کنعانی: در مورد افشای مکالمه محرمانه رابرت مالی، آمریکایی‌ها باید روشنگری کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا کرد توافق ایران و بولیوی برای مبارزه با مواد مخدر است

کنعانی ادعا کرد توافق جمهوری اسلامی و بولیوی با توجه به درخواست این کشور صورت گرفت‌ــ خبرگزاری دانشجو

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۹ مرداد، به فایل صوتی منتسب به رابرت مالی، نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران، واکنش نشان داد و گفت که دولت ایالات‌ متحده مسئول روشنگری در این زمینه است «اما ایران مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی دنبال می‌کند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای «پیگیری و جمع‌بندی گفت‌وگوها» آمادگی دارد، مدعی شد که منافع ملی خط قرمز حکومت ایران است. کنعانی بدون اشاره به افشای خبر گفت‌وگوهای نماینده جمهوری اسلامی و رابرت مالی، گفت: «ما هیچ‌گاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم و برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه به نقش جمهوری اسلامی و روسیه در تعلیق مذاکرات هسته‌ای اشاره نکرد و مسئولیت به ثمر نرسیدن مذاکرات را به گردن ایالات‌متحده انداخت و گفت: «پایبندی آمریکا به برجام می‌توانست مبنای اعتماد نسبی باشد ولی آمریکا همین اعتماد نسبی را هم ایجاد نکرد.»

کنعانی در عین حال از آمادگی جمهوری اسلامی برای احیای برجام سخن گفت و افزود: «ما برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام تلاش می‌کنیم.» این مقام وزارت امور خارجه با ادعای اینکه جمهوری اسلامی تنها طرفی بود که «مسئولانه» رفتار کرد، گفت: ما آماده‌ایم مذاکرات را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، سوزاندن قرآن در کشورهای سوئد و دانمارک را به «دست‌های پشت‌پرده» اسرائیل نسبت داد و گفت این «واقعیت» از مسئولیت «دولت‌های تسهیل‌کننده» این اهانت کم نمی‌کند. کنعانی به دانمارک و سوئد توصیه کرد «منافع، اعتبار و حیثیت» خود را قربانی «منافع» اسرائیل نکنند.

او حضور وزیر دولت اسرائیل در مسجد‌الاقصی را نیز «خباثت‌آمیز، تعدی به مقدسات اسلامی و با هدف جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان» توصیف کرد و گفت جمهوری اسلامی از درخواست سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در خصوص عوامل اصلی اهانت به قرآن کریم حمایت می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌تازگی در سخنانی، اسرائیل را به دست داشتن در سوزاندن قرآن متهم کرده و خواستار قطع روابط دیپلماتیک کشورهای اسلامی با سوئد شده بود. او به دولت‌های اسلامی هشدار داد که «فریب» عذرخواهی استکهلم را نخورند. ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه این درخواست را «مسئولانه» خواند و مدعی شد که این خواست همه ملت‌های اسلامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، کشورهای اروپایی را به «واکنش جدی دولت‌های اسلامی» تهدید کرد و از آن‌ها خواست مانع تکرار چنین اتفاق‌هایی شوند.

کنعانی ادعای وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری یک «شبکه گسترده تروریستی» را تکرار کرد و با استناد به «تماس‌ها و ارتباطات» سرویس‌های امنیتی ایران با برخی کشورها مدعی شد، برخی اعضای این شبکه با خارج از مرزهای ایران ارتباط داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، کشورهای اروپایی را متهم کرد و به آن‌ها یادآور شد که در زمینه «مبارزه با تروریسم» مسئولیت دارند.

کنعانی، در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه به اقدام دولت کویت در بهره‌برداری از میدان نفتی آرش واکنش نشان داد و مدعی شد جمهوری اسلامی همواره از حل‌وفصل مسائل مرزی و دریایی با همسایگان از طریق گفت‌وگو پشتیبانی می‌کند.

او در ادامه افزود: «در رابطه با میدان نفتی آرش، خواهان بهره‌برداری مشترک‌ایم و آمادگی خود را برای‌ گفت‌وگو با طرف کویتی هم اعلام کرده‌ایم. اگر آمادگی برای‌ گفت‌وگو نباشد، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هيچ گونه‌ تضییع حقوق ملت‌ را بر نخواهد تابید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر نماینده سازمان ملل متحد در امور عراق به تهران گفت که گفت‌وگوهای تهران با نماینده سازمان ملل در عراق سال‌ها است که به منظور «کمک‌های بیشتر به تقویت دولت مردمی، توسعه اقتصادی، صلح، ثبات و امنیت در این کشور» برقرار است.

کنعانی درباره حقابه هیرمند نیز ادعا کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان در مذاکره با طالبان این موضوع را پیگیری‌ می‌کند اما درباره نتیجه مذاکرات توضیحی نداد.

او در توضیح جزئیات سفر هیئت سوری به تهران نیز گفت که در گفت‌وگوهای مقام‌های جمهوری اسلامی و وزرای امور خارجه، اقتصاد و ارتباطات سوریه درباره «مبارزه با تروریسم و تنش‌زدایی از رابطه سوریه و ترکیه» مذاکره خواهند کرد. کنعانی در ادامه به برخی دیگر از محورهای گفت‌وگوها اشاره کرد و افزود: «درباره تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در این کشور نیز تبادل‌نظر خواهد شد.»

کنعانی در ادامه از سفر قریب‌الوقوع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، به پاکستان خبر داد و گفت: «ما با طرف پاکستانی موضوع‌های مختلفی برای گفت‌‌وگو و تبادل‌نظر داریم، علاوه بر موضوع‌های سیاسی و مسائل امنیتی مشترک، درباره مبارزه با تروریسم هم گفت‌وگو خواهیم کرد.» به گفته او، یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که ابراهیم رئیسی به اجلاس آتی بریکس دعوت شده است و درباره این سفر «در زمان خودش» اطلاع‌رسانی می‌شود.

کنعانی در نشست خبری دوشنبه ادعا کرد توافق جمهوری اسلامی و بولیوی با توجه به درخواست این کشور برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و برای سایر کشورهای منطقه هیچ خطری ندارد. او نگرانی‌ها درباره توافق دو کشور را «ایران‌هراسی» و «فرافکنی» خواند و گفت هیچ کشوری نباید از مبارزه با مواد مخدر ناراحت شود.

کنعانی این ادعا را در حالی مطرح کرد که توافق‌نامه اخیر بین وزراتخانه‌های دفاع دو کشور امضا شده است و همکاری‌های نظامی از جمله ارسال پهپاد از ایران به بولیوی را شامل می‌شود. آرژانتین و ایالات‌متحده آمریکا از امضای این توافق و گسترش نفوذ ایران در نیمکره غربی ابراز نگرانی کرده‌اند.