هشدار سازمان ملل: بیش از نیم میلیون نفر با فقر شدید سر می‌کنند

به گفته سازمان ملل، با روند کنونی توسعه رسیدن به برابری بین زن و مرد ۲۸۶ سال زمان خواهد برد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحدــ AFP

سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داد با سرعت کنونی توسعه جهانی، همچنان ۵۷۵ میلیون نفر در فقر شدید زندگی خواهند کرد و ۸۴ میلیون کودک در سال ۲۰۳۰ از رفتن به مدرسه بازخواهند ماند. به گفته سازمان ملل متحد، با روند کنونی توسعه، رسیدن به برابری بین زن و مرد ۲۸۶ سال زمان خواهد برد.

بر اساس گزارش اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ برای بهبود زندگی بیش از هفت میلیارد نفر تعیین شد، تا پایان دهه کنونی، تنها ۱۵ درصد ۱۴۰ هدف مشخصی که کارشناسان ارزیابی کرده‌اند، براورده خواهد شد.

به گفته سازمان ملل نزدیک به نیمی از اهداف توسعه پایدار تاحدی یا کاملا خارج از مسیرند و حدود ۳۰ درصد باقی‌مانده اهداف هیچ پیشرفتی نداشته‌‌ یا از اهداف اصلی از جمله فقر، گرسنگی و آب‌وهوا عقب نشسته‌‌اند.

اهداف بلندپروازانه سازمان ملل متحد در چشم‌انداز ۲۰۳۰ توسعه پایدار که تمامی اعضای این نهاد بین‌المللی آن را پذیرفته‌اند، بر ریشه‌کنی فقر و تامین امنیت زمین متمرکز است. بنا بر این اهداف، خط فقر شدید داشتن سرانه درآمد ۲.۱۵ دلار در روز تعیین شده است.

از دیگر اهداف چشم‌انداز توسعه پایدار سازمان ملل برخورداری از آموزش باکیفیت برای هر کودک در مقطع ابتدایی و متوسطه، برابری جنسیتی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، بهداشت و انرژی‌ مقرون‌به‌صرفه، کاهش نابرابری و مبارزه با تغییرات اقلیمی اعلام شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشت: «در صورتی که هم‌اکنون اقدام نکنیم، از سند ۲۰۳۰ کتیبه‌ای بیش باقی نخواهد ماند». او افزود که شکست در اهداف توسعه به معنای عمیق‌تر شدن نابرابری‌ها است و خطر جهانی تکه‌‌تکه را افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لی جونهوا، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، در این‌ باره می‌گوید که درگیری‌ها از جمله جنگ در اوکراین، تغییرات اقلیمی، آثار ماندگار همه‌گیری کوویدــ۱۹ و به‌ویژه پیامدهای مالی ویرانگر آن بر کشورهای درحال‌توسعه و تنش‌های جغرافیای سیاسی همگی تهدیدهایی جدی‌اند که می‌توانند سازمان ملل را از اهداف توسعه پایدار دور کنند.

به گفته لی‌جونهوا، تا ماه مه ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۱۰ میلیون نفر به دلیل جنگ، درگیری‌ و نقض حقوق بشر در کشورهای دنیا آواره شده‌اند که از این میان ۳۵ میلیون نفر به کشورهای دیگر پناه برده‌اند؛ بالاترین رقمی که از آوارگان و پناهجویان ثبت شده است.

هفت سال مانده به مهلت تعیین‌شده، سازمان ملل، زنگ خطر را در مورد دور شدن از اهداف سند ۲۰۳۰ به صدا درآورد و از رهبران کشورهای جهان خواست در نشست سپتامبر، با هدف تسریع اقدام‌های مرتبط با اهداف توسعه پایدار مندرج در چشم‌انداز ۲۰۳۰، «نقشه راه» جدیدی در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی ارائه کنند.

سازمان ملل متحد در این گزارش از کشورهای عضو خواست به این منظور در پنج حوزه اقدام‌های فوری انجام دهند. بر اساس فراخوان سازمان ملل، سران دولت‌ها و کشورها باید متعهد شوند که در هفت سال باقی‌مانده به اقدام‌های تعیین‌شده در سطح ملی و بین‌المللی عمل کنند.

دولت‌ها همچنین برای ریشه‌کنی فقر، کاهش نابرابری و پایان دادن به تخریب طبیعت باید سیاست‌ها و اقدام‌های مشخص، یکپارچه و هدفمندی انجام دهند و تمرکز خود را بر پیشبرد حقوق زنان و دختران و توانمند‌سازی آسیب‌پذیرترین قشرها معطوف کنند. علاوه بر این، دولت‌ها باید ظرفیت‌های خود را در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تقویت کنند.