پارلمان اسرائیل قانون محدود‌کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد 

کاخ سفید: رهبران اسرائیل باید برای رسیدن به اجماع تلاش کنند

در گرماگرم اعتراض‌های گسترده مخالفان، قانونگذاران اسرائیلی دوشنبه، ۲۴ ژوئیه (دوم مرداد)، بخش مهمی از طرح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را برای اصلاح نظام قضایی این کشور تصویب کردند.  

پارلمان اسرائیل ضمن اعلام این خبر، گفت که قانون پیشنهادی بنیامین نتانیاهو، پس از خروج قانونگذاران مخالف از جلسه به نشانه اعتراض، با ۶۴ رای موافق و بدون رای مخالف، در کنست به تصویب رسید.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشت که تصویب قانون فوق، نشان‌دهنده عزم نتانیاهو و متحدان راستگرای او برای پیشبرد این طرح جنجالی است که در هفته‌های اخیر بحث‌ها و مجادلات زیادی را در ارتش قدرتمند اسرائل ایجاد کرد و ابراز نگرانی ایالات متحده آمریکا، متحد نزدیک اسرائیل، را برانگیخت. 

یک سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید گفت که دولت بایدن از تصویب بخشی از طرح اصلاحی قوه قضائیه اسرائیل ابراز تاسف کرده است. او گفت:‌ «از نظر ما، برای تغییرات عمده دموکراتیک لازم است که به اجماع برسید. از رهبران اسرائیل می‌خواهیم تا از طریق گفت‌وگو، به سوی یک رویکرد بر اساس اجماع حرکت کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در روز جمعه، ۲۱ ژوئیه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در نشست امنیتی اسپن ضمن تاکید بر تعهد خدشه‌ناپذیر جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بر امنیت اسرائیل، گفت که بایدن در ملاقات اخیرش با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل، در کاخ سفید، تداوم تظاهرات اعتراضی مردم اسرائیل را به طرح نخست‌وزیر، نشان پویایی دموکراسی در این کشور توصیف کرده بود. بلینکن گفت که بایدن بارها درباره طرح اصلاح قوه قضائیه در اسرائیل ابراز نگرانی کرده است.  

طرح بازنگری در قوه قضائیه اسرائیل، برخی اختیارات این دستگاه را، از جمله قابلیت دیوان عالی در مخالفت با تصمیم‌های پارلمان و نحوه انتخاب قضات، محدود می‌کند. نتانیاهو و متحدانش می‌گویند که برای محدود کردن اختیارات قضات منتخب، این تغییرات لازم است.

اولین رای‌گیری پارلمانی درباره طرح اصلاح نظام قضایی اسرائیل، دوشنبه، ۲۴ ژوئیه، و در حالی برگزار شد که پیش از آن بنیامین نتانیاهو از بیمارستان مرخص شده بود. 

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود در تل‌آویو نوشته است که خودرو حامل نتانیاهو دوشنبه بیمارستان شیبا را ترک کرد. نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه شنبه به بیمارستان منتقل شد و پزشکان گفتند که با شناسایی اختلال در تپش قلب، یک دستگاه شمارش و کنترل ضربان قلب به او متصل کردند. 

کنست اسرائیل قرار است دوشنبه دور دوم رای‌گیری را نیز درباره طرح قانون اصلاح دیوان عالی برگزار کند. به موجب این قانون، اختیار دیوان عالی برای رد تصمیم‌های دولت و وزیران که آن‌ها را «نامعقول» تشخیص دهد، لغو می‌شود.  

در صورت تصویب این قانون - که با توجه به اکثریت پارلمانی نتانیاهو، احتمال آن بالا است- طرح اصلاح قوه قضائیه، اولین بسته اصلاحی است که نخست‌وزیر نتانیاهو تحت عنوان «ایجاد تعادل میان قوا» پیش می‌برد. 

مخالفان این اقدام می‌گویند که قانون فوق، استقلال دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل، پس از رای‌گیری به خبرنگاران گفت که این اقدام کشور را در‌هم‌می‌شکند. او گفت: «امروز شاهد نمایش ضعف نتانیاهو بودیم»، و افزود که نتانیاهو به آلت دست افراط‌گرایان تبدیل شده است.  

در مقابل، یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل، گفت: «نخستین گام را در روند تاریخی اصلاح نظام قضایی کشور برداشتیم.» 

«جنبش برای دولت باکیفیت» که نهاد دیده‌بان سیاسی اسرائیلی است، دوشنبه گفت که در دادگاه عالی، علیه قانون اصلاحی مزبور که اختیارات این دادگاه را محدود می‌کند، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. 

گروه «جنبش برای دولت باکیفیت در اسرائیل» گفت که استدلال خواهد کرد که اصلاحیه‌ای که ائتلاف مذهبی-ملی‌ دوشنبه تصویب کرد، عملا قوه قضائیه را حذف می‌کند و باید در دادگاه عالی لغو شود. 

بیشتر از جهان