در اعتراض به سوزاندن قرآن، عراق روابط دیپلماتیک با سوئد را قطع کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای حمله به سفارت سوئد در بغداد را محکوم کرد

گروهی از هواداران مقتدی‌ صدر، در اعتراض به دولت سوئد، از دیوار سفارت این کشور در بغداد بالا رفتند -Ahmad AL-RUBAYE /AFP

عراق، روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه‌، در اعتراض به مجوز دولت سوئد برای سوزاندن قرآن، سفیر این کشور را از بغداد اخراج کرد و کاردارش را هم از استکهلم فرا خواند.

پیش‌تر دولت عراق تهدید کرده بود که اگر مقام‌های دولتی سوئد از سوزان قرآن در این کشور جلوگیری نکنند، به روابط سیاسی‌اش با سوئد پایان می‌دهد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به سفارت سوئد در عراق را «به شدت محکوم می‌کند» و خواستار حفاظت از اماکن دیپلماتیک در بغداد، مطابق با کنوانسیون وین شد.

این بیانیه می‌گوید: «چنان که دولت عراق اعلام کرد، انتظار داریم که مقام‌های عراقی هر چه سریع‌تر تدابیر امنیتی لازم برای جلوگیری از وقایع مشابه بیشتر و پاسخگو کردن عاملان حمله‌ را اتخاذ کنند.»

اتحادیه اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد که مناسبات عراق و سوئد به حالت عادی بازگردد.

یک پناهجوی عراقی در سوئد، روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه ۱۴۰۲)‌، برای بار دوم نسخه‌ای از کتاب قرآن را در برابر دوربین خبرنگاران زیر پا گذاشت و لگد زد.

گروهی از هواداران مقتدی‌ صدر، روحانی شیعه با نفوذ عراقی، در ساعت‌های اولیه بامداد پنجشنبه در اعتراض به دولت سوئد، از دیوار سفارت این کشور در بغداد بالا رفتند و بخشی از ساختمان را به آتش کشیدند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، حامیان مقتدی‌ صدر را نشان می‌دهد که حوالی ساعت یک بامداد پنجشنبه به‌وقت محلی، در اطراف سفارت سوئد در بغداد جمع شده‌اند و به نفع صدر شعار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد عاملان آتش زدن قرآن، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

نخست‌وزیر عراق همچنین تهدید کرد که مسئولان امنیتی نیز به‌دلیل کوتاهی و سهل‌انگاری در انجام وظایف بازخواست خواهند شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه دو مرد در برابر سفارت عراق در استکهلم «تظاهرات ضداسلامی» برگزار کردند.

یکی از این دو مرد که در رسانه‌های سوئدی یک مسیحی عراقی معرفی شده است، عکس‌هایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و مقتدی صدر را زیر پا له کرد.

حمله بامداد روز پنجشنبه به سفارت سوئد در بغداد، پیش از سوزاندن برنامه‌ریزی‌شده قرآن در استکهلم انجام شد. این پناهجوی عراقی ماه گذشته هم با مجوز دولت سوئد یک نسخه دیگر از قرآن را آتش زده بود. بعد از این اقدام، سفارت سوئد اعلام کرد درهای سفارت در بغداد به روی مراجعه‌کنندگان بسته است و زمانی هم برای بازگشایی تعیین نشده است.

وزارت خارجه سوئد در بیانیه خود ضمن محکوم کردن حمله معترضان عراقی به ساختمان سفارت این کشور در بغداد، مقام‌های عراقی را مسئول حفظ امنیت کارکنان و نمایندگان دیپلماتیک معرفی کرد. در بیانیه وزارت خارجه سوئد اشاره شده است که تمامی کارکنان سفارتخانه این کشور در بغداد کهنسال‌اند.

بیشتر از جهان