خبرنگار سابق سی‌ان‌ان از این شبکه به‌دلیل تبعیض نژادی و اخراج ناعادلانه شکایت کرد

سیما محسن می‌گوید پس از آسیب‌دیدگی حین تهیه گزارش، به او گفته بودند چهره و ظاهرش برای اجرا مناسب نیست

او می‌گوید موقعیت‌های شغلی مهم اجرا جلوی دوربین را به او ندادند و خبرنگاران آمریکایی سفیدپوست را انتخاب کردند‌ـ Instagram/saimamohsininsta

خبرنگار سابق سی‌ان‌ان از این شبکه به‌دلیل «تبعیض نژادی» و «اخراج ناعادلانه» پس از آسیب‌دیدگی حین کار، شکایت کرد.  

به گزارش گاردین، سیما محسن ۴۶ سال در جریان درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۴، مشغول تهیه گزارش از اورشلیم بود که فیلمبردار با ماشین از روی پای چپش رد شد و این خبرنگار بریتانیایی‌ـ‌پاکستانی دچار آسیب‌دیدگی شد که نشستن، ایستادن، راه رفتن و کار تمام‌وقت را برایش دشوار کرده بود.

پس از این سانحه، او درخواست کمک توانبخشی و تغییر وظایف کرده بود اما سی‌ان‌ان درخواستش را رد کرد. او همچنین مدعی است از شبکه درخواست کرده بود در بخش اجرا مشغول به کار شود تا از مدتی که صرف سفر می‌کند کاسته شود اما به او گفته بودند «تو چهره و ظاهری را که ما می‌خواهیم نداری». سه سال بعد، این شبکه قرارداد او را فسخ کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته گاردین، این خبرنگار تصمیم گرفت تا موضوع را به دادگاه ببرد زیرا شبکه سی‌ان‌ان پس از این آسیب‌دیدگی، از او حمایت نکرد. سیما محسن به گاردین می‌گوید: «من سخت کار کردم تا خبرنگاری بین‌المللی شوم و کارم در سی‌ان‌ان را دوست داشتم. در جریان ماموریت‌های سی‌ان‌‌ان، بارها جانم را به خطر انداختم زیرا فکر می‌کردم آن‌ها هوایم را دارند. اما نداشتند.»

در شکایت سیما محسن، اتهام‌های تبعیض نژادی، تبعیض به‌دلیل ناتوانی جسمی، و همچنین اختلاف دستمزد جنسیتی مطرح شده است. او مدعی است که موقعیت‌های شغلی مهم اجرا جلوی دوربین را به او ندادند و مدیران خبرنگاران آمریکایی سفیدپوست را انتخاب کردند، حتی وقتی او در محل آماده بود تا گزارش زنده داشته باشد.

سیما محسن اکنون به‌صورت خبرنگار آزاد برای اسکای نیوز کار می‌کند و برنامه‌ای در مورد رنج زندگی با ناتوانی‌های جسمی پنهان برای شبکه آی‌تی‌وی ساخته است.

او به گاردین می‌گوید شکایتش سوال‌های مهمی درباره ایمنی روزنامه‌نگاران و رفتار با زنان غیرسفیدپوست در حوزه روزنامه‌نگاری را مطرح می‌کند و می‌افزاید: «این موضوع باید مایه نگرانی تمام خبرنگاران حوزه بین‌الملل باشد که به سراسر جهان سفر می‌کنند‌ــ و با اعتماد به این‌که کارفرمایشان مراقب آن‌ها است، خطر را به جان می‌خرند تا کار روزنامه‌نگاری‌شان را انجام دهند.»

این روزنامه‌نگار بریتانیایی‌ـ‌پاکستانی می‌گوید: «من از این فرصت استفاده می‌کنم تا نژادپرستی و مسئله اختلاف دستمزد را که برایم رخ داد مطرح کنم. زمانی که در سی‌ان‌ان بودم بارها مایوس شدم و به من اجازه داده نشد تا از تمام توانایی و استعدادم استفاده کنم. من این شکایت را می‌کنم تا در دادگاه شهادت بدهم و خواستار تغییری شوم که حمایت بهتر از زنان روزنامه‌نگار و زنان روزنامه‌نگار غیرسفیدپوست را تضمین کند.»

قرار است دادگاه رسیدگی به شکایت او دوشنبه هفته آینده در لندن برگزار شود.

بیشتر از جهان