تابستان ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست دادند

سازمان ملل: هفته اول ژوئیه گرم‌ترین هفته ثبت‌شده در کره زمین بود

بر اساس یافته‌های سازمان جهانی هواشناسی، آغاز ماه ژوئیه گرم‌ترین هفته ثبت‌شده در کره زمین بود. با توجه به داده‌های اولیه سازمان جهانی هواشناسی، درجه حرارت در حال شکستن رکوردهای پیشین در زمین و اقیانوس‌ها بوده است. این امر باعث اثرات بالقوه ویرانگر بر زیستگاه‌های طبیعی و محیط زیست شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از سازمان جهانی هواشناسی نوشت: «این خبر نگران‌کننده‌ای برای کره زمین است.»

این تازه‌ترین رکورد در سال جاری است که هم‌اینک شاهد خشکسالی در اسپانیا و امواج گرمای شدید در چین و ایالات متحده است. بنا به بررسی‌ها و یافته‌های کارشناسان، گرمای تابستان گذشته جان بیش از ۶۰ هزار نفر را در اروپا گرفته است. این فاجعه مرگبار، از نتایج تولید گازهای گلخانه‌ای است. آمارگران اتحادیه اروپا در اوت زنگ‌خطر هشدار را در این زمینه به صدا درآوردند، زیرا گرمای سوزان، خشکسالی و آتش‌سوزی اثرات شدیدی بر بسیاری از مناطق این قاره گذاشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هفته گذشته گفت: «وضعیتی که اکنون شاهد آنیم، نشان می‌دهد که تغییرات آب‌و‌هوایی از کنترل خارج شده است.»

علاوه بر از بین رفتن محصولات، ذوب یخچال‌های طبیعی و افزایش خطر آتش‌سوزی، درجه حرارت بالاتر از حد معمول همچنین باعث بروز مشکلات سلامتی، گرمازدگی و کم‌آبی بدن و افزایش استرس شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه گاردین در گزارشی در این زمینه می‌نویسد: «کارشناسان بهداشت عمومی این داده‌ها را ثبت کردند و از مدل‌های اپیدمیولوژیک استفاده کردند تا دریابند که چه تعداد از مرگ‌و‌میرها را می‌توان به دمای هوا ربط داد. آنان دریافتند که بین ۳۰ مه و چهار سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از ۶۱ هزار نفر به دلایل مرتبط با گرما در اروپا جان خود را از دست داده‌اند. میزان مرگ‌و‌میر به دلیل گرما در ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال بالاتر از سایر کشورها بود.

فقط سهم کوچکی از مرگ‌و‌میر بر اثر مشکلات آب‌و‌هوایی، ناشی از گرمازدگی است. در بیشتر موارد، آب‌وهوای گرم از طریق تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی، افراد را می‌کشد. در هر هفته از تابستان ۲۰۲۲، دمای متوسط در اروپا «به شکل ممتد» بیش از میانگین دمای سه دهه گذشته بود. شدیدترین موج گرما از ۱۸ تا ۲۴ ژوئیه رخ داد و ۱۱۶۳۷ بر اثر آن نفر جان خود را از دست دادند.

انسان‌ها کره زمین را حدود ۱.۱ درجه سانتیگراد گرم‌تر کرده‌اند، اما در اروپا درجه حرارت تقریبا دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی افزایش یافته است. اگر دولت‌ها از مردم در برابر آب‌و‌هوای گرم محافظت نکنند و تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش نیابد، امواج گرما باز هم مرگبارتر خواهد شد.

بیش از دو هزار زن بزرگسال در سوئیس از دولت فدرال به دلیل انجام  ندادن اقدامات کافی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامتی خود، به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده‌اند. دولت سوئیس استدلال کرده است که ارتباط بین اقدامات دولت و دردورنج آن‌ها «بسیار ضعیف و دور» است.

جولی اریگی، مدیر موقت مرکز آب‌وهوایی هلال احمر و صلیب سرخ، می‌گوید: «تقویت سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر، زندگی آن‌ها را نجات می‌دهد.»

او افزود: «خیلی مهم است که بسیاری از افراد مراقب همسایگان و عزیزان خود باشند؛ به ویژه کسانی که تنها زندگی می‌کنند.»

بیشتر از جهان