دو آموزگار در آلمان به دلیل مبارزه با نژاد‌پرستی به اخراج از شهر تهدید شدند

به باور کارشناسان، حزب آلترناتیو برای آلمان با ترویج دوگانه «ما در برابر آن‌ها» و ساده‌نمایی مسائل پیچیده توانست خود را در میان بخش قابل‌توجهی از جامعه جا بیندازد

ROBERT MICHAEL / AFP

آسوشیتدپرس در گزارشی، درباره نفوذ روز‌افزون جریان‌های راست افراطی در مدارس آلمان هشدار داد. این گزارش به سرگذشت دو آموزگاری می‌پردازد که در پی تلاش‌های فراوان برای مقابله با جریان‌ راست افراطی در مدارس، با تهدید‌هایی از سوی هواداران این جریان روبرو شدند.

این دو آموزگار از مدت‌ها پیش سعی کرده‌اند در دبیرستان شهر کوچک محل سکونتشان در شرق آلمان، با فعالیت‌های راست افراطی دانش‌آموزان مقابله کنند. از جمله کارهای آن‌ها مشاوره با دانش‌آموزان قلدری بود که همکلاسی‌های مهاجرشان را به ضرب‌وشتم تهدید می‌کردند. آموزش و اطلاع‌رسانی درباره گذشته آلمان نازی و دعوت از خواننده رپ سیاه‌پوست برای سخنرانی درباره احترام متقابل از دیگر کارهایی بود که آن‌ها انجام داده‌اند.

اما بنا به ادعای این دو آموزگار، هیچ یک از این تلاش‌ها نتوانست فضای «رعب‌آلود» مدرسه را اندکی آرام کند. به گفته آن‌ها، بسیاری از دانش‌آموزان در این مدرسه با حرکت شناخته‌شده نازی‌ها به هم سلام می‌کنند، صلیب شکسته روی میز خود حک کرده‌اند و در راهروها موسیقی با محتوای نژادپرستانه پخش می‌کنند.

در نامه‌ای که آن‌ها به روزنامه‌های محلی نوشتند، آمده است: «آموزگاران و دانش‌آموزانی که علنا با دانش‌آموزان و معلمان راست‌گرای افراطی مقابله می‌کنند، از امنیت خود هراس دارند». آن‌ها در ادامه درباره تداوم این وضع و آینده مدارس هشدار دادند و خواستار مبارزه آشکار با این مسئله در مدارس شدند؛ مدارسی که به گفته آن‌ها، به جای خانه‌ای برای دشمنان دموکراسی باید از ترس و هراس عاری و عرصه‌ای برای بروز افکار آزاد باشد و امنیت هر کس را که در آن است، تضمین کند.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد که نه‌تنها تلاش‌های آن‌ها راه به جایی نبرده، بلکه گروه ناشناسی از والدین در نامه‌ای، خواستار اخراج آن‌ها شده است. به‌علاوه، برچسب‌هایی روی تیر چراغ برق نزدیک دبیرستان چسبانده‌اند که حاوی عکس‌های این دو آموزگار و عبارت‌هایی‌ با این مضمون‌اند: «برو گم‌‌شو به برلین». در رسانه‌های اجتماعی هم شخصی آشکارا اعلام کرده که مایل است آن‌ها را «شکار کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، مردی در یک فروشگاه با نزدیک شدن به یکی از آن‌ها در گوشش زمزمه کرده است: «از اینجا برو.»

به گفته این دو آموزگار، بیانیه‌ها، فعالیت‌ها و شعارهای تند راست افراطی و همین‌طور همجنس‌گراهراسی و جنسیت‌زدگی هرروز در این مدارس در جریان است.

آسوشیتدپرس در ادامه با استناد به تجارب و گفته‌های این دو آموزگار، می‌نویسد: این نگرانی وجود دارد که راست افراطی در بخش‌هایی از آلمان شرقی سابق در مقایسه با آنچه تصور می‌شد، نفوذ بیشتری پیدا کرده باشد.

به گفته کارشناسان، در جنوب ایالت براندنبورگ، جایی که این مدرسه در آن قرار دارد، شبکه‌ای کاملی از سالن‌های خالکوبی، کلوب‌های شبانه، گروه‌های جوانان و هواداران باشگاه فوتبال انرژی کوتبوس، پیام حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» را پخش می‌کنند.

با بالا گرفتن انتقادها از وزارت آموزش و پرورش در این‌باره، این وزارتخانه هفته گذشته اعلام کرد که مقام‌های دولتی هویت مظنونی را که در رسانه‌های اجتماعی نفرت‌پراکنی کرده بود، شناسایی کرده‌اند.

به گفته تیمو راین‌فرانک، مدیر اجرایی بنیاد آمادئو آنتونیو، سازمانی حقوق بشری فعال در مقابله با افراط‌گرایی راست‌گرا، نژادپرستی و یهودی‌ستیزی در آلمان، ایالت براندنبورگ جنوبی «که نازی‌ها آن را منطقه اصلی خود می‌دانند، به یک کانون هراس بدل شده است».

راست افراطی در این منطقه حتی پیش از ظهور حزب آلترناتیو برای آلمان هم فعال بود. این حزب که سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری شد، چهار سال پس از آن توانست در جریان کارزاری با محوریت ضد‌یت با مهاجران برای نخستین بار به پارلمان آلمان راه یابد. آن‌طور که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد، این حزب در سطح ملی حمایت نزدیک به ۲۰ درصد مردم را دارد.

به گفته کارشناسان، حزب آلترناتیو برای آلمان از همه‌گیری کویدــ۱۹ و هجوم ۱.۲ میلیون پناهجوی اوکراینی گریخته از جنگ به‌عنوان فرصتی برای ترویج دوگانه «ما در برابر آن‌ها» و ساده‌نمایی مسائل پیچیده استفاده کرده و توانسته است انگاره‌های عوام‌فریبانه راست افراطی را در میان بخش قابل‌توجهی از جامعه جا بیندازد.

با نفوذ روزافزون جریان راست افراطی در این منطقه، بسیاری نگران‌اند که حزب آلترناتیو برای آلمان به قوی‌ترین حزب در ایالت براندنبورگ و ایالت‌های شرقی بدل شود. به‌ویژه که نامزد این حزب ماه گذشته پست مدیریت منطقه زونبرگ را برنده شد.

با وجود چنین جوی، مبارزه با جریان‌های راست افراطی بسیار دشوار است و برای کنشگران آن نظیر این دو آموزگار هزینه گزافی دارد. با این‌حال آن‌ها می‌گویند تسلیم نشده‌اند و با ماندن در این شهر به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان