در پنج ماه اول سال جاری، یک میلیون نفر به فهرست نیازمندان افغانستان اضافه شد

بر اساس پیش‌بینی یونیسف، از ماه مه تا اکتبر سال جاری، حدود ۱۵.۳ میلیون نفر با سطوح شدید ناامنی غذایی روبرو خواهند بود

آژانس‌های سازمان ملل متحد در سال جاری میلادی از کمبود شدید بودجه برای کمک رسانی در افغانستان نگران اند - OMER ABRAR / AFP

آژانس حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)‌، روز شنبه هفتم مرداد (۲۹ ژوئیه)، یک گزارش جدید منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان افراد نیازمند به کمک بشردوستانه در افغانستان از ۲۸.۳ میلیون نفر در ژانویه ۲۰۲۳، به ۲۹.۲ میلیون نفر در در ماه مه سال جاری رسیده است.

این آژانس پیش‌بینی کرده است که «با وجود افزایش‌های حاشیه‌ای در چشم‌انداز امنیت غذایی، تقریبا ۱۵.۳ میلیون نفر (۳۵ درصد از جمعیت) از ماه مه تا اکتبر ۲۰۲۳ با سطوح بحرانی و اضطراری ناامنی غذایی» مواجه خواهند شد.

یونیسف دلیل این وضعیت بحرانی را آسیب‌پذیری شدید افغانستان در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله، سیلاب، رانش زمین و ریزش بهمن و نیز کمبود بودجه کمکی و محدودیت‌های طالبان، عنوان می‌کند.

به گزارش یونیسف، نیمه نخست سال جاری، از ماه‌های پر تلفات و پرچالش در افغانستان بوده است. این سازمان اعلام کرد که از اول ژانویه تا آخر ژوئن ۲۰۲۳، نام هشت میلیون کودک در مراکز بهداشتی مربوط به این آژانس به‌دلیل سوءتغذیه ثبت شده‌ است که از این میان، ۳۵۰ هزار کودک -که ۵۶ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند- به‌دلیل وضعیت وخیم سوءتغذیه، بستری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان اعلام کرد که در طول شش ماه نخست سال جاری، به بیش از ۲۰ میلیون نفر خدمات ضروری بهداشتی و تغذیه رسانده است و در زمینه کودکان دچار سوءتغذیه نیز ۳۱ درصد بیش از سال قبل کار کرده است.

یونیسف همچنین اعلام کرد که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های بین‌المللی، سبب پیچیده‌تر شدن عملیات امدادرسانی شده است.

طالبان در آخرین مورد ادامه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش را منع کردند و دستور دادند که همه پروژه‌های آموزشی به نهادهای داخلی طالبان سپرده شود. این در حالی است که نهادهای بین‌المللی همچون یونیسف، صندوق حفاظت از کودکان (Save the children)، کمیته سوئد و چندین نهاد دیگر در دو سال گذشته صدها پروژه آموزش مبتنی بر جامعه را از طریق آموزشگاه‌های محلی برای دختران و زنان برگزار کرده‌اند.

یونیسف در گزارش جدید اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری، ۶۳۳ هزار کودک -که ۶۰ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند- از طریق برنامه آموزش مبتنی بر جامعه این سازمان، به آموزش دسترسی داشته‌اند.

این نهاد گفته است که در‌پی محدودیت وضع‌شده بر کار سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش، همراه با دیگر سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا با طالبان دراین‌باره گفت‌وگو کنند و زمینه ادامه فعالیت این سازمان‌ها را فراهم کنند.

یونیسف در این گزارش با برشمردن میزان تلفات کودکان ناشی از بیماری‌های تنفسی در زمستان سال پیش و نیز کاهش شدید میزان کارکنان زن در حوزه امدادرسانی، وضعیت بشری در افغانستان در سال جاری را نگران‌کننده خوانده است. پیش‌ازاین نیز سازمان ملل متحد در مورد کاهش شدید بودجه برای افغانستان هشدار داده بود.

بیشتر از جهان