مجلس عوام بریتانیا: قاچاق طلای واگنر اقتصاد روسیه را سر پا نگه داشته است

کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های واگنر،‎ ‎دولت بریتانیا را ‏به‌دلیل دست‌کم گرفتن اقدام‌های این گروه در سراسر جهان مورد انتقاد سختی قرار داد

جنگجوهای گروه واگنر از سال ۲۰۱۴ در هفت کشور عملیات نظامی تهاجمی انجام داده‌اند ـ AFP

کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا روز چهارشنبه گزارشی با عنوان «طلا در برابر سلاح: افشای فعالیت‌های گروه واگنر» منتشر کرد.

قانونگذاران بریتانیایی در این گزارش اعلام کردند که گروه شبه‌نظامی واگنر منافع تجاری مشخصی در برخی از کشورهای جهان دارد که دولت بریتانیا آن‌ها را دست‌کم گرفته است.

آن‌ها به فعالیت‌هایی از جمله عملیات پرسود استخراج طلا در جمهوری آفریقای مرکزی و سودان اشاره کردند، جایی که فعالیت‌های قاچاق طلای واگنر در آن سبب می‌شود منابع مالی عظیمی به روسیه سرازیر شود.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا در گزارش خود اعضای پارلمان و دولت بریتانیا را به‌دلیل دست‌کم گرفتن فعالیت‌های گروه واگنر مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها تاکید کردند با اینکه عملکرد این گروه شبه‌نظامی تهدیدی بزرگ برای منافع بریتانیا است، به اندازه کافی مورد توجه مقام‌های بریتانیا قرار نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته فراحزبی قانونگذاران در گزارش روز چهارشنبه خود دولت بریتانیا را متهم کرد که نگاه درستی به عملکرد گروه واگنر ندارد، فعالیت‌های این گروه در آفریقا را اشتباه محاسبه کرده است، و تحریم‌هایی بسیار ناکافی بر نهادها و افراد مرتبط با این گروه اعمال می‌کند.

در این گزارش آمده است: «در نزدیک به ۱۰ سال، دولت [بریتانیا] فعالیت‌های شبکه واگنر و همچنین پیامدهای امنیتی گسترش چشمگیر آن را دست‌کم گرفته و اقدام کافی برای مقابله با آن نکرده است.»

این سند به تحقیق سی‌ان‌ان در سال ۲۰۲۲ اشاره می‌کند که نشان می‌دهد چگونه در طرح پیچیده روسی ثروت سودان غارت می‌شود تا روسیه در برابر تحریم‌های غرب تقویت شود و دولت آن کشور بتواند از تلاش‌های جنگی در اوکراین حمایت کند.

تحقیق سی‌ان‌ان، که در ژوییه سال گذشته منتشر شد، شبکه پیچیده قاچاق طلا را افشا کرد و بر اساس مصاحبه‌هایی با مقام‌های بلندپایه سودان و آمریکا و مجموعه‌ای از اسناد دیگر، عملیات واگنر در سودان را مهم و شایان توجه خواند.

این گزارش با اطمینان زیادی چنین ارزیابی کرد که سودان یکی از هفت کشوری است که رزمنده‌های واگنر از سال ۲۰۱۴، علاوه بر اوکراین، در سوریه، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی، موزامبیک، و مالی در عملیات نظامی تهاجمی شرکت داشته‌اند.

در گزارش تازه مجلس عوام بریتانیا، از دولت آن کشور به‌دلیل کم‌توجهی به فعالیت‌های گروه واگنر، که «نتیجه نگریستن به این گروه از دریچه اروپا» و به‌ویژه ردپای آن‌ها در اوکراین است، انتقاد شده است.

این نمایندگان از دولت بریتانیا انتقاد کردند که تازه پس از حمله روسیه به اوکراین، شروع به نظارت جدی بر عملکرد گروه واگنر کرد. در گزارش آن‌ها آمده است: «فعالیت‌های واگنر در اوکراین تمام آنچه این شبکه در سطح جهان می‌کند نیست. با اینکه رزمنده‌های واگنر تقریبا یک دهه در دست‌کم هفت کشور در عملیات نظامی شرکت داشته‌اند، تازه در اوایل سال ۲۰۲۲ بود که دولت بریتانیا اقدام بیشتر برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های شبکه واگنر را آغاز کرد و این موضوع عمیقا مایه تاسف است.»

در ادامه این گزارش، تلاش‌های بریتانیا برای تحریم افراد و نهادهای مرتبط با واگنر ناکافی دانسته و تاکید شده است که چنین اقدام‌هایی، به‌ویژه با توجه به آنچه آمریکا و اتحادیه اروپا کرده‌اند، بسیار کم است. نمایندگان مجلس عوام به دولت بریتانیا یادآوری کرده‌اند که تحریم‌های کشورهای یادشده بر اعضای شبکه واگنر تقریبا دوبرابر تحریم‌های بریتانیا است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ما هیچ مدرکی مبنی بر تلاش جدی دولت برای پیگیری فعالیت‌های شبکه واگنر در کشورهای دیگر به دستمان نرسیده است. از این رو، به دولت توصیه می‌شود که شبکه واگنر را فوری یک سازمان تروریستی اعلام و برای تحریم عوامل مرتبط با آن سریع‌تر و شدیدتر از گذشته اقدام کند.»

این گزارش همچنین توصیه می‌کند که بریتانیا برای جلوگیری کردن از تسلط واگنر در «کشورهای آسیب‌پذیر و متاثر از درگیری»، «جایگزینی مناسب برای کشورهای اولویت‌دار نیازمند مشارکت امنیتی» در نظر بگیرد.

بیشتر از جهان