احیای مسابقه کشیدن کاریکاتورهای پیامبر اسلام

سیاست‌مدار اسلام‌ستیز هلندی مسابقه کشیدن کاریکاتورهای پیامبر اسلام را احیا می‌کند

 خیرت ویلدرز، سیاستمدار اسلام ستیز هلند و رهبر حزب آزادی این کشور است -Michal CIZEK / AFP

خیرت ویلدرز، سیاستمدار اسلام ستیز هلند و رهبر حزب آزادی این کشور، مسابقات جنجال برانگیز کشیدن کاریکاتورهای محمد، پیامبر اسلام را احیا کرده است.

او به دنبال دعوت از مردم برای ارسال کاریکاتورهایشان از پیامبر اسلام، شب شنبه در توییتی نوشت: «آزادی بیان باید بر خشونت فتواهای اسلام پیروز شود.»

صبح روز بعد، آقای ویلدرز گفت توجه بین‌المللی به این مسابقه به او امکان داده است روی اهمیت آزادی بیان مهر تاکید بزند.

او در زیر کاریکاتوری که به گفته او برنده این مسابقه بود نوشت: «ماموریت به انجام رسید. پایان مسابقه.» این کاریکاتور تصویر مردی خشمگین با ریش و لباس سیاه است.

بسیاری از مسلمانان جهان هرگونه تصویر از محمد را شرک تلقی می‌کنند و کاریکاتور‌های او در گذشته با واکنش‌های خشونت بار روبرو شده است.

در ماه اوت سال گذشته، آقای ویلدرز به دنبال بازداشت مردی که تهدید کرده بود او را به خاطر برگزاری این مسابقه به قتل خواهد رساند، یک رویداد سیاسی را لغو کرد و گفت نگران کسانی است که ممکن است در معرض خطر قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن هنگام، برگزاری این مسابقه موجب تظاهرات خشمگینانه در پاکستان به رهبری حزب اسلامی‌ «تحریک لبیک» شد. این حزب از تمام کشورهای مسلمان خواست روابط خود را با هلند قطع کنند.

درسال ۲۰۰۵، نشریه دانمارکی «یولاندز پوستن» با انتشار کاریکاتورهای محمد - از جمله تصویر او که یک بمب را زیر عمامه اش پنهان کرده، موجب برگزاری تظاهرات اعتراض آمیزدرسراسر جهان اسلام و تهدید به قتل کورت وسترگارد، سردبیر این نشریه، شد. 

ده سال پس از آن، دو مرد مسلح اسلامی ‌دوازده نفر را در دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس - که کاریکاتورهای طنزآمیز پیامبر اسلام را چاپ کرده بود، به گلوله بستند.

© The Independent

بیشتر از جهان