چین و روسیه به‌زودی رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

ژاپن و سایر متحدان آمریکا از گسترش همکاری‌های نظامی روسیه و چین ابراز نگرانی کرده‌اند

وزارت دفاع چین به زمان دقیق برگزاری این رزمایش مشترک اشاره‌ای نکرده است-AFP

هم‌زمان با تداوم جنگ در اوکراین و افزایش نگرانی‌ها از همکاری‌های روسیه و چین، وزارت دفاع چین روز شنبه اعلام کرد دو کشور به زودی یک رزمایش مشترک دریایی-هوایی در آب‌های دریای ژاپن برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه، روز شنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از بیانیه وزارت دفاع چین نوشت: «این رزمایش دریایی-هوایی مشترک، بخشی از برنامه همکاری‌های سالانه ارتش‌های روسیه و چین است.»

به‌نوشته وزارت دفاع چین، روسیه به زودی بخشی از نیروی دریایی و هوایی خود را برای شرکت در این رزمایش مشترک به آب‌های دریای ژاپن اعزام می‌کند.

وزارت دفاع چین به زمان دقیق برگزاری این رزمایش مشترک اشاره‌ای نکرده است. در این بیانیه تنها قید شده است که این رزمایش در اواسط سال جاری میلادی انجام خواهد شد. این رزمایش مشترک، «تعامل شمال ۲۰۲۳» (North Interaction 2023) نام‌گذاری شده است.

رزمایش «تعامل شمال ۲۰۲۳» صرفا یک نمایش قدرت نظامی نیست. بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین، هدف از برگزاری این رزمایش، تمرین «ایمن‌سازی خطوط راهبردی دریایی و تضمین ایمنی آن‌ها برای ناوبری بین‌المللی» عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نگرانی از همکاری‌های نظامی چین و روسیه افزایش یافته است.

مقام‌های ژاپنی، پیشتر هشدار داده‌اند که پس از شروع جنگ در اوکراین، وضعیت امنیتی منطقه هند و اقیانوس آرام بیش از گذشته تحت تاثیر تنش‌ها در اروپا قرار گرفته است.

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، در اردیبهشت‌ماه گذشته گفت جنگ روسیه در اوکراین «بنیان نظم بین‌الملل را متزلزل کرده است» و باید با واکنش‌های جهانی روبرو شود.

خبر برگزاری رزمایش مشترک چین و روسیه، پس از آن منتشر شد که مقام‌های چینی به‌تندی به متن بیانیه اخیر کشورهای عضو ناتو در نشست  لیتوانی واکنش نشان دادند.

سی‌و‌یک کشور عضو پیمان نظامی ناتو، مقام‌های چینی را متهم کردند که با «جاه‌طلبی‌ها و سیاست‌های قهری و نظامی خود» منافع، امنیت و ارزش‌های کشورهای عضو ناتو را به چالش کشیده است.

بیشتر از جهان