کشف تازه آثار باستانی در مصر

کشف اسرار شگفت انگیز فرعون‌ها ادامه دارد

پهنه باستانی اهرام جیزه در مصر، بستر غنی از اسرار باستانی جهان است که شگفتی‌های آن پیوسته از گوشه و کنار این سرزمین باستانی سر بیرون می‌آورد. روند کشف آثار باستانی ارزشمند این دیار، که متعلق به پادشاهان، کارگران، طبقه اشراف و حتی مردم عادی است، همواره ادامه دارد و گنجینه‌های گران‌بهای این گستره تاریخی، فرهنگ باستانی را به نمایش می‌گذارد. با کشف هر نو یاب باستانی، توجه مردم از سراسر جهان به مصر و عظمت تمدن فرعونیان بیشتر می‌شود.

دودمان پنجم

 وزارت آثار باستانی مصر اخیراً اعلام کرده است که باستان شناسان مصری، موفق به کشف جدیدی در یک گورستان باستانی در بخش جنوب شرقی اهرام جیزه شدند. این مقبره شامل آرامگاه دوگانه یک کاهن و یک مقام ارشد از دودمان پنجم فرعون است که تاریخ آن به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. 

کهن‌ترین گورستان که در این محل کشف شده است به دودمان پنجم یعنی حدود ۴۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و شامل یک گور دو نفری ساخته شده از سنگ آهک است. گور اول مربوط به شخصی است به نام "حنوی کا" که تا همین اواخر هیچ اثری از نام او در دست نبود، این شخص دارای هفت لقب بوده است. اما گور دوم مربوط به شخصی به نام "نوی" است که از او هم به پنج لقب یاد شده است.

این گورستان از قرن هفتم پیش از میلاد دوباره و به طور گسترده‌ای برای دفن شخصیت‌های بزرگ به کار رفته است. تابوت‌های چوبی آراسته با نقاشی‌های زیبا و اشکال مختلف از جمله تصویر انسان در این جا پیدا شده است. برخی از این تابوت‌ها، نوارهایی داشته که روی آن‌ها با خط هیروکلیف نوشته شده است همچنان تعدادی ماسک ساخته شده از چوب و از خاک رُس نیز در این گورستان پیدا شده است.

این کشف بزرگ در حضور دکتر خالد العنانی،  وزیر آثار باستانی مصر و در حضور گسترده رسانه‌های محلی و بین‌المللی اعلام شد. وزیر آثار باستانی مصر با اشاره به اهمیت این پیشرفت‌های باستان شناسی گفت: این اکتشافات باستانی نه تنها دستاورد بزرگی برای دانش و معرفت انسانی بوده بلکه تصویری از عظمت مصر و تمدن کهن آن‌را به نمایش می‌گذارد.

مصری‌ها، سازندگان اهرام بودند.

در کنفرانس مطبوعاتی که به همین مناسبت دایر شده بود، دکتر زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر و یکی از برجسته‌ترین باستان شناسان مصر، در سخنانش گفت: گنجینه‌های مصر پایان ندارد و تمام آن‌چه که تاکنون کشف شده است، ۲۰ درصد این آثار بیشتر نخواهد بود. هنوز آثار بسیاری در این سرزمین با ارزش تاریخی نهفته مانده است. البته کشف گورستان معماران اهرام، در سال ۲۰۱۰، بر اهمیت این منطقه افزود، زیرا این کشف نشان داد که سازندگان اهرام مصر بردگان نبودند بلکه معماران مصری بودند که برای خود نیز مانند پادشاهان، گورها ساخته بودند.

گور های گوناگون

دکتر مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، به اندیپندنت عربی گفت: "گورستان کشف شده، مربوط به یکی از کاهنان و دادرسان‌های مورد علاقه پادشاه بوده است.

به طور کلی، مقابر فرعون‌ها به چند دسته تقسیم شده و شامل: آرامگاه‌های پادشاهان، آرامگاه‌های طبقه اشراف و آرامگاه‌های کارگران، است. هر یک از این مقبره‌ها نماد و ویژگی خاصی دارد.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های که در آخرین آرامگاه کشف شده، به دست آمده است، مجسمه‌ای است از سنگ آهک که اطلاعاتی در مورد صاحب قبر، همسر و یکی از پسرانش دارد، روی این مجسمه هیچ نقاشی و کتیبه دیگری نیست. البته باستان شناسان مصر در تلاش برای یافتن گنجینه‌های بیشتر در منطقه اهرام جیزه هستند.

شایان ذکر است که آخرین کشف باستانی در منطقه اهرام جیزه در اوایل سال ۲۰۱۸ و در بخش غربی جبانه و در نزدیکی هرم خوفو صورت گرفت و یک آرامگاه باستانی کشف شد. صاحب این آرامگاه، یک خانم والا مقام از دودمان پنجم مصر باستان به نام "حتبت" بوده که در این آرامگاه دفن شده است.

بیشتر از زندگی