واصف باختری، شاعر و نویسنده مشهور درگذشت

شمار زیادی از فرهنگیان و نویسندگان افغانستان به خبر درگذشت واصف باختری واکنش نشان داده‌اند

واصف باختری در ایالات متحده آمریکا درگذشت-wasefbakhtari.com

واصف باختری، شاعر، نویسنده، مترجم و پژوهشگر زبان فارسی در ۸۱ سالگی در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

منیژه باختری، سفیر افغانستان در اتریش و فرزند واصف باختری، خبر مرگ پدرش را پنجشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) اعلام کرد و در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «استاد واصف باختری، پدر ما، پیر ما، دانای ما، جان ما، جهان ما، دیشب به ابدیت پیوست. در روزهای پایانی عمرش برایش لالایی و شعر خواندیم و دست‌های رنجورش را نوازش کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار زیادی از فرهنگیان و نویسندگان افغانستان به خبر درگذشت واصف باختری واکنش نشان داده‌اند.

آرین آرون، نویسنده، در توییتر خود نوشت: «تلخ است و دردناک؛ دریغا که استاد واصف باختری، استاد سخن، از آخرین‌های نسل قلم و سواد و از قله‌های بلند ادبیات ما هم سرانجام این جهان را ترک کرد. هرچند مدت زیادی بود که لب از سخن گفتن بسته بود، اما همان بودنش هم امیدی بود و نشانه‌ روشنی برای اهل ادبیات.»

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی در حکومت حامد کرزی، در توییتر خود نوشت: «و آفتاب نمی‌میرد. شاعر شاعران زبان فارسی‌، استاد واصف باختری در‌گذشت. او شاعر و اندیشمند بزرگی در گستره زبان ما بود. یک نسل از شاعران و نویسندگان کشور ما در سایه شعر و زبان واصف بزرگ شدند.»

آصف باختری در سال ۱۳۲۱ هجری خورشیدی در شهر مزار شریف استان بلخ متولد شد. او در سال ۱۳۴۵ از رشته زبان و ادبیات دانشگاه کابل مدرک لیسانس (کارشناسی) گرفت و در گروه آموزشی «دری»، به ریاست تالیف و ترجمه وزارت معارف آن زمان گمارده شد.

در وب‌سایت واصف باختری آمده است که او در سال ۱۳۵۳ برای تحصیل به آمریکا رفت و مدرک فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) در رشته آموزش‌وپرورش از دانشگاه کلمبیا آمریکا گرفت.

در این وب‌سایت ذکر شده است: «واصف باختری در میزان/مهر ۱۳۵۷ زندانی شد و در جدی/دی سال ۱۳۵۸ از زندان رها شد و دوباره تا سال ۱۳۶۱ به‌عنوان ویراستار در ریاست تالیف و ترجمه وزارت معارف به کارش ادامه داد.»

از واصف باختری بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه شعر، ترجمه شعر کلاسیک، نیمایی و آزاد، مقالات فلسفی و پژوهش‌های ادبی چاپ شده است.

واصف باختری به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی داشت و مقاله‌ها و شعرهای زیادی از انگلیسی به فارسی و از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده بود. بخشی از اشعار او به زبان‌های انگلیسی، روسی، چکی و آلمانی نیز ترجمه شده است.

 باختری از سال ۱۳۸۰ به این‌سو در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر