هماهنگی‌های هرتزوگ با نتانیاهو پیش از سفر به واشینگتن

محور گفت‌وگوهای رئيس‌جمهوری اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور، «تهدیدهای هسته‌ای» جمهوری اسلامی و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» حکومت ایران در منطقه بوده است

Menahem KAHANA / AFP

در آستانه سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل به ایالات متحده آمریکا، او برای پیشبرد مواضع رسمی دولت اسرائیل در قبال حکومت ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، رایزنی کرد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل قرار است هفته آینده در نشست مشترک کنگره آمریکا سخنرانی کند. جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته از رئيس‌جمهوری اسرائیل برای سفر به ایالات متحده دعوت کرد و انتظار می‌رود در کاخ سفید میزبان او باشد.

سفر رئيس‌جمهوری اسرائيل به واشینگتن در میانه تداوم بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات دولت جو بایدن با حکومت ایران و موضع‌گیری تند اخیر کشورهای عضو ناتو انجام می‌شود.

در بیانیه روز سه‌شنبه ۳۱ کشور عضو ناتو، جمهوری اسلامی ایران متهم شده است که با توقیف کشتی‌های تجاری، ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. در این بیانیه همچنین به‌صراحت قید شده است که جمهوری اسلامی هرگز نباید به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

در این میان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، روز پنجشنبه، به بیانیه اخیر کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو واکنش نشان داد و طرح این اتهام‌ها علیه حکومت ایران را بی‌اساس خواند. بروکسل مقر پیمان نظامی ناتو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری آی‌۲۴ اسرائیل، شامگاه پنجشنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه ۱۴۰۲)‌، در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت محور گفت‌وگوهای رئيس‌جمهوری اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور، «تهدیدهای هسته‌ای» جمهوری اسلامی و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» حکومت ایران در منطقه بوده است.

مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند که به نتایج هیچ توافقی با حکومت ایران پایبند نیستند و هر اقدامی که لازم باشد در راستای منافع و امنیت ملی خود، در قبال جمهوری اسلامی ایران، انجام می‌دهند.

سفر رئيس‌جمهوری اسرائیل به ایالات متحده به‌ دنبال سفر اخیر کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به اسرائیل «برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل دولت اسرائیل» و تاکید دوباره بر روابط ویژه واشینگتن و تل‌آویو انجام می‌شود.

ایلهان عمر، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که به‌ مواضع ضداسرائیلی شناخته می‌شود، پیش‌تر اعلام کرده است مراسم سخنرانی رئیس‌جمهوری اسرائیل در کنگره را تحریم می‌کند.

هرتزوگ و بایدن آخرین بار در اکتبر ۲۰۲۲ در ایالات متحده با هم ملاقات کردند.

بیشتر از جهان