ادامه تلاش‌های اردوغان برای جذب سرمایه‌‌‌های عربستان سعودی

حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و عربستان سعودی در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید

اردوغان با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی عازم عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر است - SPA / AFP

در آستانه سفر رجب‌ طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، به عربستان سعودی، عمر بولاط، وزیر بازرگانی ترکیه، از هدف‌های دولت ترکیه برای گسترش مبادلات تجاری با عربستان سعودی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار خبر داد.

هم‌زمان، اعلام شد که در جریان سفر ماجد الحقیل، وزیر مسکن‌ و شهرسازی عربستان سعودی، به ترکیه، ۱۶ قرارداد در عرصه‌های گوناگون میان دو طرف امضا شده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه روز چهارشنبه ۱۲ ژوییه (۲۱ تیر) در گزارشی به‌نقل از عمر بولاط، وزیر بازرگانی ترکیه، نوشت که حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و عربستان سعودی در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به‌ گفته وزیر بازرگانی دولت اردوغان، روابط اقتصادی و تجاری ترکیه و عربستان سعودی روز‌به‌روز در حال گسترش است و این دو کشور در سال گذشته میلادی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مبادله بازرگانی داشته‌اند.

وزیر بازرگانی ترکیه در بخش دیگری از سخنانش در نشست مشترک با وزیر مسکن عربستان سعودی گفت: «هدف دولت ترکیه این است که در کوتاه‌مدت حجم مبادلات تجاری با عربستان سعودی را به ۱۰ میلیارد دلار و در درازمدت به ۳۰ میلیارد برساند.»

پیش‌تر، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشته بود اردوغان با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌زودی عازم عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و قطر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست غیرمعمول دولت اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره به کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشورهای غربی منجر شده است.

به‌نوشته بلومبرگ، دولت اردوغان تلاش می‌کند با جلب نظر کشورهای عربی خلیج فارس، نیازهای اقتصادی خود را برآورده کند.

اردوغان که به‌تازگی بار دیگر انتخاب شد وعده داده است که وضعیت اقتصادی ترکیه را بهتر خواهد کرد. با این حال، از زمان شروع به کار تیم اقتصادی جدید دولت او، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری دولتی آناتولی در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه‌اش به‌نقل از وزیر بازرگانی اردوغان نوشت که شرکت‌های فعال در ترکیه، تمایل زیادی دارند در طرح‌های عربستان سعودی، در چارچوب برنامه‌های توسعه‌محور «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، مشارکت داشته باشند.

به‌گفته عمر بولاط، هر دو کشور به‌علت داشتن زیرساخت‌های قوی و موقعیت‌‌های جغرافیایی مناسب و بازارهای رقابتی ظرفیت‌ زیادی برای تجارت و سرمایه‌گذاری دارند.

بیشتر از اقتصاد