آتش‌سوزی بی‌سابقه در کانادا: ۱۰ میلیون هکتار جنگل در سال جاری سوخته است

رکورد قبلی بیش از هفت میلیون هکتار جنگل‌سوزی در سال ۱۹۸۹ بود

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در کانادا همچنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان به سطوحی بی‌سابقه رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، داده‌های دولت نشان می‌دهد که این آتش‌‌ها در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون هکتار جنگل را سوزانده‌اند که از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های دانشمندان نیز بیشتر است. طبق آمار «مرکز بین‌نهادی آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا» رکورد قبلی ثبت‌شده در سال ۱۹۸۹ بود که در کل طول سال ۷.۳ میلیون هکتار جنگل سوخته شد. در حالی که تنها شش ماه و اندی از سال جاری می‌گذرد، بیش از ۱۰ میلیون هکتار جنگل سوخته است؛ یعنی اراضی‌ای به وسعت پرتغال یا ایسلند.

روی‌هم‌رفته از ماه ژانویه تاکنون بیش از ۴۰۰۰ مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده است که در بسیاری موارد به نابودی صدها هزار هکتار منجر شده‌اند. بیش از ۱۵۰ هزار نفر در اثر این آتش‌سوزی‌ها آواره شده‌اند و روز پنجشنبه، یک آتشنشان ۱۹ ساله جان باخت.

سرهنگ فیلیپ سانسا، رئیس هیئتی از آتش‌نشان‌های فرانسوی که برای کمک به شمال ایالت کبک در کانادا اعزام شده‌اند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما با مناطقی وسیع مواجه‌ایم. آتشی که داریم آن‌ را مدیریت می‌کنیم ۶۵ کیلومتر طول دارد و این باعث چالش‌های سازمانی عظیمی می‌شود.»

بیشتر آتش‌سوزی‌ها دور از مناطق مسکونی‌اند، اما همچنان تاثیرات منفی بر محیط‌زیست می‌گذارند. این آتش‌سوزی‌ها بر همسایه جنوبی هم تاثیر گذاشته‌اند و در هفته‌های گذشته مردم شهرهایی همچون نیویورک و شیکاگو از دودی که از کانادا می‌آید، آزار دیده‌اند. کیفیت هوای این شهرها در برخی موارد به بدترین در سطح جهان رسیده است. اخیرا درگرفتن آتش‌ها در غرب کانادا بر ایالات هم‌مرز آمریکایی نیز تاثیر گذاشته است. به گزارش سی‌ان‌ان، در حداقل هشت ایالت شمالی در آمریکا هشدارهایی مربوط به کیفیت هوا صادر شدند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها از ماه مه آغاز شده و به طور بی‌وقفه ادامه یافته است. اولین موارد در ایالت آلبرتا در غرب کانادا آغاز شد که وسعتشان کم‌سابقه بود. چند هفته بعد، نوبت ایالت شرقی نوا اسکوشیا و سپس کبک بود. در حال حاضر، بیش از ۹۰۰ آتش فعال در ۱۰ ایالت کانادا وجود دارد که اکثریتشان غیرقابل کنترل محسوب می‌شوند. در دو هفته گذشته، اوضاع به‌خصوص در غربی‌ترین ایالت کانادا، بریتیش کلمبیا، بالا گرفته است. در هفته گذشته، در طی تنها ۳ روز بیش از ۲۵۰ آتش‌سوزی در این ایالت رخ داد که اکثرا به‌دلیل رعد و برق بوده‌اند. در سال جاری، میزان بارش باران در کانادا کم‌تر از حد معمول بوده و در بسیاری مناطق این کشور، خشکسالی شدید اتفاق افتاده است.

بیشتر از جهان