کارگروه ویژه جانسون برای مذاکره با اروپا

کار گروه اروپا، بعد از برگزیت مسئول نظارت بر رابطه آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا خواهد بود

جانسون تاکید کرده خروج کامل می‌تواند تا دسامبر ۲۰۲۰ محقق شود ولی رئیس جدید کمیسیون اروپا گفته به تمدیدی برای زمان مذاکرات نیاز است-Ben STANSALL / AFP

به گزارش‌های واصله، بوریس جانسون قرار است تیمی تازه در کابینه خویش به راه اندازد تا بعد از برگزیت مسئول مذاکرات بر سر رابطه آینده بریتانیا و قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا شود.

این تیم که «کارگروه اروپا» نام دارد قرار است از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کند که مصادف است با انحلال اداره خروج از اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از دولت بریتانیا.

این تیم بعد از برگزیت مسئول نظارت بر رابطه آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا خواهد بود از جمله مذاکرات طاقت‌فرسا برای به توافق رسیدن بر سر یک قرارداد تجارت آزاد.

نشریه میل آن ساندی (The Mail on Sunday) گفت تیم جدید توسط آقای جانسون و دیوید فراست، مشاور اروپای وی، رهبری خواهد شد و در کاخ نخست وزیری و دفتر کابینه کار خواهد کرد.

منبعی آگاه گفت: «در سال ۲۰۲۰ ما به دنبال برقراری روابط آینده خود با اتحادیه اروپا و توافق بر سر یک قرارداد تجارت آزاد خواهیم بود. بعد از انتخابات، دولت دوباره صراحتا و آشکارا وظیفه یافته است تا به این هدف دست یابد. ما خواستار آن هستیم که رابطه جدید بر اساس یک قرارداد بلندپروازانه تجارت آزاد باشد و دوستی نزدیکی با کشورهای منطقه به عنوان دولی همطراز داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از انتخابات سراسری، سخنگوی دولت تایید کرد اداره خروج از اتحادیه اروپا که بعد از همه‌پرسی برگزیت توسط ترزا می تاسیس شده بود، بعد از آن که بریتانیا رسما و قانونا در ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شود، منحل خواهد شد.

در ابتدا این اداره برای «نظارت بر مذاکرات ترک اتحادیه اروپا و برقراری روابط آینده میان بریتانیا و اتحادیه اروپا» بنیان نهاده شده بود.

این در حالی است که قانون مهمی که با نام لایحه توافق خروج شناخته می‌شود قرار است بعد از بازگشت نمایندگان مجلس از تعطیلات کریسمس، در مجلس عوام به رای گذاشته شده و راه را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه هموار سازد.

با این وجود، بریتانیا بعد از آن وارد «دوره انتقالی» شده و هنوز در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اتحادیه اروپا باقی مانده و از قوانین آن پیروی خواهد کرد تا زمانی که مذاکرات بر سر رابطه آینده میان لندن و بروکسل نهایی شود.

آقای جانسون تاکید داشته است که خروج کامل می‌تواند تا دسامبر ۲۰۲۰ محقق شود ولی اورزولا فون درلاین، رئیس جدید کمیسیون اروپا گفته است ممکن است به تمدیدی برای زمان مذاکرات نیاز باشد که در تابستان درباره آن توافق خواهد شد.

خانم فون درلاین به روزنامه فرانسوی له اکو (Les Echos) گفت: «من خیلی نگران زمانی اندکی هستم که پیش روی ماست. به زعم من برای هر دو طرف اکنون دغدغه جدی آن وجود دارد که آیا نهایی کردن مذاکرات در چنین زمان اندکی قابل دستیابی است یا خیر.»

نایجل فراژ، رهبر حزب برگزیت روز گذشته از آقای جانسون خواست اگر نمی‌تواند از بروکسل شرایطی مثبت برای خروج کامل تا پایان ۲۰۲۰ بگیرد، میز مذاکرات با اتحادیه اروپا را ترک کند.

ولی او همچنین گفت معتقد است «به هر نحو توافقی حاصل خواهد شد» و از طرفداران برگزیت خواست آماده پذیرش هرگونه مصالحه بر سر «مسائل مختلف» باشند.

ایندیپندنت با دفتر نخست‌وزیر برای اظهارنظر در این باره تماس گرفته است.

© The Independent