مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوریه؛ سیاست اسرائیل برای همگرایی منطقه‌ای

جنگ علیه قاچاق مواد مخدر فرصتی برای اسرائیل فراهم می‌کند که با کشورهای منطقه همکاری‌های بیشتری داشته باشد

کشف قرص‌های مخدر کپتاگون که از سوریه به لبنان قاچاق شده بودند، ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ AFP

اورشلیم‌پست شنبه، هشتم ژوئیه (۱۷ تیر)، با انتشار یادداشتی به این موضوع پرداخت که چرا اسرائیل باید بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوریه تمرکز کند.

در این یادداشت آمده است: «اسرائیل در حال پیوستن به فهرست رو‌‌به‌رشد کشورهایی است که نگران تولید و قاچاق مواد مخدر در سوریه‌اند. در کنفرانس بین‌المللی قاچاق مواد مخدر در روز جمعه، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، خواستار تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای توقف تولید و قاچاق مواد مخدر در سوریه شد.»

این موضوع از آن رو اهمیت دارد که اسرائیل به ایالات متحده، اردن و دیگر کشورها می‌پیوندد تا بیش از پیش بررسی کنند که چگونه مواد مخدر، از جمله کپتاگون، به منطقه آسیب رسانده است. این اقدام برای ایالات متحده نیز نقطه‌‌عطف مهمی است و شاهدیم که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بر راه‌اندازی یک ائتلاف جهانی برای مقابله با تهدیدهای مواد مخدر مصنوعی تاکید دارد.

مبارزه اسرائيل با مواد مخدر سوریه، همچنین فرصتی منحصر‌به‌فرد برای ایجاد یکپارچگی منطقه‌ای در مورد سیاست‌های مربوط به مقابله با قاچاق مواد مخدر است. این مواد مخرب به همه کشورهای منطقه آسیب می‌زند و می‌تواند کشورها را بی‌ثبات کند.

در شرایط موجود که پیمان ابراهیم به امضا رسیده است، مقابله با قاچاق مواد مخدر می‌تواند راهی برای همکاری بیشتر اسرائیل با دیگر کشورهای منطقه باشد. برای مثال، اردن بسیار مشتاق است که قاچاق مواد مخدر را متوقف کند. امان هفته گذشته وزیر امور خارجه خود را برای گفت‌وگو در مورد این موضوع به دمشق فرستاد و این وزارتخانه در آخرهفته بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردن می‌گوید که تشکیل ائتلافی به این منظور، گام مهمی برای مقابله با تهدید فزاینده تولید مواد مخدر در مقیاس گسترده است. این کشور تاکید دارد که خطر جهانی مواد مخدر صنعتی و منابع وسیعی که در اختیار تولیدکنندگان و قاچاقچیان آن است، به تلاش مشترک بین‌المللی برای مبارزه با آن نیاز دارد.

کشورهای دیگر نیز با چالش‌های ناشی از مواد مخدر مصنوعی خطرناک، از جمله ترامادول، مت‌آمفتامین، کپتاگون و کتامین مواجه‌اند. با توجه به همین موضوع است که آنتونی بلینکن تاکید کرده است که در جلسه‌ای مجازی با حضور ده‌ها کشور و سازمان‌های بین‌المللی، برای ایجاد ائتلافی جهانی به‌منظور مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر مصنوعی تلاش خواهد کرد.

مشارکت اسرائیل در این ائتلاف بسیار مهم است. الی کوهن،‌ وزیر امور خارجه اسرائيل، که به‌تازگی از یونان بازگشته است، صدای مهمی به کشورهای نگران از تجارت مواد مخدر در منطقه افزود. حضور در این عرصه، یکی از نقش‌های اساسی خواهد بود که اسرائیل برای رسیدن به یکپارچگی منطقه‌ای ایفا می‌کند و در کنار سایر کشورهای پیمان ابراهیم، در این زمینه مشارکت خواهد داشت.

این حضور به معنای آن است که اسرائیل با توجه به نگرانی‌های مشترک درباره مواد مخدر سوریه، به اردن، مصر، مراکش و کشورهای خلیج فارس می‌پیوندد. چنین اقدام دیپلماتیک جدیدی که ایالات متحده نیز در آن مشارکت دارد، می‌تواند یکی از مدل‌های همکاری مشترک برای آینده منطقه در نظر گرفته شود.

چنین مشارکتی، شبیه همکاری‌های تجاری و توافقنامه‌های چندجانبه، از جمله همکاری یونان – قبرس و اسرائيل، نشست نقب و سایر موارد مشابه است که کارآیی مثبت خود را نشان داده‌اند.

بیشتر از جهان