دیدار بایدن با پادشاه و نخست‌وزیر بریتانیا؛ مذاکره درباره تغییرات اقلیمی و ارائه بمب خوشه‌ای به اوکراین

بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله بریتانیا، استفاده از بمب خوشه‌ای را به دلیل خطرات آن برای غیرنظامیان، ممنوع اعلام کرده‌اند

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، دوشنبه، ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر)، در لندن با نخست‌وزیر و پادشاه بریتانیا ملاقات و بر مناسبات قوی دو کشور تاکید کرد. 

بایدن در قلعه وینزر از استقبال رسمی و تشریفاتی برخوردار شد و با شاه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، دیدار کرد. این نخستین دیدار بایدن با پادشاه بریتانیا پس از مراسم تاجگذاری او به شمار می‌رود. 

جو بایدن و پادشاه بریتانیا سپس در نشستی ۲۰ دقیقه‌ای به صرف چای پرداختند و پس از آن در جلسه‌ای با موضوع مقابله با تغییرات آب‌وهوا با حضور نمایندگان دو کشور شرکت کردند. گرانت شاپز، وزیر دولت بریتانیا در امور امنیت انرژی، در این جلسه از رئیس‌ جمهوری آمریکا و شاه چارلز استقبال کرد. شاپز در این دیدار درباره اهمیت پشتیبانی مالی از فعالیت‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و راه‌های جمع‌آوری بودجه برای کمک به مقابله با تاثیرات تغییرات آب‌وهوا، به‌ویژه در کشورهای فقیر، سخن گفت. 

جان کری، فرستاده دولت آمریکا در امور مبارزه با تغییرات اقلیمی، نیز در این جلسه حضور داشت. همچنین، شماری از سرمایه‌داران و کارآفرینانی که پیش‌بینی می‌شود برای افزایش حمایت از کشورهای درحال توسعه در کاهش تولید گازهای کربن نقش داشته باشند، در این جلسه بودند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن که شامگاه یکشنبه وارد لندن شده بود، صبح دوشنبه و پیش از ملاقات با پادشاه بریتانیا، با ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، در دفتر نخست‌وزیری ملاقات کرده بود. 

یک سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت که دو رهبر در این ملاقات ۴۵ دقیقه‌ای درباره مسائل مختلف، از جمله تصمیم ایالات متحده به ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، صحبت کردند. 

بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله بریتانیا، این سلاح را به دلیل خطرات آن برای غیرنظامیان، ممنوع اعلام کرده‌اند. 

هواپیمای رئیس‌ جمهوری آمریکا عصر دوشنبه لندن را به مقصد ویلنیوس و مقر ناتو ترک کرد. جو بایدن قرار است در  پایتخت لیتوانی در نشست دو روزه پیمان آتلانتیک شمالی شرکت کند. 

پیش‌بینی می‌شود که جنگ اوکراین موضوع اصلی نشست ناتو باشد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود را برای جلب حمایت کشورهای عضو این سازمان از پیوستن کی‌یف به ناتو افزایش داده است. 

جو بایدن پیش از اینکه عازم اروپا شود، محتاطانه گفت که با توجه به دوجانبه بودن تعهدات پیمان دفاعی ناتو، پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی ممکن است به جنگ روسیه و ناتو بینجامد. 

گذشته از بریتانیا، شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز درباره تحویل بمب‌های خوشه‌ای از آمریکا به اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند. آمریکا در توجیه تصمیم خود در عرضه این سلاح مناقشه‌برانگیز به کی‌یف، گفته است که اوکراین از آن برای مقاصد دفاعی استفاده خواهد کرد و قصد ندارد از این سلاح در خاک روسیه استفاده کند. 

بمب‌های خوشه‌ای از چمله تسلیحات ممنوعه نظامی‌ به شمار می‌روند. این سلاح درواقع مجموعه‌ای از صدها بمب کوچک است که در صورت انفجار آن‌ها، نمی‌توان قابلیت آن را برای تمایز میان اهداف نظامی و غیرنظامی تضمین کرد. 

بمب‌های خوشه‌ای که آمریکا به اوکراین ارائه خواهد کرد، بخشی از یک بسته جدید تسلیحات نظامی ایالات متحده به کی‌یف به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار است. 

جو بایدن پس از دیدار با سران ناتو در لیتوانی، عازم هلسینکی می‌شود تا در مراسم ویژه پیوستن فنلاند به ناتو به منزله جدیدترین عضو پیمان آتلانتیک شمالی، شرکت کند.

بیشتر از جهان