رسانه‌های جهان: حاکمان مذهبی ایران کارزار جدید حجاب اجباری را آغاز کرده‌اند

زنان ایران در ماه‌های گذشته با نافرمانی مدنی، حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند

کمتر از ۲۴ ساعت پس از اینکه سخنگوی نیروی انتظامی بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها را تایید کرد، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، و روزنامه همشهری، ارگان خبری شهرداری تهران، این خبر را تکذیب کردند و مدعی شدند خبر بازگشت گشت ارشاد «فرافکنی» و «فضاسازی» است.

بنا به ادعای خبرگزاری تسنیم، گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس اگر مواردی از «پوشش‌های نامتعارف» را ببینند، به افراد «تذکر لسانی» می‌دهند. همشهری هم به‌ نقل از برخی نمایندگان مجلس مدعی شد که گشت‌های پلیس با هدف «ضمانت اجرایی» لایحه حجاب و عفاف، در خیابان‌ها مستقر می‌شوند و اگر «تذکر در اصلاح رفتار هنجارشکنان» موثر نبود، آنان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۵ تیر، از استقرار دوباره ون‌های گشت ارشاد در خیابان‌ها برای مقابله با بی‌حجابی خبر داده و گفته بود با کسانی که پوشش خارج از عرف دارند، برخورد می‌شود. شامگاه یکشنبه نیز ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران پلیس در رشت قصد دارند چند زن را دستگیر کنند و با مردم درگیر شده‌اند. این در حالی است که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، خودروهای گشت ارشاد از سطح شهرها جمع شده بودند.

انتشار خبر بازگشت خودروهای گشت ارشاد پس از ماه‌ها نافرمانی مدنی مردم در ایران، روز دوشنبه ۲۶ تیرماه (۱۷ ژوییه) بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد و این رسانه‌ها ضمن اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی، نوشتند که زنان ایرانی در ماه‌های اخیر قوانین حجاب اجباری حکومت را به‌طور گسترده نقض کرده‌اند و حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند.

فاکس‌ نیوز: پلیس امنیت اخلاقی گشت‌های خیابانی را از سر گرفت

فاکس نیوز با انتشار تصویری از خیزش سراسری ایرانیان، در گزارشی نوشت که پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی ایران که پس از کشته شدن یک زن ۲۲ ساله (مهسا امینی) در بازداشت، از اعزام خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌ها عقب‌نشینی کرده بود، اینک پس از چند ماه، بار دیگر گشت‌زنی در خیابان‌ها را برای وادار کردن زنان به رعایت حجاب اسلامی از سر گرفته است.

نویسنده گزارش ضمن اشاره به سرکوب اعتراض‌های سراسری مردم ایران و کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر، خاطرنشان کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از سپتامبر ۲۰۲۲ در تلاش بودند اعتراض‌های گسترده را مهار کنند و در عین‌ حال، اصرار داشتند که قوانین مربوط به حجاب اجباری تغییر نکرده‌اند. با این‌ حال، در ماه‌های گذشته خودروهای گشت ارشاد به‌ندرت در خیابان‌ها مشاهده می‌شدند.

فاکس نیوز با یادآوری این نکته که رعایت حجاب اسلامی از نظر حاکمان ایران «رکن اصلی انقلاب اسلامی» است، به سخنان اخیر سخنگوی نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود پلیس امنیت اخلاقی ایران بازداشت زنانی را که بدون حجاب در مکان‌های عمومی حضور دارند، آغاز می‌کند.

در این گزارش با ذکر شواهدی از تهران آمده است که ماموران پلیس زن و مرد با خودروهای گشت ارشاد در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کنند.

فاکس نیوز در ادامه نوشت موضوع حجاب در پاییز گذشته به یک فریاد جمعی قدرتمند در ایران تبدیل شد که نقش اصلی در آن را زنان ایفا می‌کردند. این اعتراض‌ها به‌سرعت به فراخوانی برای سرنگونی حاکمان ایران تبدیل شد که بیشتر معترضان جوان آن‌ها را به فساد و سرکوب متهم می‌کنند اما حکومت ایران بدون ارائه دلایل و مدارک، اعتراض‌ها را «توطئه‌ خارجی» دانست.

گاردین: گشت‌زنی‌های پلیس امنیت اخلاقی شروع شد

روزنامه گاردین نیز روز دوشنبه در گزارشی، به کاهش حضور خودروهای گشت ارشاد در خیابان‌ها طی ۱۰ ماه گذشته اشاره کرد و نوشت اینک مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای وادار کردن زنان به رعایت حجاب اسلامی کارزار جدیدی را آغاز کرده‌اند.

گاردین به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی و اعتراض‌های گسترده ایرانیان اشاره کرد و نوشت پس از مرگ مهسا امینی، پلیس امنیت اخلاقی تا حدود زیادی عقب‌نشینی کرده بود، زیرا مقام‌های حکومتی در تلاش برای مهار اعتراض‌های گسترده‌ای بودند که خواستار سرنگونی حکومت دینی بود که بیش از چهار دهه است بر ایران حکمرانی می‌کند.

نویسنده گزارش گاردین در ادامه، نافرمانی مدنی زنان ایرانی را یادآور شد و تاکید کرد که طی این مدت، بسیاری از زنان همچنان به نادیده‌ گرفتن قوانین رسمی پوشش در جمهوری اسلامی ادامه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که با تظاهرات گسترده مردم، خودروهای گشت ارشاد به‌ندرت در خیابان‌ها حضور داشتند و حتی در ماه دسامبر گزارش‌هایی از انحلال آن هم منتشر شد. البته این خبر سپس تکذیب شد، اما حالا پلیس امنیت اخلاقی قصد دارد گشت‌زنی در خیابان‌ها را دوباره آغاز کند.

گاردین در انتهای این گزارش، به پیوستن چهره‌های برجسته از جمله برخی بازیگران سینما به اعتراض‌ها اشاره کرد و در مورد وضعیت آزاده صمدی، بازیگر سینما، نوشت که پس از حضور با کلاه در یک مراسم، در دادگاه به درمان «اختلال ضد شخصیت اجتماعی» محکوم شد.

اسکای نیوز: برخورد پلیس با نقض قوانین حجاب

اسکای نیوز در خبری کوتاه از بازگشت خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌های ایران خبر داد و از قول مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت که پلیس امنیت اخلاقی با افرادی که قوانین حجاب اجباری را نقض می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است پلیس امنیت اخلاقی این قانون را در مورد افرادی که پوشش آن‌ها از نظر جمهوری اسلامی «نامناسب» تلقی می‌شود، اجرا می‌کند. اسکای نیوز در ادامه افزود که ماموران گشت ارشاد به افراد «اخطار» می‌دهند و سپس، کسانی را که «قانون‌شکنی» کرده‌اند، به دستگاه قضایی معرفی می‌کنند.

بی‌بی‌سی: پلیس ایران فعالیت گشت‌های جنجالی را از سر می‌گیرد

در ادامه واکنش رسانه‌های بین‌المللی به بازگشت خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌ها، بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت پلیس امنیت اخلاقی فعالیت این گشت‌ها را از سر می‌گیرد تا اطمینان حاصل کند زنان از قوانین حجاب پیروی می‌کنند و موهای خود را در ملاءعام می‌پوشانند.

در این گزارش نیز ضمن اشاره به سخنان سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص آغاز به کار مجدد خودروهای گشت ارشاد، آمده است که این اتفاق ۱۰ ماه پس از آن رخ می‌دهد که مهسا امینی، پس از دستگیری به اتهام نقض قوانین پوشش، در زمان بازداشت کشته شد.

کشته شدن مهسا امینی خشم میلیون‌ها ایرانی را برانگیخت و به ماه‌ها اعتراض ضددولتی در سراسر ایران منجر شد. در ماه‌های پس از اعتراض‌ها، بسیاری از زنان به‌کلی حجاب نداشتند و این بزرگ‌ترین چالش برای حاکمان مذهبی ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود.

بی‌بی‌سی در ادامه افزود که بازگشت گشت ارشاد خواسته تندروهای حکومت ایران است.

سی‌ان‌ان: اعتراض‌های سراسری بزرگ‌ترین تهدید علیه رژیم بود

ازسرگیری فعالیت‌ خودروهای گشت ارشاد در خیابان‌های ایران در کانون توجه سی‌ان‌ان نیز قرار گرفت و این رسانه با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جرقه اعتراض‌های سراسری را روشن کرد و این کشور را تکان داد؛ به‌ طوری‌ که این اعتراض‌ها از بزرگ‌ترین تهدیدهای داخلی برای رژیم حاکم بر ایران طی یک دهه گذشته بود.

سی‌ان‌ان نیز به کاهش حضور ماشین‌های گشت ارشاد در خیابان‌ها اشاره کرد و نوشت طی ماه‌های گذشته، مقام‌های حکومت در حال سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها بودند.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از دیده‌بان حقوق بشر نوشت که پلیس امنیت اخلاقی ایران دارای قدرت بالایی است و به مراکز اسلحه و بازداشتگاه دسترسی دارد و مراکز بازپروری در بازداشتگاه‌ها را کنترل می‌کنند. زنان قبل از آزادی از این مراکز باید تعهد دهند که مقررات حجاب اجباری را رعایت می‌کنند.

تایمز اسرائیل: «پلیس اخلاق» زنان بدون روسری را بازداشت می‌کند

روزنامه تایمز اسرائیل ضمن اعلام اینکه خودروهای گشت ارشاد برای بازداشت زنان بدون روسری بار دیگر به خیابان‌ها می‌آیند، به سرکوب اعتراض‌های مردمی طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و نوشت در این مدت بسیاری از زنان ایران بدون حجاب اجباری در خیابان‌های شهرهای مختلف به‌خصوص تهران حاضر شدند.

نشریه آمریکایی ان‌پی‌آر هم در گزارشی درباره فعالیت‌های جدید حکومت ایران برای اجرای قوانین حجاب اجباری نوشت که مخالفت با حجاب اجباری به یک فریاد اعتراضی قدرتمند در ایران تبدیل شد و معترضان جوان خواستار سرنگونی حاکمان مذهبی شدند.