روانه شدن سیل انتقادها و اتهام یهودستیزی جولیانی

جولیانی کاتولیک گفت از جورج سوروس، نجات‌یافته هولوکاست «یهودی‌تر»است

آخرین فردی که به تیم حقوقی دونالد ترامپ پیوست، شهردار سابق نیویورک، رودی جولیانی در حال سخنرانی درباره ایران - TASOS KATOPODIS / AFP

بعد از آن که شهردار سابق نیویورک ادعا کرد که از جورج سوروس، سرمایه‌گذار و نجات‌یافته هولوکاست، «یهودی‌تر» است، گروه‌های یهودی سیل انتقادهای خود را متوجه رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ کردند.

آقای جولیانی که اصالتی ایتالیایی دارد و ترتیب یافته مذهب کاتولیک است، به مجله نیویورک گفت که آقای سوروس ماموران اف بی آی و سفرای مشغول در کشورهای مختلف را استخدام می‌کند. هدف او از طرح چنین ادعاهایی، دامن زدن به توهمات توطئه درباره میزان قدرت و کنترل این فرد نیکوکار در جهان است.

او گفت: «به خاطر مخالفت من با او، انگ یهودی‌ستیزی به من نزنید. سوروس بعید است یهودی باشد. من از سوروس یهودی‌ترم. احتمالا اطلاعات مذهبی من از او بیشتر است. او به کلیسا نمی‌رود، به هیچ کنیسه‌ای تعلق ندارد، از اسرائیل حمایت نمی‌کند، اصلا دشمن اسرائیل است. به انتخاب او هشت فرد هرج‌ومرج‌طلب به دادستانی بخش‌های مختلف ایالات متحده گماشته شده‌اند. او انسان بدذات و شروری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از هولوکاست، آقای سوروس در سازمان‌های سرمایه‌گذاری مشغول به کار شد و بعدتر، شرکت سرمایه‌گذاری خود را بنیان نهاد. او ثروتش را برای احقاق اهداف حقوق بشر در سراسر جهان به کار می‌بندد.

با وجود این، اقدامات نیکوکارانه او باعث شده است که هدف توهمات توطئه یهودی‌ستیزانه قرار گیرد و شایعاتی درباره نقش وی در امور بین‌المللی - به ویژه کنترل رسانه‌ها و سازمان‌های دولتی، به راه افتد.

لارا سیلبر، سخنگوی «موسسه جامعه باز» متعلق به آقای سوروس، آن ادعاها را «بی‌شرمانه/ مبتذل» خواند و گفت، اظهارات آقای جولیانی «منعکس کننده کارزار زهر‌آگین او در راستای پخش اطلاعات کاذب و غلط است تا از فشار اتهامات موجود علیه رئیس ‌جمهوری بکاهد.»

در همین حال، جاناتان گیرینبلت از «اتحادیه علیه افترا» نوشت: «مخالفت با سوروس لزوما کاری یهودی‌ستیزانه نیست، اما این که برای پلید انگاشتن او بگویید کنترل سفرا را در دست داشته، ماموران اف بی آی را استخدام کرده و بعید به نظر می‌رسد اصلا یهودی باشد، اظهاراتی یهودی‌ستیزانه است.»

او در بیانیه‌ای که در دیلی بیست منتشر شده است، افزود: «اظهارات آقای جولیانی درباره این که آقای سوروس کنترل سفرا را در دست داشته است، ماموران اف بی آی را استخدام کرده است و بعید به نظر می‌رسد اصلا یهودی باشد، اظهاراتی نابخردانه و توهین‌آمیز است. بگذارید با صراحت بگویم: آقای جولیانی میزانی برای تعیین یهودی بودن یا نبودن افراد یا حتی این که چه چیزی یهودی‌ستیزانه است یا خیر، نیست.» 

او ادامه داد: «اکنون دهه‌های متمادی است که اقدامات نیکوکارانه جورج سوروس موجب حمله‌های بیش‌ از حد یهودی‌ستیزانه‌ای شده است که با اصرار وانمود می‌کنند که یهودیان کنترل امور جهان و کشورهای مختلف را در دست دارند. آقای جولیانی باید بلافاصله معذرت بخواهد و اظهارات خود را پس بگیرد، مگر آن که بخواهد بلندگوی یهودستیزان افراطی و نژادپرستان سفیدپوستی شود که به این مزخرفات باور دارند.»

با وجود این، با شروع انتقادات، آقای جولیانی ظاهرا با ارسال توییتی دوباره بر اظهارات خود تاکید کرد و به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (شرکت‌های واردکننده از) اسرائیل اشاره کرد که قصد دارد با فشار بر (دولت کنونی) اسرائیل، این کشور را از مناطق اشغال شده از زمان جنگ ۱۹۶۷، از جمله غزه و کرانه غربی رود اردن که اکنون به صورت غیرقانونی اشغال شده است، عقب راند.

آقای جولیانی نوشت: «سوروس منابع مالی بسیاری از دشمنان اسرائیل را تامین کرده است، از جمله حمایت او از جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل - که هدف نهایی‌اش نابودی سرزمین یهودیان است. کسانی که با چنان ‌گروه‌هایی مخالف می‌کنند، نه تنها یهودیان بهتری هستند، بلکه نسبت به او انسان بهتری هم هستند و قطعا یهودی‌ستیز نیستند.»

© The Independent