رئیس سی‌گار از دستبرد گسترده طالبان به کمک‌های سازمان ملل متحد خبر داد

جان سوپکو: شناخت آمریکا از طالبان ناقص است و تعامل با این گروه کار ساده‌ای نیست

جان سوپکو گفت، اطلاعات وحشتناکی در مورد مشکلات عملیات سازمان ملل در افغانستان به کنگره داده است - ALEX WONGGETTY / AFP

جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار)، روز پنجشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه) در سخنرانی‌اش در «کینگز کالج» لندن که از سوی انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده بود گفت که به سفارش کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، در مورد فعالیت‌های سازمان ملل متحد در افغانستان تحقیق کرده است. او گفت که «اطلاعات دهشتناکی در مورد مشکلات عملیات سازمان ملل متحد در افغانستان» به دست آورده و در اختیار این کمیته گذاشته است.

رئیس سی‌گار از ذکر جزئیات بیشتر در مورد این اطلاعات خودداری کرد و گفت که این اطلاعات اکنون در اختیار کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارد و در صورتی که آن‌ها بخواهند منتشر کنند، علنی خواهد شد. با این حال، او تاکید کرد که در مورد نحوه عملیات کمک‌رسانی در افغانستان و رسیدن پول‌های کمکی به دست طالبان نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

جان سوپکو پیش از این نیز در گزارش‌هایی که به کنگره آمریکا داده بود از سوءاستفاده طالبان از کمک‌های پولی آمریکا و جامعه جهانی به شکل‌های گوناگون خبر داده بود. او بارها از اینکه وزارت خارجه آمریکا اجازه تحقیق در مورد عملیات کمک‌رسانی آمریکا در افغانستان را به اداره او نداده بود انتقاد کرده است. اما این بار، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست مایکل مک‌کال، که تحقیقات گسترده‌ای را در مورد تصمیم‌ها و عملیات دولت بایدن در افغانستان آغاز کرده است، از سی‌گار خواسته است در مورد چگونگی عملیات کمک‌رسانی در افغانستان تحقیق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سی‌گار گفت: «اعضای کنگره در تصمیم‌گیری برای اینکه به مردم نیازمند در افغانستان کمک کنند یا نه، مرددند، زیرا از افتادن کمک‌ها به دست گروهی که از آنان خوششان نمی‌‌آید [طالبان] نگران‌اند.» او افزود: «آنان مطمئن نیستند که این پولی که کمک می‌کنند در هدف‌های مورد نظر مصرف می‌شود یا به دست طالبان می‌افتد.»

این مقام آمریکایی از سیاست آمریکا در قبال افغانستان به‌طور کلی انتقاد کرد و گفت که آمریکا درس‌های گذشته را دقیق در نظر نگرفته است. جان سوپکو تاکید کرد که اعتماد بیش‌ از حد آمریکا به افغانستان سبب شد که عملیات آمریکا در آن کشور اثر اندکی داشته باشد. او گفت که آمریکا با سرازیر کردن میلیاردها دلار پول برای رسیدن به هدف‌های کوتاه‌مدت، به هدف‌های بلندمدت لطمه زد.

او تاکید کرد: «با وجود درس‌های ده‌ها سال گذشته، ما [آمریکا] افغانستان را درست نشناخته‌ایم. دولت، سیاست، و جامعه افغانستان را درست درک نکرده‌ایم و هنوز در اشتباهیم.» او گفت که دولت آمریکا با وجود چالش‌هایی که پس از حضور بیست ساله‌اش در افغانستان داشته است، هنوز هم در شناخت مردم آن کشور اشتباه می‌کند.

رئیس سی‌گار تصریح کرد: «ما در گذشته فکر می‌کردیم افغانستان کشوری متحد و یکپارچه است و هر تصمیمی که برای کابل می‌گیریم برای قندهار هم کاربرد دارد. حالا همه به‌اشتباه فکر می‌کنیم طالبان متحد و یکپارچه‌اند و از تعامل با طالبان سخن می‌گوییم.»

این مقام آمریکایی اختلاف‌های میان اعضای رهبری گروه طالبان را یکی از مشکلات بزرگ پیش روی و معضلی جدی در افغانستان دانست و گفت که طرح تعامل با طالبان درست نیست، زیرا مشخص نیست که با کی و کجا تعامل می‌شود. او تصریح کرد: «می‌خواهیم با چه کسی تعامل کنیم؟ با امیر طالبان در قندهار؟ یا با وزیران کابینه طالبان در کابل؟ این‌ها افکار متفاوتی دارند.»

رئیس سی‌گار از زمان خروج آمریکا در افغانستان تا کنون گزارش‌های منظمی در مورد عملیات کمک‌رسانی آمریکا در افغانستان منتشر کرده است. برخی از گزارش‌های او حتی مورد انتقاد وزارت خارجه آن کشور قرار گرفت که مسئول ارسال پول به افغانستان و تعامل با طالبان است. با این حال، این مقام آمریکایی تاکید دارد که تا زمانی که کوچک‌ترین کمک مالی آمریکا به افغانستان برسد، به ماموریتش در آن کشور ادامه خواهد داد.

پیش از این، او گزارش داده بود که طالبان نفع زیادی از کمک‌های آمریکا و سازمان ملل متحد در افغانستان می‌برند و با تشکیل گروه‌های پیمانکار، مداخله کردن در استخدام امدادرسان‌ها، و نیز ایجاد نهادهای غیرانتفاعی کوچک برای اجرای پروژه‌های بشردوستانه، بخش عظیمی از کمک‌های پولی جامعه جهانی را به جیب می‌زنند.

بیشتر از جهان