توصیف معاون فرهنگی سپاه از فرودستان: حاشیه‌نشین، بی‌سواد و آلوده

مقام ارشد سپاه: غربی‌ها به دنبال ایجاد «ناجنبش اجتماعی» با تکیه بر فرودستان جامعه هستند

سردار حسین نجات که اکنون معاون فرهنگی سپاه است، پیشتر جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه بود - عکس از خبرگزاری تسنیم

سردار حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه، شامگاه چهارشنبه در یک سخنرانی در مشهد گفته است که مدل براندازی جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته دچار تحول شده است و در مدل جدید، غربی‌ها به دنبال ایجاد «ناجنبش اجتماعی» با تکیه بر فرودستان جامعه هستند. 

معاون فرهنگی سپاه، فرودستان ایرانی را افرادی «محصول حاشیه‌‌نشینی و بی‌سواد» توصیف کرد، و افزود: « مدل براندازی غرب در مقابل ما طی این ۴۰ سال تغییر کرده است. مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌ٔنشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

پیش‌تر، سران و مقامات جمهوری اسلامی، فرودستان جامعه را با لغت «مستضعفین» خطاب قرار می‌دادند و خود را نماینده آن‌ها در حکومت می‌دانستند.

پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ و به میدان آمدن بخش وسیعی از فرودستان جامعه در تقابل با نظام جمهوری اسلامی، ابتدا این آیت‌الله خامنه‌ای بود که در دیدار ۶ آذر ماه ۱۳۹۸ با گروهی از بسیجیان گفت که «مستضعف» به معنای فرودست نیست، بلکه «جانشینان خدا بر روی زمین» و آن‌ها که خلیفه‌الله هستند، مستضعفند: «مستضعفین چه کسانی هستند؟ مستضعفین را بد معنا می‌کنند. مستضعفین را به افراد فرودست یا اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند، یعنی آسیب‌پذیران. نه! قرآن، مستضعف را این نمی‌داند، قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوه‌ عالم بشریت. این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ موجودی زمین خواهند بود... مستضعف یعنی آن کسی که بالقوه صاحب وراثت عالم است، بالقوه خلیفةالله در زمین است،‌ بالقوه امام و پیشوای عالم بشریت است.» 

دو روز پس از این سخنرانی، وبسایت رهبر ایران با انتشار یادداشتی بدون نام نویسنده، این صحبت رهبر این را به شکل جامع‌تری توضیح داد، و نوشت که فرودستان و فقرا، آن مستضعفانی که خداوند وعده تسلطشان بر زمین داده است، نیستند. 

در آن یادداشت، «مستضعف» کسانی معرفی شده‌اند که در جبهه مقاومت و ایستادگی قرار دارند و به شکل واقعی در معرض دشمنی آمریکا و غرب هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که علت تغییر در اطلاق واژه «مستضعف»، خشم آیت‌الله خامنه‌ای از نارضایتی گسترده مردم از سیاست‌های جمهوری اسلامی و سردادن شعارهایی علیه او و نظامش باشد. در حقیقت، آیت‌الله خامنه‌ای با چرخش در گفتمانی که جمهوری اسلامی بر آن بنا شده بود، این پیام را منتقل می‌کند که از این به بعد، نظام نه نماینده فقرا و فرودستان ایرانی  و پاسخگو به خواسته‌های آن‌ها، که نماینده «جبهه مقاومت در برابر آمریکا در کل منطقه» است.  

این که در کمتر از یک‌ماه پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، سردار نجات نیز با تحقیر فقرا و فرودستان آن‌ها را نه مستضعف که افرادی «حاشیه‌نشین، بی‌سواد و آلوده» لقب داده است، نشان می‌دهد که سپاه در حال بازآرایی خود برای این تغییر مفهوم است. 

سردار حسین نجات که اکنون معاونت فرهنگی سپاه را برعهده دارد، پیشتر جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه و فرمانده سپاه ولی‌امر بوده است. سپاه ولی‌امر، واحدی مستقل در سپاه پاسداران است که وظیفه حفاظت از رهبر ایران، همسر و فرزندان او را برعهده دارد. فرمانده این واحد، از میان نزدیکترین افراد به آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شود.

سردار نجات همچنین مبتکر راه‌اندازی واحد عملیات جنگ روانی در فضای مجازی است، و موسسه سراج و واحدهای استانی آن، برای تحقق این ایده او راه‌اندازی شد. 

سازمان سراج مسئول به‌کارگیری، تامین مالی، و هماهنگی میان کاربران طرفدار سپاه و آیت‌الله خامنه‌ای در فضای مجازی است. این افراد در فضای مجازی به «کاربران ارزشی» مشهورند و معمولا به صورت هماهنگ و بر اساس برنامه از پیش‌تعیین شده فعالیت می‌کنند. 

بیشتر از