عربستان سعودی ۱.۲ میلیارد دلار به یمن کمک می‌کند

به گفته یک مقام یمنی، این کمک مالی برای پرداخت دستمزدهای دولتی، سوخت نیروگاه‌های برق و واردات مواد غذایی استفاده می‌شود

طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، حدود ۳۰درصد از کل کمک‌های جهانی به یمن، از عربستان سعودی فرستاده شده است ـ AFP

یک منبع آگاه در عربستان سعودی به رویترز گفت که ریاض ۱.۲ میلیارد دلار به شورای ریاست جمهوری یمن کمک می‌کند تا وضعیت اقتصادی بحرانی این کشور بهبود یابد.

این منبع آگاه افزود که ریاض امیدوار است این حمایت مالی به تقویت امنیت در یمن و جلوگیری از بازگشت درگیری‌های نظامی کمک کند.

او همچنین تاکید کرد که این کمک مالی گفتگوی همه طرف‌ها را برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع به منظور خروج یمن از بحران تشویق می‌کند.

نبرد با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شمال یمن طی سال گذشته تا حد زیادی متوقف شده است، اما دولت به رسمیت شناخته‌شده مستقر در عدن، با ارز ضعیف و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمانی که چندین حمله پهپادی حوثی‌ها، تانکرهای نفت را در پایانه‌های جنوب هدف قرار داد و مانع از صادرات نفت خام دولت یمن از آن منطقه شد، وضعیت این کشور به ویژه در عدن و جنوب یمن بدتر شده است.

یک مقام یمنی گفت که کمک مالی جدید عربستان سعودی برای پرداخت دستمزدهای دولتی، سوخت نیروگاه‌های برق و واردات مواد غذایی استفاده خواهد شد.

عربستان سعودی در دی ماه گذشته، ۲۰ میلیون دلار در چارچوب «برنامه جهانی غذا»، زیر پوشش سازمان ملل، برای کمک به مردم یمن اختصاص داد. از ابتدای سال ۲۰۱۵، ریاض در مجموع ۱.۱۶۸ میلیارد دلار، در چارچوب «برنامه جهانی غذا» کمک در اختیار یمن قرار داده است.

ارزیابی‌های مالی نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، در مجموع حدود ۳۰ درصد از کل کمک‌های جهانی به یمن، از عربستان سعودی فرستاده شده است.

از زمان شروع جنگ داخلی در یمن، این کشور با بحران شدید مواد غذایی روبه‌رو است و برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد دست‌کم ۱۳ میلیون نفر از مردم یمن نیاز به کمک‌های فوری مواد غذایی دارند که بخش قابل ملاحظه‌ای از این افراد کودکند.

یمن از اواخر سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی خونینی بوده که چندین سمت و سو داشته است. حکومت ایران حامی دولتی است که گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها پس از تصرف صنعا، پایتخت، برپا کردند و ریاض حامی دولت مستقر در جنوب این کشور است که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان دولت رسمی کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

روزنامه عرب نیوز در آخرین روز سال ۲۰۲۲، یادآوری کرد که جنگ خونین یمن در این سال، طولانی‌ترین آتش‌بس از زمان آغاز جنگ را تجربه کرد و شاهد ظهور نهاد حکمرانی جدیدی بود که گروه‌های رقیب کشور را متحد کرد.

 به‌ باور بسیاری از کارشناسان، دستیابی به یک توافق صلح پایدار و آتش‌بس دائمی در یمن می‌تواند مهم‌ترین دستاورد کوتاه‌مدت توافق دیپلماتیک میان ریاض و تهران و دیدار وزرای خارجه دو طرف در پکن باشد.

بیشتر از جهان