن و جمعیت ۲ هزار و ۸۰۰ نفری، همجوار شهرک صنعتی دورود است، بنا به دستور استاندار، نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در مناطق اطراف شهرک صنعتی بیست و چهار ساعته به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا با «رصد منطقه» و «در صورت بروز حوادث احتمالی» وارد عمل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، آیت جمالی فولادوند، رئیس آتش‌نشانی دورود، علت وقوع آتش‌سوزی را «نامشخص» اعلام کرد. اما مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان، گفت: «برآورد اولیه رئیس کارخانه از علت آتش‌سوزی گرمای هوا بوده است و این مسئله توسط کارشناسان در دست بررسی بیشتر است، چرا که اعتقاد ما بر این است که گرمای هوا نمی‌تواند علت این آتش‌سوزی باشد.»

میزان خسارت واردشده به پتروپالایش گهر و کارخانه‌ها و کارگاه‌های شهرک صنعتی درود هنوز اعلام نشده است.

در ساعت‌های نخست آتش‌سوزی، استاندار لرستان تعداد مخازن موجود در پتروپالایش گهر را «۳۲ مخزن» اعلام کرد و گفت که در ساعت‌های اولیه آتش‌سوزی «۴ مخزن دچار حریق شده» است. اما به گفته آیت جمالی فولادوند، رئیس آتش‌نشانی دورود، ابعاد خسارت واردشده بسیار گسترده‌تر بوده و دست‌کم ۱۰ مخزن این شرکت پتروپالایش در آتش سوخته است.