جمع‌آوری عشریه به زور اسلحه؛ طالبان یک میلیارد افغانی جمع‌آوری کردند

افغانستان با خشکسالی شدید مواجه است و تولید کشاورزی کاهش یافته، اما طالبان همچنان بر جمع‌آوری عشریه و زکات تاکید دارند

گشت‌زنی نیروهای طالبان در استان بدخشان-OMER ABRAR / AFP

«وزارت زراعت، آبیاری و مالداری» طالبان روز چهارشنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوییه) اعلام کرده است که در سال گذشته، نزدیک به یک میلیارد افغانی عشریه در افغانستان جمع‌آوری کرده است.  

مسئولان این وزارتخانه جزئیات بیشتری در این مورد بیان نکردند. 

عشر به معنی یک‌دهم است و در اقتصاد اسلامی یک‌دهم از فراورده‌های کشاورزی به‌عنوان عشریه باید به افراد فقیر جامعه داده شود. اما مشخص نیست که طالبان پس از جمع‌آوری عشریه آن را در چه بخشی هزینه می‌کنند.

برخی از کشاورزان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان یک‌دهم فراورده‌های کشاورزی را به‌عنوان عشریه نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند که پس از فروش این فراورده‌ها، پولش را به طالبان پرداخت کنند.  

بستگان یکی از کشاورزان در استان بلخ در شمال افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان با زور اسلحه و فشار توانستند حدود ۱۰ هزار افغانی به‌عنوان عشریه از پول حاصل از فروش درختان باغ جمع‌آوری کنند. 

منابع آگاه گفتند که افراد مسلح طالبان در فصل برداشت فراورده‌های کشاورزی از باغداران و زمین‌داران می‌خواهند که عشریه پرداخت کنند و مردم از ترس سلاح طالبان مجبورند که به این درخواست طالبان پاسخ مثبت بدهند.  

کشاورزان و باغداران می‌گویند که پیش از به قدرت رسیدن طالبان، عشریه و زکات‌ را خودشان به افراد نیازمند جامعه می‌دادند، اما حالا طالبان این پول را جمع‌آوری می‌کنند و مشخص نیست که آن را در کجا هزینه می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان با خشک‌سالی شدید مواجه است و به همین دلیل، تولید فراورده‌های کشاورزی به میزان چشمگیری کاهش یافته است، اما طالبان همچنان بر جمع‌آوری عشریه و زکات تاکید دارند.  

نزدیک به دو سال از حکومت طالبان می‌گذرد. در این مدت، طالبان برای تامین بودجه حکومتی‌شان به افزایش جمع‌آوری مالیات، زکات، و عشریه اقدام کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. طالبان ادعا می‌کنند که برای تطبیق شریعت اسلامی به جامعه تلاش می‌کنند، اما زیر نام «اسلام» زندگی را بر شهروندان افغان دشوار کرده‌اند. حکومت طالبان را افرادی رهبری و مدیریت می‌کنند که فقط آموزش دینی دیده‌اند و از علوم امروزی آگاهی ندارند.  

شهروندان افغان قادر به اعتراض به اقدام‌های طالبان و «بی‌عدالتی» نیستند. به همین دلیل مجبورند به هر درخواست این گروه گردن بگذارند. مخالفت از دستورهای طالبان پیامدهای منفی برای شهروندان خواهد داشت و حتی ضرب و جرح، شکنجه، و زندان در پی خواهد داشت.  

در نظام جمهوری سابق مورد حمایت کشورهای غربی، فرماندهان طالبان از مناطق زیر سلطه‌شان یا حتی در روستاهای زیر تسلط حکومت پیشین افغانستان عشریه و زکات جمع‌آوری می‌کردند و آن را در امور نظامی خودشان استفاده می‌کردند. در آن زمان نیز طالبان فشار زیادی به کشاورزان و باغداران وارد می‌کردند که عشریه و زکات به آن‌ها بپردازند. 

بیشتر از جهان