بایدن اعلام کرد: «پشتیبانی کامل»‌ از پیوستن سوئد به ناتو

ترکیه و مجارستان تنها دو عضو باقی‌مانده ناتو هستند که هنوز عضویت سوئد را تایید نکرده‌اند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که «کاملا» از عضویت سوئد در ائتلاف ناتو «پشتیبانی» می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن این موضوع را ضمن گفت‌وگو با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، بیان کرد. بایدن در عین حال گفت که با «نگرانی» منتظر تکمیل روند پیوستن سوئد به ناتو است.

عضویت سوئد در ناتو تا کنون به امضا و تصویب همه کشورهای عضو ناتو جز مجارستان و ترکیه رسیده است. ترکیه پس از ماه‌ها تاخیر، اخیرا با عضویت فنلاند موافقت کرد، اما هنوز به سوئد چراغ سبز نشان نداده است. ترکیه به حضور پناهندگان و تبعیدیان نزدیک به «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در سوئد معترض است. ترکیه، آمریکا، کانادا، و اتحادیه اروپا این گروه را تروریستی می‌شناسند.

ترکیه در اقدامی عجیب حتی خواهان استرداد یکی از نمایندگان سابق مجلس سوئد شده بود که کرد ایرانی و متولد سقز است و ارتباطی با ترکیه ندارد:‌ آمنه کاکاباوه، که سابقه عضویت در حزب چپ سوئد دارد و در ضمن در جوانی از اعضای حزب کومه‌له کردستان ایران نیز بوده است.

به گزارش بلومبرگ، وزیر خارجه مجارستان روز سه‌شنبه گفت که در صورت تایید ترکیه، مجارستان نیز تقاضای عضویت سوئد را تایید می‌کند.

امید آمریکا و سوئد این بود که پیش از نشست هفته آینده ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی را یکسره کنند، اما چنین چیزی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و کریسترسون «بر دیدگاه خود تاکید می‌کنند که سوئد باید هرچه سریع‌تر به ناتو بپیوندد.»

موضع رسمی آمریکا این است که مسئله مخالفت ترکیه باید در مذاکرات دوجانبه بین دولت‌های سوئد و ترکیه حل شود. با وجود این، بایدن گفت که مخالفتی با عمل به برخی خواست‌های دیرین ترکیه همچون فروش هواپیماهای جنگنده اف۱۶ به آن کشور ندارد، اما این موضوع ربطی به سوئد و ناتو ندارد.

بیشتر از جهان