موشک جدید ماورای صوت روسیه ۲۷ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند

سرعت موشک‌های ماورای صوت روسیه از موشک‌های ایالات متحده پیشی گرفته است

پوتین در نطق سالیانه اش به مردم روسیه گفت: «این (موشک) مثل یک شهاب به سوی هدفش حرکت می‌کند؛ مثل یک توپ آتش.» - Russian Defense Ministry Press Service

روسیه نخستین موشک با قابلیت اتمی ‌خود را که می‌تواند ۲۷ برابر سرعت صوت حرکت کند، مستقر کرده و بدین ترتیب در زمینه موشک‌های ماورای صوت از ایالات متحده پیشی گرفته است. این نوع موشک‌، با موشک‌های مافوق صوت متفاوت است.

رییس جمهوری، ولادیمیر پوتین با مباهات گفت موشک‌های ماورای صوت موسوم به «آوانگارد» اکنون در پیشاپیش رده جدید تسلیحات جهانی قرار دارند.

آقای پوتین گفت این موشک قاره‌پیما که از روز جمعه قابل استفاده شده، در مقایسه با نخستین ماهواره اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷، نقطه عطفی در مهارت‌های فنی است.

او مدعی شد که موشک آوانگارد می‌تواند حرارت تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد را - که نتیجه پرواز میان جو زمین با سرعت ماورای صوت است، تحمل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آوانگارد» روی یک موشک بالستیک قاره پیما سوار می‌شود، اما برخلاف موشک‌های کلاهک دار معمول، خط سیر خاصی را دنبال می‌کند و قادر است در جو زمین مانورهای سریعی بدهد که ردیابی آن را دشوار می‌کند. 

آقای پوتین گفته است روسیه در واکنش به اقدامات آمریکا در ایجاد یک سیستم دفاع موشکی، ناگزیر از ساخت «آوانگارد» و دیگر سیستم‌های موشکی در آینده بوده است. او افزود آوانگارد می‌تواند تقریبا هر نقطه‌ای را در جهان هدف قرار داده و از سپر موشکی آمریکا نیز عبور کند.

در این میان، برخی کارشناسان غربی حد قابلیت و موثربودن این برنامه‌های تسلیحاتی را زیر سئوال برده‌اند.

در اوایل هفته جاری، آقای پوتین تاکید کرد روسیه تنها کشورجهان است که به تسلیحات ماورای صوت مجهز است. او افزود برخلاف گذشته که روسیه در مسابقه تسلیحاتی همواره درتلاش رسیدن به آمریکا بود، حالا کشورش برای نخستین بار، پیشتاز نسل جدیدی از تسلیحات نظامی‌ است.

او سال گذشته در نطق سالیانه اش به مردم روسیه گفت: «این (موشک) مثل یک شهاب به سوی هدفش حرکت می‌کند؛ مثل یک توپ آتش.»

پیشتر، ارتش روسیه یک موشک ماورای صوت دیگر در ابعادی کوچک‌تر تولید کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا نیز در سال‌های اخیر روی برنامه‌های تولید موشک‌های ماورای صوت کار کرده است. در ماه اوت، مارک اسپِر، وزیر دفاع آمریکا، گفت به اعتقاد او «ظرف دو سال آینده» ایالات متحده دارای یک فروند موشک ماورای صوت خواهد شد.

چین هم اکنون موشک ماورای صوت خود را مورد آزمایش قرار داده که تصور می‌شود قابلیت پرواز آن پنج برابر سرعت صوت باشد.

مقامات آمریکا تعبیه یک لایه حسگر در فضا را در دست بررسی دارند که بتواند به سرعت، موشک‌های دشمن، به ویژه سلاح‌های ماورای صوت را ردیابی کند.

آمریکا همچنین قصد دارد رادارهایی را در فضا قرار دهد که با کمک آن بتواند در نخستین دقایق پرواز موشک دشمن، و در حالی که موتور پرتاب کننده آن هنوز درحال اشتعال است، آن را هدف قرار دهد.

© The Independent