واشنگتن در تلاش برای منع یا محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های مشخص در چین است

طرف‌های چینی هشدار داده‌اند که چین نیز دست به اقدام متقابل خواهد زد

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به‌نقل از منابع خود نوشت که دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای صدور فرمانی است که شرکت‌های آمریکایی را از برخی سرمایه‌گذاری‌های مشخص در حوزه فناوری‌های نوین و حساس در چین منع خواهد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۲۸ ژوییه (۶ مرداد) در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، احتمالا تا سه هفته دیگر، در نیمه‌‌های ماه اوت، این فرمان اجرایی را صادر کند.

دامنه محدودیت‌های شرکت‌های آمریکایی هنوز به‌طور دقیق روشن نشده است. با این حال، «هوش مصنوعی» و «کامپیوترهای کوانتومی» از جمله حوزه‌هایی‌اند که درباره آن حساسیت وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های تازه در این عرصه‌ها در چین احتمالا محدود یا منع خواهد شد.

به‌ نوشته بلومبرگ، فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا سرمایه‌گذاری‌های کنونی را در بر نمی‌گیرد و صرفا شامل طرح‌ها یا برنامه‌های مالی-اقتصادی در آینده است.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره تدابیر محدود‌کننده دولت آمریکا با هدف کاهش یا منع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین و حساس در چین منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بلومبرگ، این بار نیز معلوم نیست که آیا دولت بایدن در نهایت، در هفته‌های آینده، چنین فرمان اجرایی‌ای صادر خواهد کرد یا نه.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این احتمال وجود دارد که بار دیگر صدور فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری به تعویق بیفتد.

به هر حال، حتی در صورت صدور فرمان اجرایی بایدن، اعمال آن به پس از پایان سال موکول خواهد شد. دامنه دقیق این تدابیر محدودکننده یا نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیز قرار است در فرایند قانون‌گذاری مشخص شود.

اوایل ماه جاری میلادی، شرکت‌ها و طرف‌های چینی در واشنگتن اعلام کردند اگر دولت آمریکا در نهایت برای وضع چنین محدودیت‌‌های بکوشد، چین نیز دست به اقدام متقابل خواهد زد که به این ترتیب، سرمایه‌گذاری طرف‌های چینی در آمریکا  محدود خواهد شد.

نمایندگان سنای آمریکا هفته گذشته لایحه سیاست دفاع ملی آمریکا را اصلاح کردند. این اصلاحیه تازه شرکت‌های آمریکایی را ملزم می‌کند که درباره سرمایه‌گذاری‌های مشخص در چین، یا دیگر کشورهایی که حساسیت‌هایی به آن‌ها وجود دارد، به نهادهای دولتی اطلاع دهند.

بیشتر از جهان