اخطار فضا‌شناسان به خرده ماهواره‌ها

هزاران ماهواره، سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از برنامه دسترس جهانی به اینترنت به فضا ارسال می‌شوند

شرکت اسپِیس اکس در سال جاری میلادی ۶۰ ماهواره به فضا فرستاد- HO / SPACEX / AFP

فضاشناسان هشدار دادند ارسال ماهواره‌هایی به دست شرکت‌های خصوصی، مانند آمازون و اسپیس اکس در آينده چشم‌انداز ما در زمین را از آسمان پرستاره شب تهدید می‌کند.

هزاران خرده ماهواره قرار است در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از برنامه فراهم‌آوری دسترس جهانی به اینترنت از طریق ماهواره‌هایی در مدار پایینی زمین، به فضا ارسال شوند.

حضور آن‌ها در این مدار باعث اخلال در امواج رادیویی‌ای می‌شود که در تماشا و مطالعه کهکشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین تصویر تلسکوپ‌های نوری را نیز مختل خواهد کرد.

دارا پاتل، فضاشناسی از رصدخانه سلطنتی گرینیچ به بی‌بی‌سی گفت:‌ «این ماهواره‌ها اندازه یک میزهستند ولی به شدت نور را منعکس‌ می‌کنند و سطوح آن‌ها نور فروانی از نور خورشید را منعکس خواهد کرد، که یعنی در تصاویری که با تلسکوپ می‌گیریم نمایان خواهند شد. این ماهواره‌ها همچنین به شدت امواج رادیویی مصرف خواهند کرد که در این حالت مختل امواجی که مورد استفاده فضاشناسان است نیز می‌شوند.»

دکتر دیو کلمنتس، فضا شناسی از کالج امپریال لندن، این ماهواره‌ها را «فاجعه‌ای» توصیف می‌کند که اگر منجر به مسدود کردن دید ما از شهاب‌سنگ‌های پیرامون زمین شود، حتی خطرناک نیز خواهد بود.

او گفت: «آن‌ها در خط مقدم دید ما در زمین از کهکشان قرار می‌گیرند و در نتیجه بر سر راه تمام مشاهدات ما خواهند بود. به همین خاطر ما نمی‌توانیم هیچ چیز پشت آن‌ها را ببینیم، چه یک شهاب سنگ خطرناک باشد و چه یک ستاره عظیم دوردست در کهکشان.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایرین اما دغدغه‌های موجود درباره این ماهواره‌ها را چندان مهم در نظر نمی‌گیرند. اولویر هینات، فضاشناسی از رصدخانه جنوبی اروپا در آلمان، می‌گوید این ماهواره‌ها تنها حدود ۰.۸ درصد از مشاهدات آنها با تلسکوپ را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او پیشتر در سال جاری میلادی به نشریه طبیعت گفته بود: «ما تقریبا مطئنیم که این مسئله مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.»

یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌ها برای اینترنت فضایی، پروژه استارلینکِ شرکت اسپِیس اکس ایلان ماسک است که پیشتر در سال جاری میلادی ۶۰ ماهواره اول از ۱۲ هزار ماهواره برنامه‌ریزی شده خود را به فرای جو زمین فرستاد.

اندکی بعد از قرار گرفتن این ماهواره‌ها در مدار زمین، رد آن‌ها باعث شد بیش از ۱۰۰ مورد، دیدن سفینه آدم فضاییان به وبسایت هلندی UFO Meldpunt گزارش شود. البته اسپیس اکس گفت ماهواره‌های استارلینک تنها برای چند دور اول خود به دور زمین توسط چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند.

این شرکت به ایندیپندنت گفت فعالانه در حال ارتباط با جوامع فضاشناسی اروپایی با امواج رادیویی و رصدخانه رادیویی فضاشناسی ملی ایالات متحده است تا خاطرنشان سازد اقدامات و امواج مهم رادیویی برای فضاشناسی به مخاطره نیفتد.

اسپیس اکس همچنین گفت در حال «اتخاذ اقداماتی برای مشکی کردن پایه‌های ماهواره‌های استارلینک است تا از تاثیر آن‌ها بر تحقیقات فضاشناسی بکاهد.»

شرکت‌های دیگر نیز قرار است ماهواره‌های فراوانی به فضا بفرستند، از جمله آمازون و شرکت نوپای وان‌وب در بریتانیا، که قصد دارند در مجموع بیش از ۵ هزار ماهواره به فضا بفرستند.

© The Independent

بیشتر از جهان