افشای عملیات گسترش تاسیسات موشکی کره شمالی

کیم جونگ اون آمریکا را تهدید کرده بود که برایش «یک هدیه کریسمس» خواهد داشت

 رهبران کره شمالی و آمریکا تابستان سال ۲۰۱۹ باهم دیدار کرده بودند-Brendan Smialowski / AFP

تصاویر ماهواره‌ای از یک کارخانه نظامی کره شمالی نشان می‌دهد که این کشور در حال ایجاد تاسیسات (نظامی) جدیدی است. این تصاویر در گرماگرم این نگرانی‌ها منتشر شده است که دولت کیم جونگ اون، خود را برای آزمایش موشک‌های دوربرد آماده می‌کند.

تصاویر منتشر شده توسط موسسه آمریکایی «پلَتِت لَبز» که یک شرکت تصویربرداری از سطح کره زمین است، کارخانه تجهیزات نظامی کره شمالی را نشان میدهد که از آن برای پرتاب موشک‌های دوربرد استفاده شده است.

دولت کیم جونگ اون پیشتر گفته است، اگر آمریکا به خاطر توقف مذاکرات هسته‌ای (کره شمالی) با دستگاه رهبری ترامپ به دنبال امتیاز باشد، برایش «یک هدیه کریسمس» خواهد داشت.

یکی از تصاویر ماهواره‌ای که در روز ۱۹ دسامبر ثبت شده است، حاکی از تکمیل تاسیساتی در یک کارخانه در نزدیکی پیونک یانگ است. تصور می‌شود کره شمالی در حال ایجاد و ساختن سکوهای متحرک پرتاب موشک‌های دوربرد بالستیک باشد.

این تحول در گرماگرم هشدارهای آمریکا و کشورهای شرق آسیا رخ داده است که می‌گویند، کره شمالی در طول دو سال گذشته به رغم تعیین ضرب‌العجل برای آزمایش موشک‌ٔهای پیشرفته، به برنامه‌های خود برای ایجاد سلاح‌های جدید و قدرتمند ادامه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که فعالیت‌های اخیر در محل سکوهای پرتاب موشک، این ظن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را تایید می‌کند که دولت آقای کیم، مشغول گسترش قابلیت‌های نظامی‌اش بوده است.

جفری لوئیس، رئیس برنامه منع سلاح‌های اتمی در آسیای شرقی در انستیتوی میدلبری، به نشریه واشنگتن پست گفت:«کسی فکرنمی‌کند که آن‌ها (کره شمالی) این سیستم را تنها ظرف چند ماه توسعه داده باشند.»

آقای لوئیس گفت، تصویر ماهواره‌ای و آزمایش‌های مکرر موشکی نشان می‌دهد که تاسیسات موشکی و اتمی کره شمالی در طول مدت ممنوعیت آزمایش‌ها همچنان در جریان بوده است. او افزود، به نظر می‌رسد که تاسیسات جدید در واقع گسترش کارخانه (نظامی کره شمالی) باشد، که «بسیار قابل توجه» است. 

هرچند سال گذشته و در پی کنفرانس سران دو کشور، دونالد ترامپ ادعا کرد که «دیگر تهدید هسته‌ای از طرف کره شمالی وجود ندارد»، اما مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی در سال ۲۰۱۹ شکست خورد. 

در اوایل ماه جاری، کره شمالی به دو آزمایش عمده، یکی در محل سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد و دیگری برای موتور پرتاب موشک در یک مرکز نظامی  در شمال غربی کره شمالی، دست زد.  

کارشناسان معتقدند که کره شمالی موتورهای جدیدی را، یا برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا برای فرستادن یک ماهواره به فضا، مورد آزمایش قرار داده است.

هفته گذشته، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آقای ترامپ، در یک مصاحبه با نشریه «اکسیوس» گفت که رئیس جمهوری در مورد متوقف کردن تسلیحات اتمی کره شمالی بلوف زده است.

او آقای ترامپ را به دنبال کردن «سیاست لفاظی» متهم کرد و گفت، اگر رئیس جمهوری در مورد رویارویی با دولت آقای کیم جدی بود، «راه دیگری در پیش می گرفت.» 

آقای بولتون افزود:«متاسفانه این که ما کره شمالی را زیر فشار حداکثری گذاشته‌ایم، صحت ندارد.» 

«تقریبا سه سال از (آغاز کار) این دستگاه رهبری گذشته است و ما هیچگونه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در متقاعد کردن کره شمالی برای اخذ یک تصمیم استراتژیک جهت متوقف کردن تسلیحات اتمی‌اش نداشته‌ایم.»

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس 

© The Independent