رئیس کهنه‌کار بانک مرکزی لبنان با میراثی فروپاشیده کنار رفت

مقام‌های فرانسوی و آلمانی در ماه مه، حکم بازداشت ریاض سلامه را به اتهام پول‌شویی صادر کردند

ریاض سلامه سه دهه رئیس بانک مرکزی لبنان بود‌ــ AFP

ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان که زمانی به‌عنوان یک جادوگر مالی شناخته می‌شد، پس از ۳۰ سال، پستش را ترک می‌کند.

سلامه در حالی از ریاست بانک مرکزی کناره‌گیری می‌کند که بانک‌‌ها در لبنان در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارند و او در داخل و خارج لبنان با اتهام‌‌های فساد روبرو است.

رئیس بانک مرکزی لبنان که تا زمان بحران عظیم اقتصادی این کشور در پاییز ۲۰۱۹ پایه اصلی نظام مالی لبنان تلقی می‌شد، از آن زمان به بعد سقوط جایگاه خود و فروپاشی اقتصادی کشورش را شاهد بود. به‌ویژه با آغاز تحقیقات کشورهای اروپایی درباره نقش او در اختلاس‌های انجام‌شده از ثروت ملی لبنان، چهره‌اش روز‌به‌روز مخدوش‌تر شد.

به گزارش رویترز، سلامه که تمامی اتهام‌ها را رد کرده، در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته که در زمان تصدی این پست «طبق قانون کار کرده و به حقوق دیگران احترام گذاشته است».

مقام‌های فرانسوی و آلمانی در ماه مه حکم بازداشت او را به اتهام پول‌شویی صادر کردند. پلیس بین‌الملل نیز برای بازداشت ریاض سلامه وارد عمل شد. در تحقیقات مشترک چهار کشور اروپایی، ریاض سلامه ۷۲ ساله متهم است که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ با همدستی برادرش، بیش از ۳۳۰ میلیون دلار از بودجه عمومی لبنان را اختلاس کرده است. گفته می‌شود بخشی از این پول برای خرید املاکی در سراسر اروپا هزینه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروپاشی اقتصادی لبنان پس از چند دهه فساد و بریزوبپاش‌های بی‌رویه دولتی جناح حاکم پدیدار شد. اما بسیاری از لبنانی‌ها سلامه را مسئول این بحران اقتصادی می‌دانند؛ بحرانی که ارزش پول لبنان را نزدیک به ۱۰۰ درصد کاهش داد.

بحران عظیم اقتصادی که از پاییز سال ۲۰۱۹ گریبان لبنان را گرفت، تا امروز کماکان ادامه دارد و بسیاری از شهروندان این کشور هنوز نتوانسته‌اند زیر بار فشارهای ناشی از این بحران کمر راست کنند.

ریاض سلامه ۷۳ ساله هفته گذشته در دفاع از سه دهه ریاستش بر بانک مرکزی لبنان ادعا کرد که او به بلاگردان این بحران اقتصادی بدل شده و دولت و نه بانک مرکزی، مسئول هزینه‌های عمومی است.

در ماه‌های پایانی ریاست سلامه بر بانک مرکزی، برخی مقام‌های لبنان از او خواستند از مقامش کناره‌گیری کند. ماه فوریه یک دادستان در بیروت نیز علیه ریاض سلامه، برادرش راجا و دستیارش، ماریان هویک، به اتهام پول‌شویی، اختلاس و ثروت‌اندوزی غیرقانونی کیفرخواست صادر کرد. ریاض سلامه خود نیز چندی پیش گفته بود که در ماه مه و با پایان گرفتن دوره ریاستش بر بانک مرکزی، از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

بیشتر از جهان