حیوان‌آزاری با هدف کلاهبرداری از طرفداران محیط زیست

با توجه به تعطیلی و به حاشیه رانده شدن برخی انجمن‌های حقوق حیوانات راه برای سوءاستفاده برخی گروه‌های سودجو باز شده است

محبت‌خانی، از شناسایی دو باند کلاهبرداری خبر داد که با مجروح کردن حیوانات از مردم درخواست کمک می‌کردند - MORTEZA NIKOUBAZL/AFP

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، از شناسایی دو باند کلاهبرداری خبر داد که با مجروح کردن حیوانات و به بهانه غذا دادن به آن‌ها از مردم درخواست کمک می‌کردند. او با اعلام این خبر گفت: «متاسفانه برخی افراد از دوستداران محیط زیست کلاهبرداری کرده و با موضوع محیط زیست کاسبی می‌کنند.»

محبت‌خانی با اشاره به حساسیت مردم در برابر محیط زیست گفت: «مردم باید مراقب باشند از این طریق از آن‌ها سوءاستفاده نشود. در استان تهران باندی شناسایی شد که ۴ نفر حیات‌وحش را جمع‌آوری و در مکانی آن‌ها را مجروح می‌کردند و پس از عکس و فیلم‌برداری از حیوانات مصدوم و مجروح درخواست کمک برای درمان حیوانات می‌کردند و مردم هم با احساس پاک نسبت به محیط زیست کمک می‌کردند.»

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به فعالیت گروهی دیگر در پارک پردیسان گفت: «دو خانم شناسایی شدند که غذا برای گربه و سگ‌های بلاصاحب می‌آورند و هزینه تغذیه این حیوانات را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام جمع‌آوری می‌کردند. البته هزینه جمع‌آوری‌شده بیش از ۲۰ برابر آنچه بود که هزینه می‌شد و حتی ایرانیان خارج از کشور برای آن‌ها پول واریز می‌کردند.»

با توجه به تعطیلی و به حاشیه رانده شدن برخی انجمن‌های حقوق حیوانات و پناهگاه‌های مجاز در ایران راه برای سوءاستفاده برخی گروه‌های سودجو باز شده است و مردم برای کمک به حیوانات مجبور به اعتماد به برخی گروه‌های کلاهبردار می‌شوند. محبت‌خانی نیز با اعلام اینکه احساس پاک مردم قابل ستایش است، توصیه کرد که شهروندان کمک‌های خود را از طریق دفاتر محیط زیست‌های استان‌ها انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جسته‌گریخته خبرهایی در مورد تخریب و تعطیلی پناهگاه‌های حیوانات شهری شنیده می‌شود. روزنامه هم‌میهن آبان ماه سال گذشته با اشاره به فشارها برای تخریب پناهگاه سوهانک خبر داده بود که قوه قضائیه در نامه‌ای به امضای مرتضی تورک، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب، خطاب به شهرداری منطقه یک تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اداره حفاظت از محیط زیست استان تهران، سازمان بوستان‏‌ها و فضای سبز شهر تهران و همچنین دامپزشکی استان تهران، خواستار تخریب این پناهگاه‌ها شده بود.

در بخشی از این نامه آمده بود: «عده‌ای با انجام ساخت‌وساز اقدام به ساخت مکانی به‌عنوان پناهگاه برای حیوانات از جمله سگ‏‌ها کرده‌اند و مدام هم در حال گسترش این فضا هستند. این اقدام به صورت غیرمجاز داخل زمین‌های ملی و شهری رخ داده، فاقد مجوز است و منجر به تهدید بهداشتی و محیط زیست اهالی محل شده است. از نظر فرهنگی هم موجب ترویج روحیه و رویه افراطی نگهداری از سگ می‏‌شود که در فرهنگ اسلامی و ملی امری ناپسند و غیرقابل قبول است. از این رو، براساس این دستور در اسرع وقت بررسی و اقدامات لازم انجام شود و گزارش آن در اسرع وقت به دادستانی داده شود.»

این در حالی‌ است که جمعیت سگ‏‌های این پناهگاه به ۴۰۰ قلاده می‌رسید. مجتبی طباطبایی، پژوهشگر اخلاق محیط‌زیست، با انتقاد‏ از نحوه مدیریت و کنترل جمعیت سگ در تهران نیز اعلام کرده بود که روش جمع‏‌آوری سگ‏‌های بدون صاحب از طرف سازمان‌‏های شهری از یک سو و نحوه فعالیت پناهگاه‏‌ها از سوی بخش خصوصی از سوی دیگر، به روش‌های نادرستی انجام می‌شود.